Vi er begyndt at udskifte vores brunlaserede gulvlister til færdigmalede hvide.

Vi synes ikke, det bliver rigtig godt nu, når vi har sat de første lister op. :(

Først savede jeg listerne med almindelig geringssav, men syntes, at snittet blev lidt ujævnt. Prøvede derefter at save listerne i kap/geringssaven, som har en 30-tænders klinge, kørte meget langsomt for ikke at ødelægge lakken for meget. Indså allerede før, at jeg har for grov klinge, men synes alligevel, at det blev bedre end med håndgeringssaven. Får man fine snit, hvis jeg køber en klinge med flere tænder, og hvor mange tænder bør jeg have (på klingen altså)? :)

Næste øvelse var at montere listerne med hvide listeskrue (som jeg syntes var nemmest). Når man skruer listen fast, flosser skruen listen rundt om skruehovedet, så man ser hvert fastgørelsespunkt tydeligt. Er det bedre at bruge hvide listesøm, eller findes der nogen kneb for at fæstne listerne så pænt som muligt?

Hej
Jeg købte en klinge med 60 tænder til min sav med en klingediameter på 210mm.
Savede nogle vinduesbrædder i går og har tidligere brugt den til hvide lister. Jeg synes, at snittet bliver næsten perfekt, kigger man rigtig tæt ser man en lille tagget kant, men jeg synes, den er forsvindende.
Jeg brugte hvide søm, men det er jo helt meningsløst, efter to slag med hammeren er farven jo væk. Jeg gik efter med tipex på sømhovedet, men der burde findes en bedre teknik :)

MVH Emil

Tak for svaret!

Skal se om jeg finder en ny klinka i aften, så må vi se om det bliver bedre.

Ja, man synes jo, at der burde findes en bedre teknik end at bruge tippex, men det er en idé, som ser ud til at fungere :)

Hvis nogen har flere idéer til, hvordan man får pæne fastgørelsespunkter, modtages disse taknemmeligt.

Når du skærer listen, kan du bruge et lag tape, der forhindrer splinter.
Kan du ikke bruge listespik, dvs ingen hoved?? så kan du sætte lidt tipex på sømmet=)

Jeg kapper med kapsav og så en streng latexfug i hjørnerne/samlingerne, som trækkes ud med fingeren. Sømmes med almindelig forzinket 40-50mm dykkert. Så bagsiden af en dykkert/tandstikker med en dut hvid maling (tippex går sikkert lige så godt.)

Resultatet bliver næsten perfekt. Man skal stort set lede efter sømhovederne for at finde dem.

Monterede også færdigmalede
hvide fodlister.
Havde ingen problemer med at snittet blev
ujævnt. Har en 24t klinge dog helt ny.
Har Du prøvet at lægge listen med farven nedad
i anlægget på kapsaven?
Anvendte også hvid liste skrue og fik en kedelig
"flosning" rundt om skruehovedet.
Løste det ved at forbore listen og da blev
resultatet bedre. Havde dog kun en gang og
et køkken at liste.
Findes ellers en bedre liste skrue med et hoved som
er lidt mindre og rundere i formen men ved dog
ikke om den findes hvidmalet.
Har anvendt den i jobbet og flosningen bliver meget mindre.

Mvh Putte

Hej

Er det sådan at man skal have "framsidan" nedad?

MVH Emil

Tak for tipset!

Jeg vil prøve at vende listen med farven mod anholdet.
Har nu anskaffet en 48t klinge men har ikke haft tid til at teste den endnu.

Fik også tipset fra byggemarkedet, at hvis man bruger søm, kan man forbore og bruge sømdriver for at undgå "sprækker" i træet og mærker efter hammerhovedet.

ClasseClas
Jeg har prøvet at bruge Grabbers list/sokkel skrue (hvidmalet) men kan ikke lide den. Selvom hovedet er lille, synes jeg det ser ujævnt ud. Det er bedre at bruge varmgalvaniseret dykkert (som er mere ru end elektrogalvaniseret) og derefter duppe lidt maling på hovederne med pensel eller vatpind.

så mange tænder som muligt skal klingen have, og det eneste og bedste man fæster lister med er en dyckertpistol.

Helt uundværlig hvis man skal sømme en del lister, panel m.m kan få en rimelig god for ca. 1.000 kr. Derefter latex på de små små sømhoved og geringerne på listerne.

Testede at save et snit med den nye 48t klinge i går, og resultatet blev efter min vurdering godt.

Hvis nu planlægningen går som jeg håber, så skal jeg sætte lidt lister i weekenden, så får vi se hvordan det går med sømningen også.

Desværre har jeg ingen kompressor, så dykertpistol må jeg nok strege :(.

Det er muligt at lime listerne fast med montagelim. Det fungerede udmærket, da jeg satte skyggelisten mod loftet.

Milkshaken
DJ: NEJ ikke forsiden nedad. så ridser du listen og farven mod godset....

En fintandet sav er det bedste, alternativt lægge listen ned men med farven opad.

Dog skal du tænke på at hvis du lægger listen ned så skal du stille saven i flere vinkler i forskellige geringer...

Hej

Okay, så gjorde jeg det rigtigt, da jeg lagde listen ned, men med farven opad.
Måske tolkede jeg Byggputte forkert, da han skrev.
"Har du prøvet at lægge listen med farven nedad
i anhållet på geringssaven? "
Jeg skal snart tage fat i foder omkring 4 dørkarme samt lister i køkkenet, så der får jeg prøve nogle nye tips.

Emil

Jo man kan meget vel køre med farven nedad. Det gør jeg, og har man malet sine lister ordentligt og ladet dem tørre, så er der ikke det mindste problem med listerne.
Får man noget lidt farve på anholdet, så fjerner man det med en klud og lidt laknafta, når man er færdig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.