Har en overvejelse. Jeg har en høj væg, 3,5m. Jeg har opsat 3m gipsplader stående, så alle slutter i samme højde.
Skal jeg fortsætte med mine plader stående, eller er det bedre at lægge en plade over. Så får jeg en forsænket kant mod de lige kanter.
Hvis jeg stiller dem kant til kant (Generalsamling), så tænkte jeg at lime en papstrimmel over, og spartle bagefter.
Hvis jeg lægger en forsænket plade, så overvejer jeg, om det er bedre at fylde op med gipsmørtel først og derefter lime, så det bliver glat til strimlen, og derefter spartle. Lægge en strimmel dels i forsænkningen, og så op over kanten føles ikke som om det bliver stærkt. Et tredje alternativ er jo at skære forsænkningen væk. Lægge kant til kant og så lime strimmel. Bliver vel i princippet det samme som at tage den forsænkede og fylde gips...

Gipsplader monteret stående på en væg med en øvre sektion af OSB-plader. Diskuteres om at fortsætte med samme metode eller anvende en forsænket kant.

Indvendigt billede af rum med høje vægge, gipsplader monteret i loftet, et stilads foran vinduer og udsigt til en have udenfor.

Alle muligheder vil fungere. Fase lidt af, sæt en plade på, spartle, sæt en strimmel på, og spartl over det hele.

• Synes
mojjen
  • Laddar…
Tips. Søg Vancouver Carpenter på Youtube og "how to coat drywall (butt joints)".
Mange gode sparteltips i hans film.
Feather the edge bare! :)

• Synes
mojjen
  • Laddar…
Ser på vancovers filmklip (Rätt mycket bra tips), at han blander spartelmasse selv, og sammenlignet med hvad der kommer i mine spande ret tyndt. Går det at fortynde almindelig Letspackel lidt. Føles jo ikke forkert at arbejde med.
Er vel ret usædvanligt at man blander selv i Sverige? Jeg plejer at blande gipsspackel, for at fylde lidt større revner, og reparationer, men i øvrigt bruger jeg altid spande. Åbningstiden for blandet ser ud til at være kort. Gipsen omkring en halv time. Eksemplet i videoerne var vel 60-90 min. Det er jeg lidt for meget amatør til :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.