Overskriften ovenfor betyder ikke, at jeg er ekspert på radon. Snarere er tanken at frembringe nogle interessante nye fakta, samtidig med at I får høre mærkelige misforståelser om radon.

Jeg købte et hus for tre år siden, som manglede radonrapport. Jeg syntes, det var ubehageligt, så en klausul blev tilføjet i kontrakten om at dele eventuelle saneringsomkostninger. Men ejendomsmægleren og juristen, der var min modpart, var så skarpe, at tidsfristen var for kort til, at en seriøs radonmåling kunne gennemføres. Huset er i forskudt plan. Betonsokkel. FTX ventilation.

Det viste sig at være 2500Bq/m3 på underetagen en god dag.
Trist, men jeg lykkedes med at gennemføre en egen sanering med radonudsuger, som kostede en sjettedel af, hvad saneringsfirmaerne tilbudte. Da jeg gerne ville have styr på det, købte jeg også en dyr radonmåler.

Det var nok der, spørgsmålene begyndte at komme om måleværdierne egentlig. Efter en del målinger ser jeg, at værdierne følger udendørstemperaturkurverne med en vis forsinkelse selvfølgelig.

+10C giver 40 Bq/m3
0C giver 70Bq/m3
-10C giver 100Bq/m3
-20C giver 150Bq/m3

Hvorfor bliver det sådan? Bemærker desuden, at værdierne stiger ved meget regn, men har ingen statistik på det. Er der nogen, der har en god teoretisk forklaring?

En gætning er, at lav udendørstemperatur giver større undertryk i kælderen (skorstenseffekt) og dermed større lækage af jordluft ind i huset via revner og utætheder i kældervægge/bundplade. Radonsugerens undertryk modvirkes delvist af skorstenseffekten.

/Ingenjören

ja, den lave udendørstemperatur skaber større undertryk i kælderen, hvilket suger radon ind fra jorden. Derefter lufter man også mindre ud, når det er koldt udenfor, dvs. mere radon bliver i indeluften.

I princippet er det, som ingeniøren skriver, at den lavere temperatur skaber større "skorstenseffekt" og dermed mere radonholdig luft, som suges ind i boligen.
Dog er der yderligere faktorer, der spiller ind, så man kan ikke direkte sige, at sammenhængen mellem ydertemperatur og radongasniveau i boligen er lineær.
Blandt andet påvirkes "systemet" af jordtemperaturen i forskellige lag, og sammenhængen der er relativt kompleks, og man må i princippet skabe en model for hver bolig og dens fundament + omkringliggende jordsituation.
Desuden må man tage hensyn til, at de fleste instrumenter er konstrueret, så det, de viser, har en forsinkelse på ca. 3-4 dage. Dette skyldes, at man i instrumenterne måler alfapartikler, som opstår ved nedbrydningen af indiffunderende Radongas i et ioniseringskammer. (altså opstår Eq for WL ca. 3-4 dage efter Eq for Radongaskoncentrationen)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.