3,002 læst ·
8 svar
3k læst
8 svar
Sætte vinyl på eksisterende fliser i vådrum UDEN vandtætning
Hej, alle sammen!
Mit badeværelse i rækkehuset har ingen dokumenteret tætningslag, så jeg går ud fra, at der ikke er noget / eller at det er utilstrækkeligt til moderne standard.
Jeg talte med et VVS-firma, der frarådede mig at lægge vinylgulv på det eksisterende flisegulv, da der sandsynligvis er en ren betonplade under, som ånder gennem gulvet, og at hvis jeg lægger vinyl (som næsten fungerer som et tætningslag), vil fugten fra bundpladen krybe langs væggene og skabe fugtskader.
Mit spørgsmål er nu, om det stadig er okay at montere vinylplader på væggene, eller om også væggene skal "ånde"?
Det føles jo ikke som om de har en sådan funktion sammenlignet med et gulv, hvis betonplade er i direkte kontakt med jordbunden.
Her er et billede af mit katastrofale bruserum (undskyld rodet), hvor jeg lige nu monterer en ny ventilator, trækker om vandrør, der før var unødigt lange, samt river den eksisterende brusekabine ned og erstatter med en ny.
Mit badeværelse i rækkehuset har ingen dokumenteret tætningslag, så jeg går ud fra, at der ikke er noget / eller at det er utilstrækkeligt til moderne standard.
Jeg talte med et VVS-firma, der frarådede mig at lægge vinylgulv på det eksisterende flisegulv, da der sandsynligvis er en ren betonplade under, som ånder gennem gulvet, og at hvis jeg lægger vinyl (som næsten fungerer som et tætningslag), vil fugten fra bundpladen krybe langs væggene og skabe fugtskader.
Mit spørgsmål er nu, om det stadig er okay at montere vinylplader på væggene, eller om også væggene skal "ånde"?
Det føles jo ikke som om de har en sådan funktion sammenlignet med et gulv, hvis betonplade er i direkte kontakt med jordbunden.
Her er et billede af mit katastrofale bruserum (undskyld rodet), hvor jeg lige nu monterer en ny ventilator, trækker om vandrør, der før var unødigt lange, samt river den eksisterende brusekabine ned og erstatter med en ny.
Hvornår er badeværelset bygget/renoveret sidst? Hvad er det for materiale i væggene? Hvis der er en vandtæt membran på væggene, og du sætter et yderligere tætsluttende lag udenpå, kan det skabe problemer.
Generelt gælder det, at man ikke skal ændre på en velfungerende konstruktion. Med dine forudsætninger ville jeg nok prøve at finde andre måder at pifte badeværelset op på. Har du f.eks. overvejet at male? Gulvet burde du kunne bruge epoxy på?
Generelt gælder det, at man ikke skal ændre på en velfungerende konstruktion. Med dine forudsætninger ville jeg nok prøve at finde andre måder at pifte badeværelset op på. Har du f.eks. overvejet at male? Gulvet burde du kunne bruge epoxy på?
Tak for svar! Badeværelset blev renoveret i 1997, men der er ingen dokumentation tilbage. Der er et borehul i væggen fra hvor en vask/tør tidligere har stået, og nu fordi jeg har en combi-maskine, er der intet, der bygger i højden. I det hul ser det ikke ud til at være nogen membran, men det er puds og træ under.mexitegel sagde:
Hvornår er badeværelset sidst bygget/renoveret? Hvad er det for materialer i væggene? Hvis der er en tæt membran på væggene, og du sætter et yderligere tæt lag udenpå, vil det skabe problemer.
Generelt gælder det, at man ikke skal ændre på en fungerende konstruktion. Med dine forudsætninger ville jeg nok forsøge at finde andre måder at pifte badeværelset op på. Har du f.eks. overvejet at male? Gulvet burde du kunne køre epoxy på?
Ville det være muligt at male på vægfliserne og gulvet uden at skabe en fugtspærre? Tænker, ville epoxy ikke opføre sig som et vinylgulv på fliserne?
Aaah okay! Og så bliver det typ som gulvet i en lagerlokale i stil (hvis man ikke tilsætter pigment)?mexitegel sagde:
Antager at man så maler indtil gulvets fliser er udjævnet i et solidt lag?
Er det noget, der bruges på vægge også? Væggene irriterer mig mest med tanke på, at der er dusin tidligere borehuller samt revner. 4 pilothuller til vandet til bruser og håndvask, som du ser i nederste højre hjørne på billedet.
Du kan ikke bruge epoxi til at "fylde ud" fugerne i fliserne. Så skal du sandsynligvis spartle først med passende spartelmasse, men så begynder projektet at vokse, og man bør spørge sig selv, hvad der er rimeligt i betragtning af alderen. Du skal i så fald også nøje undersøge, om spartelmassen virker til det, du har tænkt dig. På fliser og dækkes af epoxi.
Det kan også bruges på vægge, men for begge tilfælde skal man være opmærksom på, at det er svært for maling at få fat på fliser og klinker.
Rådfør dig med malingproducenten, de har ofte meget god support også til privatpersoner.
Det kan også bruges på vægge, men for begge tilfælde skal man være opmærksom på, at det er svært for maling at få fat på fliser og klinker.
Rådfør dig med malingproducenten, de har ofte meget god support også til privatpersoner.
Tusind tak! Skal kigge på det! Vil ikke rode for meget under klinkerne da jeg også fik at vide i går, at der er rigeligt med asbest i vægge og loft i badeværelset bare 3-4cm ind i væggen.mexitegel sagde:
Du kan ikke bruge epoxy til at "fylde ud" fugerne i klinkerne. Så skal du sandsynligvis flydespartle først med passende spartelmasse, men så begynder projektet at vokse og man bør stille sig spørgsmålet om, hvad der er rimeligt med tanke på alderen. Du skal i så fald også nøje undersøge, så spartelmassen fungerer til det, du har tænkt dig. På klinker og dækkes af epoxy.
Det kan bruges på vægge også, men for begge tilfælde skal man være bevidst om, at det er svært for maling at få fæste på kakel og klinker.
Rådfør dig med malingproducenten, de har ofte meget god support også for privatpersoner.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,220 indlæg
I 90'erne var man godt klar over, at det var nødvendigt med tætningslag på væggene og gulvet, hvis det var meningen, at man skulle bruse direkte på dem. Eftersom der er træstolper i væggen, gælder det jo ikke en kælder med opstigende fugt gennem vægge og gulv. Dog har tætningslag periodisk set helt anderledes ud end i dag, i en periode var det blot som et tyndt lag maling (og man kan have undladt at rulle det lige ved siden af en stikkontakt).
Huller gennem tætningslag forsegles med silikone i passende farve.
Men vær opmærksom på, at forsikringsselskaber plejer at have aldersfradrag, som gør, at badeværelser ikke har nogen værdi ved en skade efter 25-30 år, dvs. hvis der sker en vandskade, er det ikke kun et spørgsmål om de omkostninger, som en almindelig renovering fører til, men også ekstra udgifter til at udskifte vandskadet indre i vægge og gulv.
På væggene kan man male med flisemaling.I Inarius sagde:
Huller gennem tætningslag forsegles med silikone i passende farve.
Men vær opmærksom på, at forsikringsselskaber plejer at have aldersfradrag, som gør, at badeværelser ikke har nogen værdi ved en skade efter 25-30 år, dvs. hvis der sker en vandskade, er det ikke kun et spørgsmål om de omkostninger, som en almindelig renovering fører til, men også ekstra udgifter til at udskifte vandskadet indre i vægge og gulv.
Tætningslag på den ene eller anden måde har altid eksisteret.
Rullede lag i 80/90'erne var følsomme.
Klinker/fliser direkte på beton findes mest i kældre og lignende, ældre lejligheder i beton/sten havde asfalt/tjære bagved.
Rullede lag i 80/90'erne var følsomme.
Klinker/fliser direkte på beton findes mest i kældre og lignende, ældre lejligheder i beton/sten havde asfalt/tjære bagved.
Klik her for at svare