Vi er i gang med at renovere entreen og har købt et stort (cirkulært med 110 i diameter) spejl, som vi tænkte at hænge op på en væg.
Inden vi ville skrue spejlet op, gik vi for en sikkerheds skyld over området med en regeldetektor, som naturligvis markerede, at der var el i stort set hele den del af væggen, hvor vi havde tænkt at skrue. For at være sikre testede vi med en anden regeldetektor, der markerede stort set det samme. Først tænkte vi, at det kunne være på grund af stadig fugtig tapet, men det begynder mere og mere at føles som om, det er tid til at indse sandheden :/.

Hvordan hænger vi spejlet op på den bedste måde uden at risikere elen? Jeg tror, at det er spånplade bag tapeterne, og spejlet vejer cirka 15 kg ifølge leverandøren. Der er to fastgørelsespunkter på spejlet.

Der er også børn i huset, der helt sikkert vil pille ved det, så jeg føler, at ophængningen gerne må være rigtig robust, så man kan føle sig rolig :).

• Synes
16386
  • Laddar…
V villasuperstar sagde:
Inden vi skulle skrue op spejlet, gik vi for en sikkerheds skyld over den med regelsøger, som naturligvis markerede, at der var el i princippet hele den del af væggen, hvor vi havde tænkt at skrue.
Regelsøgeren indikerede vel, at der var reglar i væggen?
Men bor fx to Ø8 mm huller forsigtigt og sæt metalexpander:
Metallexpander med C-krog til fastgørelse i vægge, bruges til ophængning ved hjælp af regler og sikrer stabilitet uden at beskadige elledninger.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...s/gipsexpanders/metallexpander-c-krok-365122/
Det burde være let at tjekke, at der ikke går elledninger, eller ligger reglar, hvor du sætter expandrarne.

Villa eller lejlighed?
Entréen i en lejlighed kan indeholde stigere til andre lejligheder, er der mange etager og lejligheder ovenfor kan det blive meget kabel...i en villa kan centralen sidde på den anden side af væggen, bliver meget ledning da også.

V villasuperstar sagde:
Vi holder på og renoverer hallen og har købt et stort (cirkulær med 110 i diameter) spejl som vi tænkte hænge op på en væg.
Hvordan er det gået?
Hvordan gjorde du, og nogen succes? Læg gerne et billede op!

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Hvordan er det gået?
Hvordan gjorde du, og nogen succes? Upload gerne et billede!
Absolut, har intet billede, men kan fortælle min fremgangsmåde.

Fik idéen et andet sted, at det egentlig kun er skrue-delen, der sidder i pladen, som bidrager til styrken. Gjorde derfor sådan, at jeg borede et lille hul på et "elfrit" sted, hvor jeg kunne føre et stykke tynd ståltråd ind, som jeg havde bøjede forrest (som et L men med mindre end 90-graders vinkel). Med denne kunne jeg måle tykkelsen på pladen ved at måle ståltrådens længde fra krogen "hæftede" sig på den anden side (og derefter trække ståltråden ud). Da jeg derefter kendte pladens tykkelse valgte jeg bare skruer, hvor kun en millimeter ville stikke ud på bagsiden.

Pladen var ret tyk (1 tomme) og en spånplade, så to solide skruer var nok til at holde spejlet på plads :).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.