Hej,

Har et udhus med en skimmelsvampeskade som jeg nu skal sanere. Den fandtes der, da vi købte huset, og har altså været der i over 10 år uændret. Hvordan den er opstået, ved jeg ikke, men de to rør på billedet er til vand ud og ind. Vandet ind har mig bekendt aldrig været tilsluttet, slangen ligger utakket i krybekælderen i afventning på det planlagte køkken. Afløbsrøret er tilsluttet, men hvorfor der skulle komme væske op der, forstår jeg ikke. Jeg kender ikke til, om den tidligere ejer har haft problemer med afløbet, og han er død, så der er ingen at spørge. Der er vand indført på den anden side af væggen, hvor hydroforen er, men der er ingen tegn på vandskade.

Jeg har lagt isolering i krybekælderen for at mindske risikoen for fugt nedefra samt sat to ventiler i udhuset. Der er ingen overdreven fugt i regelværket, og nu skal jeg vaske skimmelsvampen væk. Jeg skal skære gipspladen løs i hjørnet også. Planen er at skrabe synlig skimmel væk og vaske med svamp og klorinopløsning.

Nu spekulerer jeg:

• Bør jeg også save en del af spånpladen væk, eller er det nok at vaske den?
  • Er det virkelig tilstrækkeligt at vaske synlige flader? Der vil sikkert være skimmel under gulvreglen og bag sidereglen, hvor jeg ikke kan komme til.
  • Kan/Bør jeg behandle med noget specielt middel, eller er klorin nok?
  • Gipspladen i hjørnet, som jeg endnu ikke har skåret væk, bliver svær at sætte ny op for der er ingen regler at skrue i. Den eksisterende er sandsynligvis fastgjort bag reglerne. Tips?
Noget andet jeg bør tænke på?

• Udhusvæg med synlig fugtskade og sorte pletter, to rør i nederste hjørne ved isolering, delvis fjernet gipsplade. Trægulv i forgrunden.
  • Udhusets hjørne med to grå vandrør, isolering og tegn på mug på væggen og gulvet. Rørene er forseglet med grøn plast.
  • Udhuset med sort skimmelsvamp i hjørnet, gulnet træramme og synligt beskadiget gipsplade.
Egentlig behøver du ikke at sanere, hvis du har løst det grundlæggende problem, dvs hvorfor det blev påvækst fra starten. Hvis de forudsætninger er væk, dør påvæksten, og det bliver kun kosmetisk, og du kan bare vaske normalt og male om. Man behøver ikke at "fjerne" alt på den måde. Vasker du det der på normal vis, og det er lidt sort nogle steder, så betyder det ikke noget. Det er ikke noget, der spreder sig heller.
Der er alligevel skimmelsporer i luften konstant, som bare venter på at slå sig ned et sted hvor forudsætningerne er de rigtige, og de er mange flere end det der alligevel.

• Synes
mia andersson1
  • Laddar…
Tack för svar!
S Stefan1972 sagde:
Egentligen behöver du inte sanera om du åtgärdat grundproblematiken, dvs varför det blev påväxt från första början. Om de förutsättningarna är borta så dör påväxten och det blir bara kosmetiskt och du kan bara målartvätta normalt och måla om. Man måste inte "ta bort" allting på det viset. Tvättar du av det där på normalt vis och det fläckvis är lite svart så spelar inte det nån roll. Det är inget som sprider sig heller.
Det finns ändå mögelsporer i luften konstant som bara väntar på att få sätta sig nånstans där förutsättningarna är rätt och de är mångfalt mer än det där ändå.
Tack Stefan för svar!

Det låter logiskt det du skriver för det har sett ut som det gör i över 10 år så det finns ingen aktivitet i det och jag har ändrat förhållandena så att de är mindre gynnsamma för mögeltillväxt.
Då städar jag upp så gott det går och lägger nya ytskikt.
Skulle du inte ens byta ut gipsskivan i hörnet?

Jag måste bara inflika att jag ställde samma frågor till Villaägarnas Riksförbunds Byggtekniska rådgivning och blev ganska förvånad över deras svar. Det måste väl vara en praoelev på plats.
Här är deras svar:
1: Jag har ingen djup kunskap om spånskivor.
2: Allt skadat måste åtgärdas.
3: Bifogade en 72 sidor lång rapport från Svenska Miljöinstitutet om mögelsanering samt hänvisade till en bok i samma ämne.
4: Skadad gipsskiva måste bytas ut men jag har inga bra tips på hur du ska fästa den. 🙄

Nej er den besværlig at skifte, så er det nok nemmere at lade være og så bare male om.
Det andet svar er jo ret generelt for hvordan nogle ser på skimmelsvamp.......det skal jo væk for enhver pris, for ellers spreder det sig og æder huset op og gør alle syge inden for en 200 km radius. Værre end kerneaffald næsten.
Det bliver let lidt overdrevet nogle gange, og det i sig selv gør jo, at mange derfor er bange for det.......På helt forkerte grundlag.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.