Måske en skør tanke men...
Har et langt hegn, planker der er trykimprægneret og har siddet monteret i sikkert 15 år & selve "træet" er fint.
Disse brædder er dog malet & alle ved jo, hvordan det går at male tryk-høvlet træ - intet sidder fast efter 2 år.
En tanke der kom op, ville det være muligt at fjerne alle brædder & genbruge dem, ved at "save" dem igen på en eller anden måde, så de får den der "savsede" overflade der gør at maling hæfter?
= nysavet overflade & så male igen.
Ville jo sikkert spare en stor skilling & win-win for miljøet i stedet for at smide et par hundrede meter træ på lossepladsen...

Måske virker det, hvis du har god tid og en bordrundsav kan du jo prøve

Føles meget nemmere at høvle brædderne med en elhøvl end at save i en bordrundsav. Maling hæfter også på en høvlet overflade, det behøver ikke være savet. Ellers kunne du ikke male vinduer. Men hvis malingen er faldet af pga. fugtigt træ, ville jeg have høvlet overfladen og så ladet træet tørre, inden jeg maler igen.

C Chokladmonster sagde:
Det føles meget nemmere at høvle brædderne med en elhøvl end at save i en bordsav. Maling fæstner også på en høvlet overflade, det behøver ikke at være savet. Ellers kunne du ikke male vinduer. Men hvis malingen er faldet af på grund af fugtigt træ, ville jeg høvle overfladen og så lade træet tørre, før jeg maler igen.
Kan man få den "savede" overflade med en el-høvl?
Træet er tørt som knusk, har malet det én gang allerede, men det er så høvlet, at det næsten er "blankt" :)
Så det falder simpelthen af efter et stykke tid, prøvede også med en grunder, men nej.

Problemet skyldes ikke, at overfladen er "blank". Det er jo som sagt muligt at male f.eks. høvlede vindueskarme, høvlet panel eller møbler.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
useless useless sagde:
Problemet skyldes ikke, at overfladen er "blank". Det går jo som sagt udmærket at male f.eks. høvlede vindueskarme, høvlet panel eller møbler.
Ok, i så fald har jeg haft uheld på 25 meter planke da al maling ryger af & det er som sagt krudt-tørt & prøvet forskellig maling til udendørsbrug men det hæfter ikke.

Har du prøvet Trebitt olielasur? Anvender den til trykimprægneret træ - har aldrig svigtet

haha5810 haha5810 sagde:
Har du prøvet Trebitt olielasur? Anvender den til trykt træ - aldrig sluppet
Nope, men det bliver måske svært når det allerede er malet hvidt & så gå over til lasur.

Måske båndsliber er vejen frem, det bør jo blive ret "groft" med et 40 papir?

Sand- eller sodablasting?

Hvilken farve har du brugt?

F fimpan sagde:
Kan man få den "savede" overflade med en el-høvl?
Nej, en høvl efterlader en høvlet overflade.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.