Hej,

Jeg har et vindue med 165 dybde mellem vindueskarm og gips på væggen, så jeg har skaffet 175 mdf smyg.
Mellem karm og regler på siderne er der 35. Der er ingen spor i karmen.
Hvordan skal man fikse et vindue smyg? Behøver jeg at bygge reglerne på væggen ud med yderligere 45ere mod karmen og så fastgøre en rektangulær bygget smyg på disse regler? At få dette 100% lige på alle sider vil blive svært.
Så vil smygen jo rage ud 1 cm "udenfor væggen", så man kan ikke sætte en liste på væggen, der skal dække hullet mellem gips og smyg.
Skal jeg korte smygen ned, så den er 16,5?

Jeg er helt på bar bund, men egentlig tror jeg, hvad jeg skal gøre.
Hvordan løser man dette på en smart måde?

Senest redigeret:
A
Klyv smygen og sæt op foder?

Hvad gør jeg nu?
Kløver alt, så det er i samme dybde som væggen, og dækker så med hvid fyr træliste, eller sætter listen mod smygen - men så ser man alle samlinger + ny samling mellem liste og smyg.
69 liste virker bredest, og den dækker knap nok visse steder...

Udsigt til en åbning mellem vinduesrammen og væggen, med en træliste placeret i mellemrummet, der viser byggearbejdets udfordringer med at dække skarver. Vinduesramme indvendigt med isolering og ujævn overflade. Træblok synlig ved samling. Konstruktion detaljeret med skruer og åbne kanter. Genvæg med et udsnit af en hvid vinduesramme og træpanel, der viser skarveproblemer mellem væg og indfatning.

H Hamstraren sagde:
Hvad gør jeg nu?
Kløver alt så det er i samme dybde som væggen og så dækker med hvid fyr lister eller sætter listen mod smygen - men så ser man alle samlinger + ny samling mellem liste og smyg.
69 liste virker som det bredeste og den dækker knap nok visse steder...

[billede] [billede] [billede]
Du skulle have valgt mindre dimension end 45x45.
Ofte prøver man at få samme afstand fra karm til smyg hele vejen rundt.

• Synes
ViktorHg
  • Laddar…
H Hamstraren sagde:
Hvad gør jeg nu?
Klyver alt så det er i samme dybde som væggen og så dækker med hvid fyr liste eller sætter listen mod smygen - men så ser man alle samlinger + ny samling mellem liste og smyg.
69 liste synes bredeste og den dækker næppe ved visse steder...

[billede] [billede] [billede]
Skit i 45erne, jeg plejer at sætte skruer i reglen ved siden af vinduet, og skrue dem ud til vindueskarmen så får man samme afstand plus at er reglen skæv så spiller det ingen rolle bare skrue ind eller ud skruen mere eller mindre

• Synes
Tjrex
  • Laddar…
FredrikR FredrikR sagde:
Du skulle have valgt mindre dimension end 45x45.
Ofte forsøger man at få samme afstand fra karm til smyg hele vejen rundt.
45'erne dækker jo knap 1 cm af karmen, så man kan ikke gå meget mindre end 45 egentlig.

P Patzie sagde:
Glem 45'erne, jeg plejer at sætte skruer i reglen ved siden af vinduet, og skrue dem ud til vindueskarmen, så får man samme afstand, plus at hvis reglen er skæv, så spiller det ingen rolle, bare skru ind eller ud af skruen mere eller mindre
Forstår og har set dette i en video. Men problemet er, at jeg ikke har noget at fastgøre i ved siderne, kun toppen og bænken. Min dycker er 40mm og pistolen klarer 50mm max, men det rækker knap, eller? Er 50mm dycker nok mellem smyg og siderne for at holde på plads? Vil den ramme ind i reglerne og fastgøre?

Så er det egentlige spørgsmål, hvordan jeg gør med lister rundt om?
Skal jeg kløve MDF'en? Vil helst ikke rode med den, bryder mig ikke om, at det stikker ud lidt, men problemet bliver jo listerne rundt om.

Tak for hjælpen :)

Har du plast i væggen? Så skal du tætte med fx byggfolietape mellem væg/plast og karm.

Hvorfor har du ikke noget at fastgøre i ved siderne?
Hvad sidder gipsen i så?

Smygen kløver du i rigtig dybde, ellers bliver det svært at få foderet på. Der findes også 95mm foder.
Alternativt kan du gipse mod smygen, men det er sandsynligvis sværere for dig.

Tips til fremtiden kan være:
https://www.moelven.com/se/se/tra-inomhus/lister/fonstersmyg-u-list/

• Synes
Hamstraren og 1 anden
  • Laddar…
T Tjrex sagde:
Har du plast i väggen? Då ska du tætte med for eksempel byggfolietape mellem væg/plast og karm.

Hvorfor har du intet at fæstne i på siderne?
Hvad sidder gipsen i da?

Smygen kløver du i den rigtige dybde ellers bliver det svært at få foderet på plads. Der findes også 95mm foder.
Alternativt kan du gips mod smygen, men det er sandsynligvis sværere for dig.

Tip til fremtiden kan være:
[link]
U-list er en god kompromis, hvis man har glemt at bestille med salningsspor. (y)

• Synes
nino
  • Laddar…
H Hamstraren sagde:
45'erne dækker jo knap 1 cm af karmen, så man kan ikke gå meget mindre end 45 egentlig.

Forstår og set dette i en video. Men problemet er, at jeg har intet at fæstne i ved siderne da, kun overdel og bænken. Min dykkert er 40mm og pistolen klarer 50mm max men det rækker knap, eller? Er 50mm dykkert mellem smyg og siderne tilstrækkelig for at holde på plads? Kommer den til at ramme reglene og fæstne?

Så spørgsmålet er egentlig, hvad gør jeg med listerne rundt om?
Må jeg kløve MDF'en? Vil helst ikke rode med den, er ligeglad med, at den stikker lidt ud, men problemet bliver jo listerne rundt om.

Tak for hjælpen :)
Synes det ser ud som om der er en hel del karm tilbage under den nedre side?
Et vindue med synlig karm under salning, markeret med rød pil.

FredrikR FredrikR sagde:
Synes det ser ud, som der er en hel del karm tilbage under nedre salning?
[billede]
Det er venstre side.
Billederne er roteret forkert.

Fik smygen på plads. Blev nogle fejl jeg er ikke helt tilfreds, må se om jeg river det hele ned og starter forfra.
For pokker, hvor tager finsnickerier tid, hvis man ikke har styr på alle trin og eventuelle problemer.

• Synes
FredrikR
  • Laddar…
Det blev et rimeligt resultat. Tak for hjælpen.

Et nyrenset vindue med udsigt til skov.

• Synes
Dalbotant
  • Laddar…
A
H Hamstraren sagde:
Det blev et hæderligt resultat. Tak for hjælpen.

[billede]
Flot arbejde, intet at skamme sig over! :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.