Hej,

Vi har brug for at installere nogle nye døre i kælderen, og et sted vil vi gerne have en glasdør. Helst vil vi have følgende:

Diplomat ST12
Hvid glasdør med ti glasruder og messingdørhåndtag, muligvis en model ST10 eller ST12.

Andet alternativ er Diplomat ST10
En hvid glasdør med ti ruder placeret lodret og et traditionelt dørhåndtag.

I vores tilfælde er det en M8x20 dør, der gælder, men vi bliver alligevel nødt til at kappe ca. 15 mm foroven og forneden, da de indvendige mål på den eksisterende karm er 1918x732 mm. Så vidt jeg forstår, vil man have en margin på 7 mm.

Producenten siger, at man maksimalt må kappe 15 mm i hver ende på disse døre, men de anbefaler det ikke. De siger også, at jo færre glas, jo lettere og mere stabil dør.

Savningen vil vi overlade til et snedkeri.

Hvad er jeres erfaring med dette? Tør vi vælge døren med flere vinduer, eller bør vi tage ST10?

A
Hvis det er muligt at afkorte døren 15 mm, så kan et snedkeri med en justersav nemt tage 15 mm af uden at noget går i stykker. Så I kan roligt vælge den dør, I ønsker.

Emil_K sagde:
Hvis det er muligt at kappe døren 15 mm, så kan et snedkeri med justersav nemt tage 15 mm af uden at noget går i stykker. Så I kan roligt vælge den dør I vil have
Producenten siger, at det går an at kappe max 15 mm foroven og forneden, men anbefaler som sagt ikke det, da døren ikke bliver lige så stabil. De siger også, at jo mindre glas, jo mere stabil.

En snedker kan dermed kappe 15 mm uden problemer, spørgsmålet er dog, om døren med 12 ruder alligevel holder til normalt brug?

Du har ikke overvejet at købe med ny karm og evt. øge hulmålet lidt? Da det er standard 8x20M så burde det næsten blive billigere end at aflevere til snedkeri.

Dette er kælderen, så karmene er indstøbt, og at begynde at hakke op disse hvælvinger på 6 steder føles overdrevent, da vi selv ikke har nogen problemer med højden.

På indgangsplan var det lettere at save hullerne op, så der gik vi på den bane.

Findes døren ikke i størrelse 8x19 i stedet?

Eftersom det er en källardörr, og alligevel ikke med bredde som opfylder tilgængelighedskravene, så gør det måske ikke noget, hvis den ikke har "fuldhøjde".

At save trærammen på en sådan glasdør tror jeg ikke er så heldigt faktisk.

Hva jeg forstår, er målene som følger:

8x19 Dørblad: 725x1840
8x20 Dørblad: 725x1940

I mitt tilfelle er indre mål: 1918x732 mm, hvis 3,5 mm margin er tilstrekkelig (hvilket standardbredden synes å foreslå) blir det 1911x725 mm

8x19 er da 71 mm for liten, dvs. vi får et gap på totalt 3,5+3,5 = ca 7 mm oppe og nede, mens det er 7 på sidene.
8x20 er 29 mm for stor i høyden, så da må vi sage av minst 15 mm oppe og nede.

Hva jeg kan se, finnes verken ST10 eller ST12 i 8x19, ellers kunne jeg vært enig i at det hadde vært en mer smidig løsning.

Snedkeren tar ca. 400 kr for å kappe en dør.

Hvor stort er dørhullet, dvs. hullet hvor den gamle karm sidder?

Det føles tvivlsomt at sætte en ny dør i en gammel karm, intet vil vel passe? Hængslerne sidder i forkert højde og er af forkert type, låsen sidder i forkert højde og passer ikke med slutblikket i den gamle karm osv.

• Synes
thomas33
  • Laddar…
Døråbningen er 793x1955 ml. Karmen er spartlet den tidligere, så det bliver nok nødvendigt at hugge ud for hængsler og snegle.

8x20 har et karmydemål på 785x1985. Det er altså roligt i bredden, men i højden mangler der 30 mm. Jeg har kun målt ned til parketgulvet, som er ventileret, så det er muligt, at der faktisk er 30 mm ned til betongen! Ellers må man måske hugge ud de cm, der mangler, det burde vel ikke være så svært? Har en borehammer, der kan hamre uden at rotere.

Det går meget let at save det hul I har brug for i betonvæggen, og det vil give et bedre resultat. Den eneste ulempe er, at det støver noget overjævlit, men det er det værd. Efter min mening ;) (Jeg har savet til en dørkarm i min kælder så langt og tøver ikke med at gøre det igen, hvis flere døre skiftes)

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Lyder besværligt og kortsigtet. Bestil en komplet dør efter mål eller udvid dørhullet til standardmål.

• Synes
EI30-SaC og 1 anden
  • Laddar…
Tak, jeg kører på standardmål, så får vi hugge lidt ud i stedet.

I øvrigt, hvad siger I til dørvalget? Vi kan lide den åbne følelse, som SP12 giver, men den er måske mere følsom? F.eks. hvis nogen skulle komme til at sparke til den? SP10 er mere almindelig, hvad jeg forstår.

Kør vinkelsliber (en kan stå ved siden af med støvsugeren ;) ) så bliver det et lige og fint snit. Hvis I er omhyggelige, behøver I ikke efterbehandling, bare beklæde med foder og nyde resultatet!

Kør den dør du vil have! Skulle nogen imod forventning sparke et glas i stykker, så findes der glarmestre!!

Jeg er enig med de seneste kommentarer. Det bliver ligesom ikke perfekt at save nye døre i stykker. Fejl fra starten af simpelthen. Skift til ny karm, og det bliver perfekt. Mere arbejde, men bedre resultat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.