Nå, så sidder man her og er nervøs, når man har opdaget, at man har gjort noget, før man har sat sig ind i alle fakta, noget som burde være indlysende, når man ikke er fagmand...
På anmodning og langvarigt pres fra regeringen i huset om at åbne op mellem køkken og stue havnede saven i væggen, før alle konsekvenser var fuldt ud analyseret...

Baggrund:
Huset er bygget i -46 med regelstrukturerede ydervægge med tretex-isolering. En større renovering af huset lavede vi i 99-00, før vi flyttede ind med diverse ændringer, men ingen som påvirkede større områder af indervægge.
Jeg ved, at vi i forbindelse med denne renovering havde en konstruktør hjemme, da vi allerede dengang overvejede at åbne op på samme måde, som vi har gjort i dag. Mit absolutte minde er, at han sagde på det tidspunkt, at tagspærerne er selvbærende (fagværk), og at en sådan løsning ikke ville være problematisk.
Desværre blev der ikke mere diskussion om dette på tidspunktet, da vi valgte at beholde den berørte væg. Desværre var det sandsynligvis denne kommentar i kombination med ovennævnte eksterne pres, der fik mig til at lidt forhastet tage sagen i egne hænder lidt for hurtigt.
Kan tilføje, at taget er råspånklædt med pap og tegltag. Præcis vinkel på taget ved jeg faktisk ikke, men ~20 grader +/- noget kunne jeg forestille mig.

Hvad jeg gjorde var simpelthen at save et vandret snit langs hele væggen. I ca. 1 uge kontrollerede jeg afstanden mellem snitenderne på visse opmærkede punkter for at se, om snittet mindskedes. I alt opmålte jeg -1 mm forskel ved et målepunkt i denne periode. Tilfreds med det fortsatte jeg, og væggen (regelstruktureret, fyldt med savsmuld, spundet og beklædt med masonit) forsvandt ud gennem døren. Så tog det sædvanlige med gips, spartel osv.
Nu ~1 måned senere kan jeg ikke lade være med at kigge på denne store åbne flade og føle en vis bekymring over, hvad der sker over tid, når støtten midt under tagspærerne er fjernet. At en vis nedbøjning over tid ikke ville ske, føles usandsynligt, hvilket ikke direkte bidrager til mit velbefindende.

Jeg vedhæfter en yderst skematisk tegning over rummet med den tidligere væg indtegnet samt et par mindre flatterende billeder af, hvordan det så ud, før væggen forsvandt.

Hvad jeg ønsker, er at få at vide, om jeg har gjort noget, der er lidt dumt, rigtig dumt eller katastrofalt dumt! AT det er dumt, behøver jeg ikke oplyses om, men størrelsen og mulige tiltag ville blive værdsat.

MVH//Henrik

Åbent rum med spisebord til venstre og køkken til højre, trægulv, moderne stole og dekorative planter i vindueskarmen. Køkken med farverig blomstertapetvæg, hvid skabsenhed, sort bordplade, og forskellige dekorationsgenstande under en hængelampe. Spisestue med hvidt bord, stole og sort og hvidt kunstværk på væggen. Til venstre ses et klatrestativ til katte. Indgang til køkkenet. Plantegning med markeret væg, der skal rives ned. Pil viser tagspærrets retning. Mål for væggenes bredde og længde er angivet.

L
Den væg ligger jo i samme linje som spærstolene, og de andre går på tværs over andre dele uden at have støtte, eller mangler der nogle vægge på din tegning?

Er spærstolene fritbærende, så er de netop det, ja du kan måske få lidt mere nedhæng, men det er ikke noget jeg ville have bekymret mig om.

• Synes
nclr11111
  • Laddar…
Liteavvarje: Nja pilen för takstolsrikning er jo på den anden måde. Det er nok bare en del af huset der er tegnet.

Vores forrige hus, fra samme periode, havde en bærende væg i midten.

• Synes
nclr11111
  • Laddar…
Ja, tegningen viser ikke hele huset, kun det berørte område. Men væggen, der er revet, lå tværs over tagspær. Forsøgte at tegne retningen for tagspærene ved hjælp af pilen t.h. på tegningen.
Huset fortsætter længere til højre. Har desværre ikke målene for væggene længere til højre på tegningen.

D Daniel 109 sagde:
Liteavvarje: Nja pilen för takstolsrikning är jo på andet hållet. Det er nok bare en del af huset som er tegnet.

Vores forrige hus, fra samme periode, havde en bærende væg i midten.
Trods at det var fagværk?

Nej, det var ikke en fagværkstagstol.

• Synes
nclr11111
  • Laddar…
Et billede af tagspær samt dets dimensioner kan også lette bedømmelsen.

• Synes
nclr11111 og 1 anden
  • Laddar…
L
N nclr11111 sagde:
På trods af at det var fagværk?
Da bliver det lidt sværere, og jeg kan ikke beregne laster, men ved at bærende væg holder op

• Synes
nclr11111
  • Laddar…
En lille advarsel til jer, der antager, at spær altid går på tværs af husets "langskibsriktning".
Så behøver det slet ikke at være!
Har selv haft et hus bygget i 1969, som vi solgte i 2009.
Huset var 8 m "langt" og 10 m "bredt".
Dvs spær gik på "forkert" måde, langs med husets virkelige langside, dvs 10-meter siden.

Og dette var ingen undtagelse, huset var et i en gruppe af syv ens huse,
bygget af storkoncernen SIAB.
Det havde nok ikke været godt at rive den forkerte væg der :thinking:

Senest redigeret:
  • Synes
nclr11111 og 1 anden
  • Laddar…
Tak alle for svarene og undskyld for det sene svar. Gik i gang med en retsskinne i loftet i går aftes og kan konstatere, at elendigheden har sat sig/sunket ~1-1,5 cm, siden væggen blev fjernet.
Kørte hurtigt til byggehandlen i morges og købte regeltræ 45x75, som jeg satte sammen til 90x75 stolper. Brugte donkraften, hævede loftet meget langsomt, indtil det var i udgangsposition, og understøttede hver spær.

Nu venter jeg på en tømrer ved 17:30, så må vi se, om det bliver limtræ eller stålbjælke, der sikrer min nattesøvn fremover...
ALDRIG mere gøre før tanke!!!

Jeg synes stadig, det er mærkeligt med en så stor nedbøjning på så kort tid. Måske havde jeg forkert info, og spærene var ikke selvbærende, eller så er de måske af for svag dimension, hvad ved jeg??
Dimensionerne på spærene er 45x140 på overlæggeren, 20x90 på stagene og 45x120 på underlæggeren. Bruger garanteret forkerte termer, men jeg tror, I forstår, hvad jeg mener!?
Loftet med træbjælker, ekstra opbevaringskasser og en kuffert. Røde dimensioner tegnet på bjælkerne: 140x45 og 90x20. En lille kvist ses i baggrunden. Loft med træstolper, isoleringsmateriale på gulvet og elektriske kabler.

Sender et par billeder fra loftet, hvis nogen har lyst til at overveje dimensionerne. Ville sætte pris på det!!

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
N nclr11111 sagde:
Tak alle for svar og undskyld sent svar. Gik løs med en retskive i loftet i går aftes og kan konstatere, at elendigheden har sat sig/sunket ~1-1.5cm, siden væggen blev taget ned.
Er du sikker på, at det har sunket og ikke har været skævt fra starten? Målte du loftet direkte efter, at væggen blev fjernet, gamle huse plejer ikke at være særlig lige.

• Synes
nclr11111
  • Laddar…
De der tagspær ser ikke ud til at behøve støtte på midten. Men det bevæger sig lidt, hvis man fjerner den eksisterende støtte.

• Synes
nclr11111 og 1 anden
  • Laddar…
Det normale er jo, at saven klemmer fast direkte, hvis man saver en bærende regel over. Testede dette, da vi funderede på, hvilken af de forskellige 2"x4" der var bærende i væggen, vi skulle rive, for at få de rigtige mål på den nye bjælke. Det var selvfølgelig den med flest huller igennem....

Er det virkelig bjælkelaget, der er sunket, og ikke bare loftet?

• Synes
nclr11111 og 1 anden
  • Laddar…
Væggen er ikke bærende for tagkonstruktionen med de tagspær. Derimod stabiliserer den måske loftsgulvbjælkelaget, så det ikke bøjer ned eller svajer.

• Synes
nclr11111 og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.