Jeg har en bærende væg, der består af stolper 75*75 mm og ca. 1 cm tyk råspont på hver side. Vinkelret mod denne væg tilslutter en ikke-bærende væg. I den ikke-bærende væg vil jeg bygge en skydedør ind. For at den skal have plads i åben tilstand, skal jeg lade den gå ind i den bærende væg. Jeg vil altså save en rille (ca. 10 cm) i råsponten på den ene side af den bærende væg. Vil det påvirke væggens bærende evne?

Billede over hvordan det ser ud i dag. (Grøn=råspont, gul=stående reglar bærende væg, rød=stående reglar ikke-bærende væg):
Diagram over bærende væg med 75x75 mm stolper (gul) og råspont (grøn). Ikke-bærende væg i vinkel med reglar (rød).

Billede over den ønskede tilstand (Blå=dørblad skydedør):
Diagram af bærende og ikke-bærende væg; blå linje symboliserer skydedør i ikke-bærende væg, med åbning i bærende væg lavet af grønne plader og gule stolper.

Råsponten påvirker mere hvordan stabil væggen føles men næppe bæreevnen i nogen større betydning. Det der er så lille indgreb, så du kan gøre som du har tænkt.

Det skal ikke være nogen problemer overhovedet. Held og lykke med byggeriet.

Som sagt oven, bæreevnen er nok ikke noget problem, men der mangler støtte til råsponten i både den bærende og ikke mindst i den ikke-bærende væg. Hvis du kan sætte en ny "gul" regel på hver side af slidsen samt skrue fx en plyfa remse på den regel, som så får stikke ind i den ikkebærende væg, hvor du fæstner den råsponten, så får du tilbage lidt stabilitet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.