Ved, at der findes lignende tråde på forummet allerede, men efter at have læst dem bliver jeg stadig ikke klog på, hvilken mulighed der er bedst eller tilstrækkelig god. Jeg vil vise mit eksempel og nogle forslag, jeg har fundet.

Jeg skal bygge et bundbjælkelag til et hus i løsvirke. Jeg har tidligere bygget et lignende hus en gang og da lagde jeg gulvreglerne overlappende over bærende bjælker og sømmede rigeligt. Denne gang overvejer jeg, om jeg kan lægge dem kant til kant over bærende bjælker og sætte spikplade/rester på siderne. Dette for at lette, når jeg lægger gulvspån over gulvet samt at jeg vil undgå en hel del spildstykker.

Sådan vil gulvbjælkelaget se ud.

Plan af et gulvbjælkelag med mål på 4206 mm x 3120 mm. Viser placering af bjælker og bærende vægge til et 1,5-plans hus.

For dem, der undrer sig over, hvorfor de bærende bjælker ikke er jævnt fordelt, kan jeg oplyse, at det vil blive et 1,5 plans hus, og jeg har brug for to bærende indervægge. Jeg har tænkt mig at placere de bærende bjælker direkte under disse begge bærende indervægge.

Hvilken mulighed er bedst eller tilstrækkelig god i mit tilfælde?

Illustration af tre metoder til sammenføjning af gulvbjælker over bærende bjælker: skarv kant i kant med plader, overlappende metode og rækkefølge med spidsede bjælker.

Alt 1: Samle kant til kant midt over den bærende bjælke med rester på hver side.
Alt 2: Samle kant til kant midt over den bærende bjælke med spikplade på hver side.
Alt 3: Som jeg har gjort før overlappende over den bærende bjælke med forskudte regler.

Jeg har også overvejet en anden mulighed som er blevet diskuteret, hvor det påstås, at det er bedre set fra et holdbarhedssynspunkt ikke at have samlingen over den bærende bjælke men imellem de bærende bjælker. Da kunne jeg starte fra to regler, der samles et sted over midtfaget. Er det en fungerende mulighed ikke at samle over en bærende bjælke? Hvilken metode til at samle er da bedst, når man samler midt over et fag og hvor er det bedst at samle, i midten af faget eller nærmere en af de bærende bjælker?

Alt 4: Samle et sted over midtfaget.

Skitse af gulvramme til hus med forskellige overlapningsalternativer, herunder 'Alt 4', skarvning over midterfeltet som en byggeillustration.

Lavede et bjælkelag med en 405cm og en 105cm bid, ganske vist med pressede plader, så ser det ud til, at det ikke spiller nogen rolle, hvor samlingen kommer.
Ved ikke om det er det samme med skruede plader.
Har også hørt, at det bliver stærkere ikke at samle over et oplag

Bestil letbjælker type masonit beams. Så får du hele bjælker i den rette længde uden samlinger. De er lette i sammenligning med almindelige reglar, og du kan lettere gå op i dimension for at få bedre isolering. Ellers kører du overlappende samling, køber du gode gulvspånplader behøver de ikke at samles på regel.

Fra styrkelæren fik man at vide, at bjælker skal samles 1/4 til 1/3 af spændvidden fra understøtningen. Dette fordi momentkræfterne er lave der, men tværkræfterne høje. En sømplade er god til at optage tværkræfter men ikke momentkræfter. Direkte over understøtningen er tværkræfterne lave, men momentkræfterne høje, derfor er det mindre godt at sammensætte reglar over understøtningen.

• Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.