D
Jeg skal sala på en dørkarm og derefter sætte foder. Plejer både salningen og fodret at blive gerdet 45 grader centreret over vinklen. Det ville jo i så fald indebære, at der bliver en generalskav, dvs. at samlingen mellem salningarna og foderet havner det samme sted, måske er det ikke noget problem?

D Derbyboy sagde:
Jeg skal sala en dørkarm og så sætte foder. Plejer både salningen og fodret at være gærede 45 grader centreret over vinklen. Det vil jo i så fald betyde, at der bliver en generalskav, dvs. at fugen mellem salningerne og fodret havner det samme sted, måske er det ikke noget problem?
Ikke hvis det er god hæftelse. Personligt plejer jeg ikke at gære salningen, da det så er lettere at skrue sammen, og jeg synes ikke, at det ses eller ser dårligt ud. Et tip er at lime sammen gæringen på lister og fastgøre listerne med tynde brads. Så sidder listerne stærkere sammen end mod salningen, og gæringen forbliver tæt, selv når træet bevæger sig. Så giver bradsene sig lidt i stedet.

D
Slagningen bliver 15mm høj og 20mm bred. Jeg har godt greb til at sømme salningen fast i karmen.

følger ikke helt med på det du beskriver

hvad er lister og tynde brads?

D Derbyboy sagde:
Slagningen bliver 15mm høj og 20mm bred. Jeg har godt fæste til at sømme fast salningen i karmen.

hænger ikke rigtigt med på det du beskriver

hvad er lister og tynde brads?
Med lister mener jeg i dit tilfælde indfatning. En pakke med brads, små søm, der bruges med sømpistol, ligger på en træoverflade i sollys. Dette er brads, små søm som ofte skydes ind med sømpistol.
Træliste omkring et vindue, fastgjort med små spik, kaldet brads, der sikrer fastgørelse og bevægelse.
Det er sådan her jeg monterer. De tynde søm kan bevæge sig lidt sammenlignet med listekruer og limet som fæster sammen geringet er stærkere end fæstet mod salningen.

• Synes
Derbyboy
  • Laddar…
D
På dørkarmen sidder tætningslag. Jeg overvejer at undlade lim for nemmere at kunne skifte foder, hvis det bliver fugtskadet mod gulvet i fremtiden.

hvad tror du?

D Derbyboy sagde:
På dörrkarmen sitter tätskikt. Jag funderar på att inte använda lim för att enklare kunna byta foder om det blir fuktskadat mot golvet i framtiden.

vad tror du?
Om du kun limer gereningen, så er der ingen problem med at fjerne foderet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.