hej!

Jeg er ved at indrette vores overetage, er det ok at stramme med 45x45 cc600 tværs over cc1200 spær?
Det er meningen at sætte glespanel og gips efterfølgende.

Jeg tænkte på om det ville blive for ustabilt eller for svajende?

MVH// Markus

I et horisontalt tag vil pladerne hænge ned ca. 1,5 mm på midten, hvis man kun regner med egenvægten af 45x45, lægter og gips, forudsat at 45x45 træet er C 14 klassificeret. Er det ikke bedre at bruge 45x70 (bør kunne fås i C 24 klasse) på højkant med c/c 300 og undlade lægterne?

• Synes
Oldboy
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
I et horisontalt loft vil pladerne hænge ned ca. 1,5 mm på midten, hvis man kun regner med egenvægten af 45x45, gitterpanel og gips, forudsat at 45x45 træet er C 14 klassificeret. Er det ikke bedre at gå med 45x70 (bør kunne fås i C 24 klasse) på højkant med c/c 300 og undvære gitterpanelet?
tak for udførligt svar!

Vil gerne have gitterpanel for elinstallationen, har dampspærre mod 45x45.

sagen er, at jeg allerede er begyndt at sætte 45x45 mod spærene, så hvis det virkelig ikke anbefales, så må jeg tænke om. Det er skråtag 27°

Det burde være ret almindeligt at sætte tværgående forskalling mod spærene for at minimere kuldebroer? Bruger man måske 45x70 liggende i stedet?

27° skråtag er i denne sammenhæng et plus, 45x45:erne kan tage lasten lidt mere på diagonalen for at udtrykke det simpelt. En ulempe med denne dimension er, at kvaliteten ofte er elendig, og de er definitivt ikke styrkeklassificerede. Så er 45x70 C 24 på lavkant meget bedre. Nu har du jo, så vidt jeg forstår, allerede sat reglerne op, så jeg ville nok lade dem blive siddende.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.