Jeg har et par steder, hvor der er ydre hjørner på væggene (dvs. to vægge mødes) i mindre end 90 graders vinkel. Er lidt i tvivl om, hvad der er den bedste måde at få disse pæne på: Til at begynde med gipspladerne: Hvordan skal jeg montere dem? Det virker stort set umuligt at skære dem i vinkel, så de kan sættes tæt mod hinanden. Derefter angående spartling: Ved 90-graders hjørner plejer det jo at være nemmest at bruge en metalprofil i ydre hjørner for at få det til at fungere, men det bliver svært, når der er andre vinkler. Hvordan bør man gøre der for at få det til at fungere?

Hej

Her kommer en grov skitse af, hvordan jeg gør. Maleren limer derefter en bredere type samlebånd over hjørnet og spartler.

Mvh Wasa

• En skitse viser, hvordan gips, OSB og plade er monteret i et hjørne.
  • Synes
Nattsländan
  • Laddar…
Ja, der findes ingen god måde at gøre ved 45-graders ydre hjørner. Sæt remse og spartel 2 gange, så slib, mal, og så skal du sandsynligvis spartle igen. Helt værdiløst at der ikke findes 45-graders hjørnejern!

Præcis som Wasa beskriver fungerer aldeles udmærket. Yderst kan man fastgøre hjørnebeskyttelse i metal. Der findes "færdige" til 45 graders vinkel, og så findes der pladebånd med perforering i midten for at kunne bøje båndet i ønsket vinkel.

Elvis69 sagde:
Præcis som Wasa beskriver fungerer aldeles udmærket. Yderst kan man fastgøre hjørnebeskyttelse i metal. Der findes "færdige" til 45 graders vinkel, og så findes der pladebånd med perforering i midten for at kunne bøje båndet i ønsket vinkel.
At det fungerer at gøre sådan er vel ikke afgørende for Ts. Han vil jo få orden på gipsfugen på det yderste lag gips. Eller mener du, at der findes det, du beskriver, også til det?

5.2 racing sagde:
At det fungerer at gøre så er vel ikke afgørende for Ts. Han vil jo få orden på gipssamlingen på yderste lag gips. Eller mener du at der findes det du beskriver, også til det?
Visst findes der hjørnebeskyttere til 45 graders hjørner.hs29_s.jpg

http://norgips.se/index0,710.htm

Fan hvor godt. Nu skal jeg informere hele bygningen om, at jeg ikke spartler et 45-graders hjørne til, uden dette jern. Tak!

Tak for tipsene. De bånd med perforering lyder godt, da jeg har adskillige hjørner, som heller ikke er 45 grader. Hvor kan man købe sådanne Elvis?

P.s
Som en () kan nævnes, at plåten på min skitse har som opgave at holde sammen hjørnet ved eventuelle bevægelser i konstruktionen.
D.s

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.