Hej

Jeg har nogle plader der er 230x114x25 mm og de skal skæres, vi taler om 2-3 stk.
Jeg har en stiksav og undrer mig om man kan bruge en særlig klinge til at skære tegl, eller om der findes andre lette, billige alternativer til at skære med?
Vil helst ikke købe en vinkelsliber med diamantklinge eller lignende.

J jonaserik sagde:
Tegl for hårdt allerhelst ildfast som brændt hårdt, ingen almindelige savklinger kan tage det. Klinger til keramik og tegl men er korte og rækker nok ikke igennem stenen, kan gå at save fra to sider. Her en type og findes i flere varehuse.
[link]
Tusen tak, snittet behøver ikke blive pænt eller lige, det vil ikke kunne ses. Skal forbi K-rauta og købe en sådan klinge
kan man også bruge disse?
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ner/sagblad/sticksagblad/sticksagblad-181866/

Ja det går nok, et godt blad af Bosch-kvalitet intet skrammel

J jonaserik sagde:
Ja det går nok, et godt blad af Boschkvalitet ikke noget skrammel
Super tak!

Tænk på at lægge i blød inden du saver, så slipper du for meget af støvet.. Det er ikke sundt...

Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Tænk på at blødgøre inden du saver, så slipper du for meget af støvet.. Det er ikke sundt...
Tak for tipset!

Blødgør du kan støvet klistre sig sammen, men prøv lidt let uden at gøre det vådt, stå gerne i medvind, ryggen mod vinden, ude så støvet flyver væk fra dig.

Edit. Pas på støv fra tegl er et H-E at få af og farver alt, så sørg for at støvet flyver den rette vej.

J jonaserik sagde:
Blødlægger du kan støvet klistre sig sammen, men prøv let uden væde, stå gerne i medvind, ryggen mod vinden, ude så støvet ryger fra dig.

Edit. Pas på støv fra mursten er et H-E at få væk og farver alt, så sørg for at støvet ryger til den rigtige kåll
ah, måske skulle man undgå at gøre det, når det blæser mod naboen, så at sige =D

J Jazze84 sagde:
ah, måske skal man ikke køre, når det blæser mod naboen så at sige =D
Nu er jo nok stiksavsklingen bedre end vinkelsliberen i støvhenseende, men da jeg byggede brændovn, havde jeg stenene liggende i en spand med vand, det gik ikke ellers (med vinkelsliber da) ..

• Synes
Tokslut
  • Laddar…
M
Hvis det alligevel ikke kommer til at kunne ses, er det så ikke nemmere at hamre langs den ønskede brudlinje med hammer og mejsel?

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
M Marcussjogren sagde:
Om det ändå ikke kommer til at kunne ses, er det så ikke lettere at hamre langs den ønskede brudlinje med hammer og mejsel?
Ja altså det går absolut, de vil ikke kunne ses eller behøves at være supernøjagtigt eller pænt. Er det bare at lægge mejslen på den ønskede linje og hamre til?

M
J Jazze84 sagde:
Ja altså det går absolut, de vil ikke blive synlige eller behøver at være supernøjagtige eller flotte. Er det bare lægge mejslen på den ønskede retning og hamre til ?
Det bedste er vel, hvis du har en mejsel tilpasset til tegl/sten, men jeg giver mig pokker på, at en almindelig skruetrækker også virker. Kan dog tage skade.

jeg ville tegne en brudlinje op, banke forsigtigt langs linjen et par gange og derefter gradvist øge kraften. Dette for at få et så pænt brud som muligt.

den pedantiske ville sandsynligvis banke forsigtigt på den ene side og derefter også på den anden side. Kan tænkes at den bliver noget mere præcis da :)

M Marcussjogren sagde:
Det bedste er vel, hvis du har en mejsel tilpasset til tegl/sten, men jeg sætter fanden på, at en almindelig skruetrækker også virker. Kan dog tage skade.

jeg ville have tegnet en brudlinje op, banket forsigtigt langs linjen et par gange og derefter gradvist øget kraften. Dette for at få et så pænt brud som muligt.

den kræsne ville sandsynligvis have banket forsigtigt på den ene side og derefter også på den anden side. Kan tænkes at den bliver noget mere præcis da :)
Ja det lyder som en mulighed også, skal til hornbach i morgen og kigger hvad de har af mejsler.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.