Hej,

Vi har et hus fra 70'erne med kælder, stommen er træ og facaden er mursten.

En håndværker skal sætte 2 stk. 10x4 vinduer i kælderen, hvor der i dag kun sidder et par glaskuber. Dette betyder, at de også skal save hullet lidt større.

Normalt ved jeg, at man sætter en form for metal kompensation i overkanten på vinduet for at holde bedre. Hvordan gør man her i kælderen? Skal der også en sådan metalplade ind, som går på tværs over vinduets overkant her?

Sådan ser det ud i dag :

x8Mz2NU.jpg

Det ser ud til, at du skal save op nedefra, så vinduesåbningen bliver dobbelt så høj som nu, mens bredden skal være som den er (hvis man tæller glasblokke, og de er 20x20 cm med fuger, og det nye vindue skal være 12x4).

Det som en bjælke skal bære op, er vægten fra huset ovenfor, og man sætter derfor en bjælke ovenfor åbninger i bærende vægge. Bjælken kan være af stål eller træ. Hvis du nu skal save nedefra, så spiller det ingen rolle for belastningen på den bjælke, der sandsynligvis sidder ovenfor vinduet. Skal du derimod gøre åbningen bredere, kan det være nødvendigt at ændre bjælken.

Et lille tip offtopic også: ifølge bygningsnormerne skal et vindue være mindst 50 cm højt for at fungere som flugtvej. Nu ved jeg ikke, hvordan plantegningen ser ud, om der er flere større vinduer i rummet, og om du forestiller dig et åbnbart vindue, men det ville måske ikke være en dårlig idé at øge vinduet med en decimeter mere for at kunne kravle ud der, hvis det skulle begynde at brænde.

Tak!

Nu er vinduerne allerede i garagen, men nu i bagklogskabens lys kan jeg give dig ret i, at man måske skulle have valgt lidt højere vinduer, selvom resten af kældervinduerne er 9x4. De vinduer, der nu venter på at blive monteret, er faktisk perfekt størrelse ifølge målene.

Jeg talte med håndværkeren, som mente, at når man bygger huset, sætter man som du siger en bjælke over, måske siporex, og at glasblokken monteres ind senere. Så der bør allerede være en bærende bjælke, men de må jo se, hvordan det ser ud, når de monterer glasblokkene væk. I dette tilfælde er det nok sandsynligt, at det er træbjælke i betragtning af at summen i huset er træ.

Jeg har set på en del huse, at man bare har en eller anden type af støbejern, og at det er ret almindeligt, at de ruster og skal udskiftes.

Der er 2 veje ud fra kælderen, en op gennem huset, hvor man så kommer direkte op i hallen, og en hvor man kommer op til garagen. At komme ud gennem disse vinduer bliver nok meget svært, især når de er tophængte og kun åbner en vis grad. Fordelen er selvfølgelig, at der er mindre risiko for, at nogen bryder ind gennem netop kældervinduerne, hvilket skete hos mine forældre, som har klart højere vinduer.

I bagklogskabens lys har jeg selvfølgelig overvejet, om det ikke alligevel havde været bedre at vælge markant højere vinduer, men når vinduerne først er leveret, er der ikke så meget at gøre, de kostede trods alt 18.000 - 19.000 kr for 4 vinduer.

Håndværkerne har nu fået vinduerne på plads! Første hul revnede dog fugen i murstenene ovenover lidt. Han har sagt, at han vil putte mørtel der, men om det virkelig hjælper noget, ved jeg ikke. Jeg antager, at det er for syns skyld. Han har placeret vinduet lidt længere ud for at få bedre stabilitet, hvad det nu indebærer. Jeg har spurgt ekstra, om det virkelig ikke er nødvendigt med noget, der holder murstenene oppe nedefra, men han siger, at det absolut ikke er nødvendigt? I dette tilfælde bor håndværkeren kun et par huse væk, så jeg vil selvfølgelig have tillid til ham, men hvordan fungerer dette egentlig? Jeg ved, at mine forældre har støbejern over deres vinduer, men det er sandsynligvis i stedet for en anden type bjælke (som sandsynligvis ligger her i form af siporex blok eller træbjælke).

Senest redigeret:
Kan tilføje, at facaden altså ikke hænger på vinduerne, men der er en ret god margen der.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.