Jeg har lige købt et hus & har brug for lidt hjælp vedrørende montering af indervægge.
Mit hus er fra 1925 og er bygget sammen med et gammelt bryghus. Huset er et pudset hus. Indervæggene i bryghuset er isolerede, derefter er der opsat lægter og gips. Jeg har fjernet nogle af gipsvæggene og desuden fjernet den gamle isolering. Bagved er der kun den pudsede væg. Jeg vil nu isolere og sætte nye, flotte gipsplader op.
Behøver jeg opsætte noget mellem sten/pudsvæggen og isoleringen, fx en slags plast? Hvilken type isolering skal jeg bruge? Når det kommer til gipspladerne, er der nogle specielle gipsplader, jeg skal bruge? Er der noget andet, jeg bør være opmærksom på?
Jeg er meget taknemmelig for svar, da jeg er total nybegynder, når det drejer sig om denne slags ting.
Mit hus er fra 1925 og er bygget sammen med et gammelt bryghus. Huset er et pudset hus. Indervæggene i bryghuset er isolerede, derefter er der opsat lægter og gips. Jeg har fjernet nogle af gipsvæggene og desuden fjernet den gamle isolering. Bagved er der kun den pudsede væg. Jeg vil nu isolere og sætte nye, flotte gipsplader op.
Behøver jeg opsætte noget mellem sten/pudsvæggen og isoleringen, fx en slags plast? Hvilken type isolering skal jeg bruge? Når det kommer til gipspladerne, er der nogle specielle gipsplader, jeg skal bruge? Er der noget andet, jeg bør være opmærksom på?
Jeg er meget taknemmelig for svar, da jeg er total nybegynder, når det drejer sig om denne slags ting.
Hej og velkommen til forummet....
Ja, du skriver indervægge, men når jeg læser, ser det ud til at være indersiden af ydervægge? Korrekt?
Hvis ja, ville jeg sætte isolering med papir på den ene side mod pudsen, typisk 120 mm, så ville jeg plastre indvendigt, bygge på med 45x45 mm reglar, og derefter isolere med 45 mm isolering.... så 2 lag gips, alternativt et lag OSB og et lag gips....
men.... Glem IKKE at have kontakt med en elektriker, han kan være med til at planlægge elen, du vil vel have stikkontakter og dåser? De placeres bedst i rummet, der er 45 mm....
At jeg synes, du skal have OSB først og derefter gips udenpå, er for at lette det for dig, hvis du vil have noget monteret på væggene...... Du lægger OSB, sætter også brædder i OSB-samlingerne for stabiliteten. Derpå, hvordan du vil med gipspladerne så.....
Ja, du skriver indervægge, men når jeg læser, ser det ud til at være indersiden af ydervægge? Korrekt?
Hvis ja, ville jeg sætte isolering med papir på den ene side mod pudsen, typisk 120 mm, så ville jeg plastre indvendigt, bygge på med 45x45 mm reglar, og derefter isolere med 45 mm isolering.... så 2 lag gips, alternativt et lag OSB og et lag gips....
men.... Glem IKKE at have kontakt med en elektriker, han kan være med til at planlægge elen, du vil vel have stikkontakter og dåser? De placeres bedst i rummet, der er 45 mm....
At jeg synes, du skal have OSB først og derefter gips udenpå, er for at lette det for dig, hvis du vil have noget monteret på væggene...... Du lægger OSB, sætter også brædder i OSB-samlingerne for stabiliteten. Derpå, hvordan du vil med gipspladerne så.....
Hej tak så meget for det hurtige svar. Det var præcis det jeg mente opsætning af inderside på ydervæg.
Jeg fik virkelig brugbare tips.
Jeg føler mig dog forvirret, da jeg ikke har mulighed for at bygge på mine reglar med yderligere 45mm, hvilket i så fald betyder at jeg kun kan sætte et lag isolering op. Er dette et problem? Plastikken kan den da sættes op mellem isolering og gips?
Tak endnu en gang for det hurtige og gode svar.
Jeg fik virkelig brugbare tips.
Jeg føler mig dog forvirret, da jeg ikke har mulighed for at bygge på mine reglar med yderligere 45mm, hvilket i så fald betyder at jeg kun kan sætte et lag isolering op. Er dette et problem? Plastikken kan den da sættes op mellem isolering og gips?
Tak endnu en gang for det hurtige og gode svar.
Selvfølgelig kan du sætte 45,or Du kan jo lægge dem ned..... eller stille dem op... ellers kan man sætte vinkler, eller trække i rigtig store skruer, indtil man kommer rigtigt....
Hvorfor gentager jeg mig selv om dette? Jo, fordi når du har sådan en gylden mulighed for at tillægsisolere, så skal du tage den mulighed....
Hvis du stadig er usikker på, hvordan du skal gå til værks, så tag nogle billeder af objektet og læg dem op her.....
Hvorfor gentager jeg mig selv om dette? Jo, fordi når du har sådan en gylden mulighed for at tillægsisolere, så skal du tage den mulighed....
Hvis du stadig er usikker på, hvordan du skal gå til værks, så tag nogle billeder af objektet og læg dem op her.....
Det er ikke noget problem at kun have 1 lag isolering, men pointen med 45 mm reglen som Milkshaken skriver om er, at man da bryder kuldebroen som opstår med massive reglar i ydervæggen+at det altid er godt, hvis man kan undgå at punktere plasten for eventuelle gennemføringer. En idé hvis du ikke vil bygge med 120+45 mm reglar er jo at du bruger 95+45 mm reglar og så OSB og gips, så får du en væg som bygger i alt 165 mm.
Du bør tænke på at når man lægger en diffusionsspærre et stykke ind i væggen, så må det aldrig ligge mere end max 1/3 af den totale isoleringstykkelse ind i væggen, dette klarer du da præcis hvis du bruger 95+45 mm isolering. Desuden synes jeg, at du skal bruge OSB-pladerne stående, da du undgår at korte i samlingerne for at få det stabilt, tænk bare på at du forskyder OSB'en så at ikke samlingen rammer samme sted som gipssamlingen kommer til at gøre. Håber jeg har været tydelig og ikke forvirret dig for meget.
Du bør tænke på at når man lægger en diffusionsspærre et stykke ind i væggen, så må det aldrig ligge mere end max 1/3 af den totale isoleringstykkelse ind i væggen, dette klarer du da præcis hvis du bruger 95+45 mm isolering. Desuden synes jeg, at du skal bruge OSB-pladerne stående, da du undgår at korte i samlingerne for at få det stabilt, tænk bare på at du forskyder OSB'en så at ikke samlingen rammer samme sted som gipssamlingen kommer til at gøre. Håber jeg har været tydelig og ikke forvirret dig for meget.
Nej, det er jo bare endnu en variant... Virkelig godt, Hun kan sortere selv.... Dette med OSB'en kan også diskuteres som sagt... Men det bedste er, at du forklarede diffusionen... jeg er virkelig dårlig til at forklare....
Tak for rosen
men det med OSB'en at den skal være liggende, jeg har aldrig rigtig forstået pointen med det men jeg er måske dum:blushing: men du må gerne forklare det for mig hvis du har lyst. På arbejdet sætter vi altid OSB'en stående men den er til gengæld mm-kappet på længden for at passe væghøjden så det går jo hurtigt alligevel. Selv har jeg sat råspont i mine vægge, med en 45'er og så plast og isolering.
Forklar ja... Det er så enkelt, så det føles naturligt at have de ene liggende og de andre stående... Så hvis man har 90cm gips... ja, så har jeg hellere stående OSB..... for så bliver det jo forskudt alligevel... Det er mest en følelse af, at det bliver bedre med liggende og stående... TÆNK GAMMEL PLANKVÆG....
Men bliver det ikke en vældig savning af pladerne, især den sidste øverst oppe, den skal man jo kløve. Vist, det kan jo blive savning, hvis man stiller dem op også, men bygger man væggen, så det passer med en standardplade i højden, hvis det er muligt, slipper man jo for det, og har man c/c 60, bliver der støtte automatisk i alle samlinger. Men trods alt, folk må gøre som de vil, så længe man føler glæde ved sit projekt, så jeg skal ikke have for mange indvendinger mod det, håber jeg ikke træder dig over fødderne.
Klik her for at svare