halløj!
jeg skal starte projektet trappe.
(den skal være indendørs og pæn skal den blive)
lige nu har jeg en bunke limtræsbjælker som er 56 tykke og skal til at blive vangen under selve trappen.
mit spørgsmål er: hvordan er det bedst at save i det for at få lige snit og relativt gode hjørner (de vil dog ikke være synlige)
det hælder mod en dyksav, men findes der bedre ideer?
jeg skal starte projektet trappe.
lige nu har jeg en bunke limtræsbjælker som er 56 tykke og skal til at blive vangen under selve trappen.
mit spørgsmål er: hvordan er det bedst at save i det for at få lige snit og relativt gode hjørner (de vil dog ikke være synlige)
det hælder mod en dyksav, men findes der bedre ideer?
Nu ved jeg ikke, hvordan du har tænkt dig det, men en god fogsvans giver gode og lige snit, det er ikke svært at save vinkelret, bare saven er god. Man behøver ikke maskiner til alt.
Men beskriv gerne lidt mere i detalje, hvordan du har tænkt dig at save bjælken op, så er der måske andre tips.
Men beskriv gerne lidt mere i detalje, hvordan du har tænkt dig at save bjælken op, så er der måske andre tips.
næ det skal blive 7 trin og tre vognstykker. så 21 trekanter som skal saves ud i limträ. den er 56mm tyk så tænkte at det bliver nemmere med maskine og mere lige frem for alt. vil skære lidt flere til selve trin også som kommer til at være i lignende tykkelse.
overvejer at købe dewalt D23620 den kommer igennem 65mm så vil jeg have mere nytte af den.
overvejer at købe dewalt D23620 den kommer igennem 65mm så vil jeg have mere nytte af den.
Dyksav?
Med linealen får man sporet, hvor man vil.
Min Makita giver så fine snit, at hvis man polerede dem med et 2000-korn sandpapir, så bliver der ridser.
Er dog lidt tvivlende på, hvor dyb den tager. Den rækker måske ikke igennem 56 mm, når man bruger linealen...
Med linealen får man sporet, hvor man vil.
Min Makita giver så fine snit, at hvis man polerede dem med et 2000-korn sandpapir, så bliver der ridser.
Er dog lidt tvivlende på, hvor dyb den tager. Den rækker måske ikke igennem 56 mm, når man bruger linealen...
Tror jeg forstår, hvad du mener, den sav fungerer, bedst bliver det, hvis du kan lægge flere reglar ved siden af hinanden og tage et snit over, så du fremstiller tre trekanter direkte, derefter skære vinkelret så har du tre mere osv. Ha en OSB eller noget, du ikke er bange for under, så det er let at save med alt liggende plant og stabilt.
Ikke oven på hinanden men ved siden af, det som er svært med rundsaven er at skære korte snit, hvis man ikke er vant til det. Lægger du dem ved siden af bliver hvert snit 1m og du får tre stykker med præcis samme vinkel.storken sagde:
sjovt! jeg tænkte at save ud i jack og ikke sætte trekantede stykker på (jeg har set den beskrivelse)PCLarsson sagde:
jeg stødte på 9 limtræsbjælker på blocket og kom på idéen om at bruge dem som trin også. ellers tænkte jeg at have tre vangesider og save en massivtræbordplade op til trin. tænkte at høvle dem, så alt bliver rent og pænt, derefter save vangesiderne, forbore osv., og så skulle det monteres på plads.
hvordan går dine planer? hvordan vil du gøre det? tanker og tips er meget velkomne!
Klik her for at svare