Hej! Har ledt forgæves og ser ud til ikke at kunne finde noget andet, enten har jeg fået en genial idé eller også er den så åbenlyst tåbelig at ingen engang har prøvet.

Har tænkt at sætte en hylde op ved hjælp af flere vinkler for at få lidt mere "skjulte" konsoller. Tænker mig vinkler af eksempelvis denne type (https://www.bauhaus.se/vinkel-joma-3x160x50x40mm#go-to-description). Tanken er, at hylden skal være ca. 150 cm lang og 20 cm dyb, og der kommer nok til at stå en del bøger og lignende, så det bliver nok lidt vægt. Væggen er dog af beton, så det føles intuitivt, som om det med fornuftig skrue ikke burde være noget problem.

Tak for hjælpen!

• Synes
1
  • Laddar…
Du får en fandens løftearmseffekt, når du har et så kort stykke mod væggen i forhold til udstikket.

Tak, jeg forstår, at det bliver en løftekraftseffekt, og det er derfor, jeg prøver at finde ud af, om det ville kunne lade sig gøre. Jeg tænker, at en rimelig lang skrue med rawlplug i en betonvæg burde kunne klare det, eller tager jeg fejl? Ville det fungere med en vinkel, der har lige lange sider, altså en der måske er 90x90 mm?

B Bygg_pojken sagde:
Tak, jeg forstår, at der bliver en løftestangseffekt, og det er derfor jeg prøver at finde ud af, om det ville kunne lade sig gøre. Jeg forestiller mig, at en rimelig lang skrue med plug i betonvæg burde klare det, eller tager jeg fejl? Ville det fungere med en vinkel, der har lige lange sider, altså en der måske er 90x90 mm?
At fastgøre vinklen i væggen er ikke noget større problem, hvis det er beton. Tænker også på selve vinklens stabilitet. Det kan jo løses med flere vinkler eller ved at vælge med forstærkning. Hvis du fastgør vinklen med kun det store hul i midten, kan du regne med, at 1 kg ude på hyldekanten bliver ca. 8 kg på skrue/plug.

Rimeligt. Tak for hjælpen! Det bliver nok lidt for besværligt at bore fire huller per vinkel og bruge 4-5 vinkler. Bliver nok lettere at bruge en af de andre løsninger. Tak for alle svar!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.