Hej, jeg har en limtræsbjælke 110x400 som jeg skal save en "halvmåne" midt i bjælken. Er der nogen der har en idé til hvordan jeg skal save, stiksavsblad er for korte, det er muligt at bestille ekstra lange blade men der er måske en anden metode?

Hvor langt stykke er det? Er tykkelsen der skal saves 110mm? Når det er så tykt, tror jeg, der er risiko for, at savklingen vandrer, selv hvis du får fat i længere klinger. Hvis stykket er håndterbart, vil jeg sige båndsav.

Exsicco sagde:
Hvor langt stykke er det? Er tykkelsen, der skal saves, 110mm? Når det er så tykt, tror jeg, der er risiko for, at savklingen vandrer, selvom du får fat i længere klinger. Hvis stykket kan håndteres, ville jeg sige båndsav.
Bjælken er 4 meter lang, og savningen, jeg skal lave, er ca. 1 meter midt i bjælken, så båndsav går ikke.
Jo, det havde vel måske gået med en stor båndsav og et par mand.

Buesav og save i hånden. Der findes modeller, hvor man kan dreje bladet, måske hedder rundsav, eller figursav.

Senest redigeret:
Med en god økse går det som en dans.....hvis man kan bruge øksen vil sige. Desværre er der mennesker i dag der ikke kan det.

Hvorfor skal du have en indfældning midt i bjælken? Du svækker den ganske meget.

Nej det går ikke med bue sav, skal prøve at tegne et billede af hvordan jeg tænker.

Tigersav.

Mikael_L
Motorsav?

Hvis finishen på snittet ikke er vigtig, ville jeg måske bruge min elmotor sav.
Også her gælder det ligesom med øksen, at vide lidt om hvordan man håndterer tingene.

Tigersav som blev anbefalet her er jo heller ikke så dum.
Lidt dårlig finish der også, men mindst en klasse pænere end med motorsav. :)

• Synes
Joak
  • Laddar…
En sådan her sav er nok at anbefale da En gammel buesav med træhåndtag hængende på en rød trævæg. pma mig om du har brug for at låne, så ser vi om jeg har en i rigtig størrelse..

Der skal være en væg mellem hus og garage, og der kommer stolper på hver side af "halvmånen". Jeg havde en bjælke til overs, så væggen bliver i samme stil som mit terrassebyggeri.

Ja, tigersav har jeg også overvejet, jeg vil forsøge mig i dag. vender tilbage med billeder

Save strimler/skiver som du bryder løs og derefter slibe til finnishen? Eller bore huller langs profilen og hugge væk mellem hullerne?

• Synes
Oddbod
  • Laddar…
Nu bliver jeg nysgerrig!

1. Hvad skal hullet opfylde af formål?
  2. Hvor stort skal hullet være? Billede/skitse?
  3. Er svækkelsen af bjælken taget i betragtning? Det er vel ikke uden grund, at man har valgt en så kraftig bjælke.

Hej, der skal sidde en dør, som er afrundet foroven og går lidt op i bjælken, hvorfor det blev en så grov bjælke er, at jeg havde den liggende derhjemme. Har en dør i muren på den anden side af huset, som er afrundet foroven, så det bliver måske godt at også afrunde døren mellem hus og garage. Der bliver altså ingen belastning overhovedet på bjælken.

Senest redigeret:
Sådan byggede jeg terrassen. Terrasse bygget med sorte rammer og store glasvægge langs husets facade, omgivet af grus og fliser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.