K
Hej,

Sidder og kigger på forskellige typer af dampspærre og sammenligner tekniske egenskaber og priser.
Den røde tråd er, at producenterne angiver SD som en størrelse, og jeg tænkte lige at dobbelttjekke, så jeg tænker rigtigt :)

En lavere SD værdi = højere gennemtrængelighed?

F.eks. Bison dampspærre har 2,5 i SD værdi, mens Icopal MonoVap har 5 i SD.

Kan man drage den konklusion, at MonoVap'en er dobbelt så diffusionstæt som Bison? Eller er det ikke så enkelt at regne ud?

Fandt en tabel, hvor gips havde værdi 0,1 og OSB 2,4.
Så føles det jo næsten som om, at OSB er en dampspærre, der svarer til dugen fra Bison?

Fandt følgende hos Fugtcentrum; LTH:

Dampspærremodstand
Gennemgangsmodstanden beskrives ofte med Sd-værdi. Sd-værdien har enheden meter (m) og kan enkelt udtrykket beskrives som "tykkelsen af det lag stillestående luft, der har samme dampspærremodstand som materialet" (δluft =25 10-6 m²/s ved +20°C).

Fandt følgende hos MBS(MiljøByggSystem)/ISOCELL:
I dag er der fastsatte grænser for, hvad der er en dampspærre, og hvad der er en vindspærre. Ifølge en klassisk tommelfingerregel skal dampspærren på væggens inderside være 5 gange så damptæt som vindspærren på ydersiden. I tagkonstruktioner skal det tilsvarende forhold være 10. De dampspærre, der anvendes i dag, som regel 0,20 mm plastfolie, er i virkeligheden så damptætte, at forholdet bliver 200 eller mere. I MBS Miljøbyggsystem erstattes dampspærren på indersiden ofte med en mere diffusionsåben dampbremse. Hvis vindspærren har en dampspærremodstand på sd: 0,15m, skal dampbremsens værdi være mindst sd: 0,75m for at forholdet skal blive 5. Resultatet er, at fugten kan vandre ud i begge retninger, og væggen tørre.

Altså:
"En lavere SD-værdi = højere gennemtrængelighed?" - ja.
"F.eks. Bison dampbremse har har 2,5 i SD-værdi, mens Icopal MonoVap har 5 i SD. ... Kan man drage konklusionen, at MonoVap'en er dobbelt så diffusionstæt som Bison?" - ja.
"Så føles det jo næsten som om, OSB er en dampbremse, der svarer til duken fra Bison?" - ja.

• Synes
Bonzonita
  • Laddar…
Interessant observation angående OSB som dampbremse. Måske tænker jeg forkert nu, men kan man tilføje SD-værdier fra forskellige materialer og få en totalværdi?

Giver f.eks. Bison dampbremse + OSB + gips totalt SD = 5. (2,5+2,4+0,1)

Alternativt ville dobbelt OSB give SD på 4,8? Det føles jo på en eller anden måde rimeligt.

K
Problemet er, at det er svært at skarve osb-pladerne på en måde, der bevarer tætheden.

Vi skal have osb på ydersiden som vindbeskyttelse, og jeg regner med, at evt. fugt, der ikke trænger gennem pladerne, smutter ud i samlingerne. Kigger man i forskellige tabeller, varierer værdien for osb mellem 0,2-3,5x10^-6. I Amerika er det almindeligt med osb eller krydsfiner som ydre vindbeskyttelse. Selvfølgelig skal plastikken være tæt :)

• Synes
karlemils
  • Laddar…
Ånggenomgångsmotstånd 1m(Sd-värde) 40x10^3 s/m [fukthandboken, Nevander & Elmarsson (1994).
Oljehärdad träfiberskiva 3,5mm har mellan 20-70 x10^3 s/m [fukthandboken, Nevander & Elmarsson (1994)

Grovt sett utifrån ovan så har en oljehärdad board Sd-värde 1m. Ångbromsar som säljs idag har Sd-värde 4-5m.

Utifrån min tolkning så kan man köra oljeboard som luftspalt sedan isolera med cellulosa
isolering och sedan använda sig av en ångbroms med Sd-värde 5. Sen vill man vara på säkra sidan kanske man kan gå upp med en ångbroms som har högre Sd-värdet.

• Synes
Henrik Sim
  • Laddar…
K
Løfter min gamle tråd... Jeg satte T-emballage dampbremse op for 6 år siden.
Skal nu komplettere omkringliggende rum, men mine byggecentre har skiftet leverandør.
Tænker, at jeg vil finde et produkt med tilsvarende ydeevne, men ved ikke hvordan jeg omregner værdien til SD i heltal.

Hvis jeg regner på T-emballage, får jeg 190.000 S/M. Men hvad bliver det i SD? 1,9?

• Teknisk specifikation for dampspærre materiale og variabel, med fokus på vanddampgennemtrængelighed og holdbarhed. Highlight på 1,9 x 10⁵ s/m.
K
Det lyder rimeligt, så er den jo i paritet med øvrige Ångbromsar som har SD5.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.