Tænker at lave nye vindueskarme af MDF til stuen.

En af karmene bliver et sted omkring 250-260 cm og ca. 20 cm dyb.
Hvad jeg har set, så findes MDF kun i 244 cm.
Tykkelsen kunne tænkes at ende et sted omkring 30-35 mm - fra starten var tanken at save en vindueskarm i fx 16-18 mm og så skrue/limme en bid under for at få den til at se mere solid ud.

Nu hvor MDF'en skal samles i længden, vil hele vindueskarmen blive 2x pladetykkelsen, hvilket ikke gør noget - spørgsmålet er dog, hvordan man samler MDF'en pænest og relativt enkelt?
Mangler kiks eller lamelfræser, men har en bunke gode skruetvinger.

Tror I, det bliver godt, hvis man tager et stykke på 150 cm og 100 cm og skruer/limer sammen med et stykke på 100 cm og 150 cm nedenunder - med forskudt samling?

Ser frem til synspunkter og råd. :)

Det bliver sikkert fremragende at gøre som du tænker, og jeg ville ikke have bekymret mig om at skrue. Trælim og tvinger er tilstrækkeligt til brugen. På den længde, som du taler om, har du vel et antal konsoller?

Hvad angår udseendet, går jeg ud fra, at du skal male vindueskarmen – spartler du omhyggeligt, så bør samlingen ikke ses.

Held og lykke!
Ronnie

Findes MDF som er 3050mm.

xibeca
Tak for den info, skal tjekke det.

Pysslarn
De ligger på væggen i vinduet, så at sige, så der er plads til mange bære-punkter.

Det første vindue, jeg snedkererede herhjemme (det første vindue nogensinde faktisk) var netop en lidt bredere sektion, hvor 2440mm ikke var tilstrækkeligt. Dum som jeg var, sammensatte jeg med en let skråkappet samling + lim og en brik nedenunder. Jeg ved ikke hvorfor jeg troede det ville fungere, en hurtigløsning som er dømt til at mislykkes. Dette er således en ting, jeg må lave om, og så tænkte jeg nok, at jeg skulle tage fræseren frem og fræse not og fjer + lægge en brik nedenunder. Det jeg behøver at sammensætte er cirka 15 cm.

Senest redigeret af en moderator:
Selvom MDF opleves som et dødt materiale, er det dog lavet af træ. Det betyder, at det bevæger sig over året afhængigt af fugtighedsniveauet. Måske kan det fungere at lime det sammen, men ellers vil jeg påstå, at det er dømt til at mislykkes at sammensætte det uden at det kan ses.

Som det er nævnt her tidligere, fås det i længere længder. Det kan være lidt svært at få fat i som privatperson. Ikke alle forhandlere har det. Men det burde på den anden side være muligt at bestille en plade.

Tak for rådene MathiasS
Dine vinduessnedkerier (det er vel dine, jeg har set billeder af) ligger til grund for mine ideer! :) Jeg ejer ikke en fræser i øjeblikket, men hvad kan være en bedre anledning end dette til at anskaffe en.

Guzzi
Skal tjekke med AB KarlHedin, de er gode og burde kunne få det hjem, hvis ikke sammenføjning bliver et alternativ.

Ja det kan være mine billeder et eller andet sted....dog ikke på fejlen beskrevet ovenfor....;)

Findes der ingen, der har bygget rigtigt lange vindueskarme, som VED en metode, der fungerer godt?

Der findes MDF som er 4800mm. PM mig, så kan du få kontaktoplysninger på en virksomhed, der har dette i Dalarna.

Der findes sikkert mange gode måder at løse dette på, og mange af dem er sikkert bedre end min ud fra et generelt bæredygtighedsperspektiv. Men spørgsmålet er, om vi jagter det optimale, eller om "good enough" er OK?

Som jeg læste Fredriks forslag, så handler det om to lag MDF (lag et 100 + 150 cm og lag to 150 + 100 cm) og vel forskudte samlinger – det bliver meget overflade at sprede lim på. Med strategisk placerede bærelinjer har jeg svært ved at tro, at det ikke skulle holde.

Så kan dyvling jo være et godt argument for at anskaffe sig en håndoverfræser, selvfølgelig... Det gælder om at benytte sig af alle muligheder. ;)

Bedste hilsner
Ronnie

Ronnie, jeg har jo testet cirka det du beskriver og konstateret, at det ikke virker. Farven sprækker, og det er ikke "good enough".

Med fer og not og rigeligt med lim tror jeg dog, at det virker, det bliver en meget stærk samling.

Hvad plejer disse ekstra lange plader at koste? Dobbelt pris?

Store plader findes hos storforbrugerne. Indkøbsprisen for disse er lavere (måske på grund af at dem, jeg har købt af, køber lastbillæs med MDF og ikke enkelte plader...)

MathiasS sagde:
Ronnie, jeg har jo testet omtrent det du beskriver og konstateret, at det ikke fungerer. Farven sprækker, og det er ikke "good enough".
Da må jeg give dig ret! Så godt det er at kunne lære af andres fejltagelser. Jeg laver hermed en hel kongespudel og trækker mit uprøvede forslag tilbage.

Bedste hilsner igen
Ronnie

Skiver i målet 3050 er bare at bestille hos nærmeste bræddegård, det tager en uge eller to. MDF bevæger sig, min længste salning rundt om vinduet er 7000mm og selvfølgelig ser man samlingen til og fra, og da var den limet med sättlim hele vejen mod karm.

Som vindueskarm kan man lime et tyndt laminatlag over MDF'en, hvis man har lavet samlinger, og så vil I garanteret ikke se nogle samlinger, det kan også nåles over, hvis man skulle ønske det. Fungerer specielt godt, hvis man har mange planter i vinduerne, hvor vandspild og potteskår ellers laver mærker.
Jeg skaffer mit laminat fra et snedkeri.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.