15,720 læst ·
17 svar
16k læst
17 svar
Samlesbjælker, lask eller overlappende?
Skal lige til at lægge bjælkelag på et nybyggeri.
Spændvidden er 7.12m med et leje næsten i midten (20-30cm off).
Jeg har 480cm regler til rådighed.
Ifølge konstruktøren skal jeg lægge bjælkereglene ende mod ende og skarve på begge sider med et 1200mm stykke og sømme dem.
Det bliver meget at save og måle.
Tænker, at man måske kunne sammensætte dem overlappende i stedet og lægge reglerne skiftevis. Føles betydeligt hurtigere, bare smide op og sømme.
Hvilken løsning bliver bedst?
Billeder på de to forslag nedenfor.
Spændvidden er 7.12m med et leje næsten i midten (20-30cm off).
Jeg har 480cm regler til rådighed.
Ifølge konstruktøren skal jeg lægge bjælkereglene ende mod ende og skarve på begge sider med et 1200mm stykke og sømme dem.
Tænker, at man måske kunne sammensætte dem overlappende i stedet og lægge reglerne skiftevis. Føles betydeligt hurtigere, bare smide op og sømme.
Den eneste ulempe ved overlapssamling er vel, at bjælkerne ikke ender lige over de stående reglar i ydervæggene. Men 45mm "offset" burde måske ikke spille nogen rolle.A Emil_K sagde:
Altså... 2 x 1200 mm = 2400mm langt. I de fleste bræddegårde sælges tømmeret i længder på 2,7m og opefter.R ramini sagde:Skal lige til at lægge bjælkelag på et nybyggeri.
Spændvidden er 7.12m med en understøtning næsten i midten (20-30cm forskudt).
Jeg har 480cm reglar til rådighed.
Ifølge konstruktøren skal jeg lægge bjælkelagsreglarne ende mod ende og sammenføje på begge sider med en 1200mm stykke og sømme.
Tænker, at man måske skulle sammenføje overlappende i stedet og lægge reglarne skiftevis. Føles betydeligt hurtigere, bare smide op og sømme.
Tager du den korteste standardlængde og kapper på midten, har du nu to stykker, der er 1350mm. Og hvem ved, måske har lige din bræddegård også 2,4m? Så bliver det præcis 1200mm!
Det konstruktøren mener er, at for at opnå acceptabel styrke på sammenføjningerne, skal de være mindst 1200 mm. Det gør jo ikke noget, hvis du har 120mm ekstra på sammenføjningen. Lægger du den nogenlunde midt på samlingen, er det bare 75mm på hver side. Det bliver i værste fald 4-8 ekstra søm pr. sammenføjning at slå i. Det er virkelig ikke meget, især ikke hvis du har en sømpistol.
Vil du have målingen og kappet til at gå hurtigere? Gør sådan her:
- Køb alle ekstra reglar, du behøver for at lave sammenføjningen (det vil sige en ekstra 2,7m regel for hver samling).
- Læg alle disse på højkant ved siden af hinanden, læg en anden regel på tværs bag deres ender og hold imod og træk dem mod dig, så alle ligger helt jævnt. Alle stykker, der skal kappes, ligger nu parallelt på linje med hinanden. Mærk på højre side af bunken, 135 cm. Mærk på venstre side, 135 cm. Slå imellem disse punkter med en snor. Bingo, du har nu mærket hver eneste regel præcis, hvor den skal saves.
- Stil dig ved kappet og bare mat indtil du er igennem hele bunken. Du har nu alle sammenføjningsstykker klar.
- (Frivilligt) Sammenføj alle bjælkelagsreglarne, før du sætter dem på plads.
Ved ikke hvor mange snit du skal lave her, men hvis jeg vilkårligt gætter på, at huset du skal bygge er 15 meter langt og du kører bjælkelaget på 600cc, bliver det 25 bjælkelagsreglar, der skal sammenføjes. Det vil sige 25 ekstra reglar, 25 snit at save, og et sted i omegnen af 100-200 ekstra søm at slå i.
De timer ekstra dette tager, er en tidsmængde, der helt forsvinder i et husbyggeri, og hvis du spørger mig, ikke værd at afvige fra konstruktørens instruktioner for at spare. Men det er jo bare min mening.
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 611 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,611 indlæg
Det er absolut den bedste løsning, sammenføje over midtermontagen kant i kant. Sæt lange forstærkninger på begge sider, typ 1m. Denne løsning forudsætter, at midtermontagen er typ ligesom dem i enderne. Hvis man vil "overdrive" lidt, så brug gennemgående bolte gennem samlingstræet, typ 2X5st, unbreakable daKretikos sagde:
Senest redigeret:
Hvorfor skulle det være bedre end at lægge overlappende? Styrkemæssigt så, jeg ser ulempen ved at positionen ikke bliver identisk.
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 611 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,611 indlæg
Fordi man dels får korrekt position i enderne (og hele vejen imellem, så man altid ved, hvor man kan sømme/skruve i bjælkelaget), dels får en stærkere konstruktion i og med de ekstra forstærkningsplanker på begge sider. Dermed ikke sagt, at det ikke holder med omlap, men jeg synes, det her er en pænere løsning ;-)D Daniel 109 sagde:
Positionen er jeg enig i. Men at have to ubrudte bjælker over opstillingen, der optager hinandens bøjningsmoment, ville være dårligere, forstår jeg ikke. Hvorfor?
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 611 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,611 indlæg
Som jeg skrev, sikkert lige så holdbart i sidste ende, men det er en stor fordel at få bjælkelagsreglarne i en enkelt linje, ikke brudt på midten.D Daniel 109 sagde:
Anf savning/måling, lad enden stikke ud på den ene side, snorslå når alt er på plads, sav så. Busenkelt og hurtigt
Så nu er det ikke stærkere længere?
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 611 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,611 indlæg
Jeg anser, at det er stærkere som jeg beskrev, men overlappet er nok good enough i det her tilfælde. Men jeg synes det er en "klonkig" løsning som ser klart amatøragtig ud. Det er så man plejer at gøre, når det er midlertidigt og hastværk, ikke permanent.D Daniel 109 sagde:
Tak for alle svar!
Nu har jeg talt med konstruktøren - absolut ok at overlapssamle, faktisk bedre ifølge ham.
Og for mig, som er meget afhængig af godt vejr og korte byggesprinter, er hvert trin, der kan springes over (savning/måling/etc), uden at gå på kompromis med den endelige kvalitet, noget nødvendigt.
Nu har jeg talt med konstruktøren - absolut ok at overlapssamle, faktisk bedre ifølge ham.
Og for mig, som er meget afhængig af godt vejr og korte byggesprinter, er hvert trin, der kan springes over (savning/måling/etc), uden at gå på kompromis med den endelige kvalitet, noget nødvendigt.