Behøver gøre dette med en loftliste/stukatur (som er fremstillet af flamingo) og det bedste alternativ for mig synes at være en geringsboks. Men de jeg ser på nettet kan kun save enten 45 grader eller med 45 graders hældning på savklingen – ikke begge dele samtidig (se billede). Eller tager jeg fejl? Et alternativ ville være at købe en savklinge til porøse materialer og bruge den kap- og geringssav jeg har. Den kan save i begge vinkler samtidig. Men med en klinge i savens høje fart, går det måske ikke at få en jævn fin overflade i et så følsomt materiale som flamingo? Hvad skal jeg gøre?

• Gul geringskasse i plast til præcis savning af vinkler, især 45 grader. Velegnet til mindre håndsavprojekter, såsom lette materialer.
Sav til en klods på 45 grader og læg i kassen, så listen ligger 45 grader i kassen. Lidt besvær med at montere geringssaven med hældning får du jo naturligvis, men du løser problemet relativt enkelt.

• Synes
Nyteknik
  • Laddar…
Mikael_L
Hvis du lægger listen på den rigtige led, så er det nok med enkelgæret 45°.

• Synes
Finndjävel og 2 andre
  • Laddar…
Nyteknik Nyteknik sagde:
Et alternativ ville være at købe en savklinge til porøse materialer og bruge den kapsav og gersav, jeg har. Den kan save i begge vinkler samtidig.
Jeg kan ikke se, at der skulle være nogen problemer med at gøre dette i kap-ger-saven.
Bare du tager det roligt med fødningen.

Og nogen særlig klinge synes jeg ikke burde være nødvendig.
Men prøv på nogle stumper først :)

Eller tag en sådan geringsboks som du lagde billede op af og sæt din geringssav i. Sav derefter et ekstra snit i den vinkel, du ønsker med stilleskrue for dybden indstillet, så har du den geringsboks, du har brug for derefter!

Dog ville jeg nok som KnockOnWood skriver, teste først i geringssaven. Ofte så viser det sig, når man først er i gang at vinklen skal være 44 grader eller 47 eller... Så er det jo klart rart at kunne variere vinklen lidt mere.

Listen er jo plan på de to flader, der ligger mod geringskassen?

Tomtom79 Tomtom79 sagde:
Listen er jo plan på de to flader, der ligger mod geringskassen?
Ah, det selvfølgelig! Nu er også jeg med. Tak!

Magnus E K
Jeg kludrede virkelig, da jeg savede sådanne til min tidligere lejlighed. Der blev store huller i indre hjørner. Men det var hvide frigolitlister, så det kunne fikses nogenlunde med latexfugemasse. Tænkte aldrig over det bagefter og fik ingen kommentarer om det ved salget.

• Synes
Karlsson52
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K sagde:
Jeg dummede mig temmelig meget, da jeg skar sådanne til min forrige lejlighed. Det blev store huller i inderhjørnerne. Men det var hvide polystyrenlister, så det gik at fikse nogenlunde med latexfugemasse. Tænkte aldrig på det bagefter og fik ingen kommentarer om det ved salget.
Ha ha! :-) Hvad gjorde du galt, som forårsagede de store huller altså? (så jeg ikke gør det samme)

Magnus E K
De var skålformede, og jeg lagde dem med bagsiden nedad i stedet for "stående". Svært at forklare, og jeg kan ikke huske præcist (det var 2010).

Jeg har skåret meget cellplast med rundsav. Det er ingen problemer overhovedet. Husk bare på, at du ikke skal save 45 hældning og 45 vridning i geringssaven. Det vil blive forkert. Lister er generelt ret kostbare, og det er mere snedigt, end man tror at få vinklerne rigtige. Der er skrevet meget om det på forummet. Hvis du skal save listen liggende på pladen, dvs. liggende med bagsiden mod savens bord, skal, for et 90-graders hjørne, vinklingen være 30 grader og vridningen 35,3 grader. Så skal man holde styr på, hvad der er op og ned og hvilken der er spare- og kaste-siden af klingen. Man (de fleste) bliver frustreret de første gange, man monterer loftlister. Jeg har skrevet nogle vejledninger om det i forummet. De burde være søgbare. Mange andre har også forklaret metoden. Søg og læs, inden du begynder at save det dyre materiale i stykker.

• Synes
Nyteknik
  • Laddar…
kulle
En god hjælp, når man så sætter dem op, er at måle og sætte nogle streger i underkanten, hvor den skal ende, for det er meget let at man vrider listerne lidt op eller ned.
Stukkaturlist monteret i hjørne mellem væg og loft med målemærke på væggen.

mattiasp mattiasp sagde:
...for et 90-graders hjørne, vinklingen være 30 grader og vridningen 35,3 grader.
Jeg indser nu, at hvis man saver 45 graders vinkel med 45 graders hældning, så får man en billedramme. Hvad du jo er på billedet. Men 30 grader, for ikke at tale om 35,3 grader, er jo ikke noget man saver med en geringssav...

• En person justerer en tavelram skåret i 45 graders vinkel ved hjælp af en geringslåda på et trægulv.
Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.