Hej

Jeg tænkte på at forlænge nogle eksisterende stolperør (60mm) og undrer mig om nogen ved, hvordan man gør det på den bedste måde?
Findes der måske en samling, man kan købe... Et metalstolperør støder op til et hvidt hegn. Stolpen er fastgjort med rustne bolte.
 
Senest redigeret:
D09
Et noget minimalt smallere som man trækker i og derefter en 60 ovenpå, typ som en indre del, der holder dem sammen? Nu var jeg nok uklar 🤔
 
Køb mere af samme rørdimension som du har, og korte stumper af rør med samme yderdiameter som de eksisterende rørs inderdiameter. Kør stumperne ned i eksisterende stolper og træk på forlængelsesstykkerne. Hvis du er seriøs, svejser du samlingerne.
 
  • Synes
D09
  • Laddar…
Så skal jeg prøve at finde et rør, der passer i det nuværende. Har dog ingen anelse om svejsning, så forstår ikke helt, hvordan jeg skal lykkes med at svejse samlingerne inde i røret?!
Måske burde det være muligt at bore igennem og trække en bolt også?
 
Hvis du har en lille sprække på nogle mm mellem de ydre rør, vil det indre rør automatisk blive fastsvejset, hvis du svejser i samlingen. ;)
Du kan også bore nogle huller i de ydre rør og svejse fast det indre ved at fylde hullerne.
Obs! Du skal bore hullerne først, inden du trækker det indre rør i.
 
Hvis du ikke kan finde rør med passende indre diameter, kan du tage dele af rør med samme størrelse og kløve dem på langs. Så kan de presses sammen til en passende størrelse, så de passer indvendigt i røret. Ikke lige så pænt, men det fungerer.

Du svejser fra ydersiden. Lad rørene have et lille mellemrum på et par mm i samlingen og fyld op med svejsesøm. Fjern overskuddet med vinkelsliber og mal.
 
Ah så er jeg med. Tak for tipsene :thumbup:
 
D09
Eller lange rør med indre diameter som din nuværende yder. Så træ lige over og ned til bunden. Burde vel holde sammen uden svejsning osv., men du må bore nye huller til rækværket.
 
Hej igen...

Jeg tænkte, at jeg ville opdatere lidt samt at jeg har fået nogle overvejelser...

Jeg valgte at købe rør i en større dimension, hvor forskellen mellem de eksisterende rørs yderdimension og de nye rørs inderdimension blev ca. 7mm. Det gør, at rørene kan bevæge sig en smule, hvilket jeg gerne vil gøre mere stabilt. Jeg har boret gennemgående huller gennem begge rør, som jeg med vognbolte fastgør bæringen med.

Er der nogen, der har et godt og enkelt tip til, hvordan jeg skal gøre?

En anden overvejelse er, hvordan jeg skal gøre med kondens og is. De eksisterende rør går gennem fundamentet ned i jorden, så der har ikke tidligere været nogen risiko med, hvad is kan forårsage der. Nu er der jo risiko for kondens mellem rørene. Jeg har tænkt at sætte et låg på rørene, men ved ikke, om det vil løse hele problemet. At bore et hul længst ned i de eksisterende rør kunne måske hjælpe med at lede vandet lidt væk.
Er der nogen, der har en idé?
 
Kondens og is er nok ikke noget du behøver bekymre dig om. Sæt en hat eller prop på røret bare. Sådan har jeg og det er gået godt.
Vil du have det mellemrum stabilt, skal du svejse eller trække gennemgående fra forskellige retninger.
Men vil du have det stabilt på en enkel måde, skulle du have valgt strammere rør..

Hvordan har du samlinger? Helt ned mod jorden?
 
bor og gevindskær i det ydre rør, skru en skrue i, som trykker mod det indre rør.
 
eller fyld rørene med cement :)
 
holmberg87 sagde:
Kondens og is er nok ikke noget du behøver bekymre dig om. Sæt en hat eller prop på røret bare. Så har jeg og det har gået godt.
Vil du have den løshed stabil, skal du svejse eller trække igennem fra forskellige retninger.
Men vil du have den stabil på en nem måde, skulle du have valgt strammere rør..

Hvordan har du samlinger? Helt ned til jorden?
Det var desværre de strammeste rør jeg kunne finde :/
Jo, samlede hele vejen ned mod jorden, så halvmærkeligt ud, hvis jeg efterlod en åbning, syntes jeg
 
daugaard sagde:
eller fyld rørerne med cement :)
Det var gode tips. Jeg og blanding af cement har måske ikke det bedste af forhold, men helt klart en mulighed. Også gevindskæringen :thumbup:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.