for nogle måneder siden fjernede jeg en dør mellem køkkenet og soveværelset, og de byggede den op igen... nu er der begyndt at komme nogle revner, hvor døren havde siddet...

ellers er væggen glat og fin... de er revnet indad, så jeg undrer mig, om man skal sætte noget væv op, eller noget... typ recover... for hvis jeg skulle spartle igen, så vil der vel komme nye revner, eller?

• En hvid væg med en tydelig revne, der markerer, hvor en dør tidligere var placeret; overvejelser om reparation diskuteres.
Det er helt normalt.

Du skulle have sat en glasfibertejp beregnet til gipssamlinger i samlingerne, den spartler man derefter over og sliber. For at det skal blive pænt nu, må du måske begynde med at slibe ned, så det bliver lidt lavere, derefter sætte sammenføjningsbåndet på og spartle. Det går fint at sætte renoveringsvæv udenpå det derefter, hvis du vil, men ikke uden sammenføjningsbånd.

kunne skyldes, at reglarna du brukte ikke var helt tørre og nu har krympt lidt.

Sæt væv, spartle og male

Kryds fingre herefter :-)

oki..tak for svarene..
men..

hedder det skarvtejp eller glasfibertejp?
hvordan sætter man den op, bruger man tapetlim eller noget?
sælger k-rauta sådan noget?

Glasfiberremse skal du nok spørge efter.
Glasfibertejp plejer man at have rundt om tunge kartoner.

Man kan lime remsen men bedst er at spartle den fast direkte, rullen i den ene hånd og spartelspaden i den anden hånd. Begynd for oven. Limer man kan det blive lidt tykkere og det har du ikke plads til.

Protte

oki så ved jeg det..findes der forskellige bredder på glasfiberremsen?

måske skal jeg sige, at det var ikke mig, der gjorde arbejdet..jeg hyrede et firma, der gjorde det i juni.og nu er det begyndt at sprække lidt i soveværelsesvæggen..men kun på den ene side og øverst..

ved ikke om jeg skal give mig i kast med det selv, eller om jeg måske skal kontakte firmaet og se, hvad de kan gøre..

Lad det være lidt endnu, så det når at tørre færdigt.

Protte

har læst rundt lidt..å har set at folk siger at man skal have "pappersremsa" i stedet..for sætter man op med glasfiberemsa, så kommer det til at sprække igen..
hvad har I for mening om det???

Jeg prøvede med papir men "rätt" spartel fandtes kun i en 10 eller 20 kg spand. Maleren som stod ved siden af i køen i farveforretningen brugte glasfiber, så det gjorde jeg også.

Protte

Nej, det sprækker ikke med glasfiberbåndet, men det anses mere professionelt med glasfiber. Glasfiberbåndet er klæbende, så det sætter man på direkte, papirbåndet sætter man i et tyndt spartellag og spartler derefter ovenpå uden at komme til at trække båndet med sig. Glasfibervarianten er derfor meget mere håndterbar for os amatører.

Der er garanti på sådanne job, så det er bare at reklamere og spørge, hvorfor de ikke har anvendt noget bånd. De skal rette jobbet (inklusive slutmaling selvfølgelig!) eller give dig pengene tilbage.

Det er kun amatører, der laver sådanne fejl. Vi fx. Snedker satte en dør i for nogle år siden, men spartlingen fikserede vi selv, og vidste da ikke noget om, at det sprækker. Nu ved vi bedre, så når vi alligevel skal male om, gør vi det om og gør det rigtigt.

Det er ikke alle glasfiberremsor, der er klæbrige, køb den rette slags.

Protte

Ved ikke om jeg er enig i, at glasfibernet betragtes som mere professionelt... Det er dog nemmere at bruge. "Min" maler bruger papirstrimmel fordi det bliver stærkere, ifølge ham...

bigsnucke sagde:
Ved ikke om jeg er enig i, at glasfiberstrimler anses for mere professionelt... Den er derimod lettere at bruge. "Min" maler bruger papirstrimmel, fordi det bliver stærkere, ifølge ham...
Dette spørgsmål er lidt som Saab/Volvo eller PC/Mac. Der findes en del tråde her om dette, og meningerne er nok mindst sagt delte om, hvad der er bedst.

bigsnucke sagde:
Ved ikke om jeg er enig i, at glasfiberstrimler anses for at være mere professionelt... Den er derimod nemmere at bruge. "Min" maler bruger papirsstrimle, fordi det bliver stærkere, ifølge ham...
Haha, nej, jeg var træt og skrev forkert, det er jo papirsstrimler, der anses for at være mere professionelt, sandsynligvis fordi det er mere oprindeligt og sværere at bruge. Lidt som at man ikke kan køre bil rigtigt, hvis man kun kører automat ;-)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.