14,406 læst ·
20 svar
14k læst
20 svar
Save 45 grader med 45 graders hældning
Behøver gøre dette med en loftliste/stukatur (som er fremstillet af flamingo) og det bedste alternativ for mig synes at være en geringsboks. Men de jeg ser på nettet kan kun save enten 45 grader eller med 45 graders hældning på savklingen – ikke begge dele samtidig (se billede). Eller tager jeg fejl? Et alternativ ville være at købe en savklinge til porøse materialer og bruge den kap- og geringssav jeg har. Den kan save i begge vinkler samtidig. Men med en klinge i savens høje fart, går det måske ikke at få en jævn fin overflade i et så følsomt materiale som flamingo? Hvad skal jeg gøre?
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Jeg kan ikke se, at der skulle være nogen problemer med at gøre dette i kap-ger-saven.Nyteknik sagde:
Bare du tager det roligt med fødningen.
Og nogen særlig klinge synes jeg ikke burde være nødvendig.
Men prøv på nogle stumper først
Eller tag en sådan geringsboks som du lagde billede op af og sæt din geringssav i. Sav derefter et ekstra snit i den vinkel, du ønsker med stilleskrue for dybden indstillet, så har du den geringsboks, du har brug for derefter!
Dog ville jeg nok som KnockOnWood skriver, teste først i geringssaven. Ofte så viser det sig, når man først er i gang at vinklen skal være 44 grader eller 47 eller... Så er det jo klart rart at kunne variere vinklen lidt mere.
Tak for alle svar! Har dog svært ved at forstå, hvordan jeg skal få den 45-graders vinkel, som pigen er ved at save på dette billede. Hvordan ved jeg, at listen/stukaturen ligger i netop 45 grader? På billedet ser det ud, som om dette gøres på gehør. https://www.maison.com/brico-travau...lures-decoratives-plafond-7718/galerie/35701/
Magnus E K
Husejer
· Östergötland
· 4 612 indlæg
Magnus E K
Husejer
- Östergötland
- 4,612 indlæg
Jeg kludrede virkelig, da jeg savede sådanne til min tidligere lejlighed. Der blev store huller i indre hjørner. Men det var hvide frigolitlister, så det kunne fikses nogenlunde med latexfugemasse. Tænkte aldrig over det bagefter og fik ingen kommentarer om det ved salget.
Ha ha!Magnus E K sagde:
Jeg har skåret meget cellplast med rundsav. Det er ingen problemer overhovedet. Husk bare på, at du ikke skal save 45 hældning og 45 vridning i geringssaven. Det vil blive forkert. Lister er generelt ret kostbare, og det er mere snedigt, end man tror at få vinklerne rigtige. Der er skrevet meget om det på forummet. Hvis du skal save listen liggende på pladen, dvs. liggende med bagsiden mod savens bord, skal, for et 90-graders hjørne, vinklingen være 30 grader og vridningen 35,3 grader. Så skal man holde styr på, hvad der er op og ned og hvilken der er spare- og kaste-siden af klingen. Man (de fleste) bliver frustreret de første gange, man monterer loftlister. Jeg har skrevet nogle vejledninger om det i forummet. De burde være søgbare. Mange andre har også forklaret metoden. Søg og læs, inden du begynder at save det dyre materiale i stykker.
Jeg indser nu, at hvis man saver 45 graders vinkel med 45 graders hældning, så får man en billedramme. Hvad du jo er på billedet. Men 30 grader, for ikke at tale om 35,3 grader, er jo ikke noget man saver med en geringssav...mattiasp sagde:
Senest redigeret:



