9,586 læst ·
4 svar
10k læst
4 svar
Forlænge foring i vinduesniche i plan med væggips.
Jeg har fået hjælp til at sætte vindueskarme/foringer. 19mm MDF, fæstet til karmen med Lemafix.
Disse foringer er skåret til med kapsav til en bestemt mål/bredde.
Dog hælder væggene en smule, eller vinduerne sidder ikke præcis, så målet passer. Dette medfører, at foringen stikker ud op til ca. 6mm uden for gipsen på væggen. Ingen foring er for smal, generelt stikker det ud. Og jeg er ikke helt tilfreds med dette.
På forkanten af vindueskarmen skal jeg skrue og lime en profilfræset liste, lavet af to limede strimler 22mm mdf, profilfræset og afrundet. Vinduesrammerne vil dermed "stå" på denne.
Jeg har lavet prøvemontering, og man kan se, det bliver skævt, stor sprække osv.
Jeg har så tænkt frem og tilbage om, hvordan man kan løse dette. Det bedste, jeg kan komme frem til, er at investere i et multiværktøj fein/bosch GOP eller sådan. Holde bladet mod gipsen og længdeskære foringen plan med gipsen. Derefter tage en tur med slibemaskinen for at gøre det pænt.
Hvad tror I, fordele/ulemper, er der bedre måder at løse problemet på?
Kan bidrage med billede, når jeg kommer hjem fra arbejde...
PS
Jeg var ikke helt sikker på, om dette er byggeteknik eller vinduer eller værktøj... Flyt gerne, hvis det blev fejlplaceret..
DS
Disse foringer er skåret til med kapsav til en bestemt mål/bredde.
Dog hælder væggene en smule, eller vinduerne sidder ikke præcis, så målet passer. Dette medfører, at foringen stikker ud op til ca. 6mm uden for gipsen på væggen. Ingen foring er for smal, generelt stikker det ud. Og jeg er ikke helt tilfreds med dette.
På forkanten af vindueskarmen skal jeg skrue og lime en profilfræset liste, lavet af to limede strimler 22mm mdf, profilfræset og afrundet. Vinduesrammerne vil dermed "stå" på denne.
Jeg har lavet prøvemontering, og man kan se, det bliver skævt, stor sprække osv.
Jeg har så tænkt frem og tilbage om, hvordan man kan løse dette. Det bedste, jeg kan komme frem til, er at investere i et multiværktøj fein/bosch GOP eller sådan. Holde bladet mod gipsen og længdeskære foringen plan med gipsen. Derefter tage en tur med slibemaskinen for at gøre det pænt.
Hvad tror I, fordele/ulemper, er der bedre måder at løse problemet på?
Kan bidrage med billede, når jeg kommer hjem fra arbejde...
PS
Jeg var ikke helt sikker på, om dette er byggeteknik eller vinduer eller værktøj... Flyt gerne, hvis det blev fejlplaceret..
DS
Ofte vil man have, at den skal stikke ud mellem 5-10 mm for at man skal lægge en fuge mod væggen eller tapetsere ud på smygen for at man ikke skal se sprækken, der bliver mellem materialerne. Skal smygen gå lige med væggen? Hvordan får du det uden at sprække?
Sidder smygen fast i vinduet? Ellers er det jo naturligt, at man før man fastgør smygerne, trækker en lille streg langs væggen og derefter korrigerer for væggens hældning, enten med rundsav eller i bordssaven. Jeg synes bedst om at gøre dette mod vindueskarmen, for der bliver det alligevel en blød fuge og ikke krav på, at det er et præcist lige snit. Mod din liste vil du have et lige snit, for det er kompliceret nok i forvejen at fastgøre listen mod smygen.
Hvis smygen sidder fast i vindue/væg, ville jeg nok tage en elhøvl og fjerne et par millimeter. Et multiværktøj vil give en meget grim snitflade.
Hvis smygen sidder fast i vindue/væg, ville jeg nok tage en elhøvl og fjerne et par millimeter. Et multiværktøj vil give en meget grim snitflade.
Ja, jeg er enig..
Men det sidder allerede fast, limet.
En kollega foreslog at bruge en kantfræser. Lade kuglelejet gå mod gipsen.
Det der så er tilbage er hjørnerne, hvor man ikke kan komme til med fræseren.
Det synes jeg burde fungere, henter en metalstrimmel hos blikkenslageren først måske.
Så lagret på stålet ikke går ind i gipsen...
Men det sidder allerede fast, limet.
En kollega foreslog at bruge en kantfræser. Lade kuglelejet gå mod gipsen.
Det der så er tilbage er hjørnerne, hvor man ikke kan komme til med fræseren.
Det synes jeg burde fungere, henter en metalstrimmel hos blikkenslageren først måske.
Så lagret på stålet ikke går ind i gipsen...
Klik her for at svare