Hej,
Fandt denne side i dag ;D PERFEKT!

Har et træhus fra 1911. Skal rive to vægge i stueetagen for at lave storkøkken.
Må installere en HEA 140 stålbjælke for at sikre mig, at taget ikke falder ned (tjekket med en byggesagkyndig).

Spørgsmål:
Hvordan fastgør jeg bjælken?

Der er en stenmur i kælderen en etage nedenunder lige under, hvor bjælken skal sidde.
Skal jeg gå igennem gulvet og bygge noget op, som bjælken hviler på?
Den ene ende af bjælken ender ved en ydervæg, kan jeg fastgøre en bjælkesko i ydervæggen og lade bjælken hvile i den?

Taknemmelig for tips,

KK
 
Bob_the_builder
Jeg tror ikke, jeg ville vove mig ud i balkskoalternativet. Et alternativ kan være at bryde ydervæggen op og derefter indfælde en dobbelt eller tredobbelt bjælke (jeg har selv en tredobbelt bjælke, som bærer den ene ende af vores ryggesøm i huset). Det er billigere end limtræ, selv om det ikke drejer sig om så store penge for en limtræssøjle (måske 115x115 mm?) heller. Ellers kan du jo placere søjlen uden for væggen også. Så er det limtræ, der gælder, medmindre du vil beklæde den. Hvordan du end gør, tror jeg, at lasten skal føres ned gennem gulvet til den underliggende hovedvæg i kælderen.
 
Tak for svaret.

Limtræ kontra stålbjælke?

Er der nogle fordele ved de forskellige materialer.

Jeg vil jo skjule det hele så meget som muligt, bygge ind eller alternativt fjerne ind i væggen?

En stålbjælke burde rimeligvis tage mindre plads, ikke sandt?
Er det lige så godt?

Hvad med alternativet at mure op med leca eller tegl langs skorstenen for at bære den ene ende? Godt eller dårligt?

mvh
KK
 
Du kunne bruge et 4-kant stålrør, som helt klart bliver mere elegant end limtræ. Vi har nogle 80x80, der bærer det meste af huset, så det burde også være tilstrækkeligt i dit tilfælde. Stålet koster nok lidt mere end træ, men det bør ikke blive nogle store penge alt i alt.

Jeg ville ikke bruge en bjælkesko. Stående søjler med solidt fundament er det eneste, jeg ville stole på. Hvis det ikke er muligt at få en søjle direkte under p.g.a. vindue/dør eller mangel på et støttepunkt, kan man lægge en horisontal bjælke, der bærer HEA, som igen bæres af to lodrette søjler/bjælkekonstruktioner. Om det skal integreres i væggen eller være synligt, er jo et spørgsmål om smag/plads. Nogle gange kan en konstruktionsløsning være lidt sjov at have synlig.
 
Glemte at kommentere muralternativet, fungerer godt det med men det tager jo lidt plads
 
Kalle_Kofot sagde:
Hej,
Hittede denne side i dag ;D PERFEKT!

Har et træhus fra 1911. Skal rive to vægge i stueetagen for at lave storkøkken.
Skal installere en HEA 140 stålbjælke for at sikre mig, at taget ikke falder ned (kigget med en bygningsingeniør).

Spørgsmål:
Hvordan fastgør jeg bjælken?

Der er en stenmur i kælderen en etage nede lige under, hvor bjælken skal placeres.
Skal jeg igennem gulvet og bygge noget, som bjælken hviler på?
Den ene ende af bjælken slutter ved en ydervæg, kan jeg fastgøre en bjælkesko i ydervæggen og lade bjælken hvile i den?

Taknemmelig for tips,

KK
1) har du byggetilladelse? det kræves i dette tilfælde.
2) Stol ikke blindt på en bygningsingeniør. Gør du arbejdet selv, er du ansvarlig for ALLE eventuelle konsekvenser af dine handlinger. Hvis f.eks. bjælken vælter, når du har solgt huset. Det ligger på dit ansvar. Så jeg foreslår konstruktør.
3) Klæd bjælken i gips og varmeafvisende materiale. Pga. den nye planløsning og bæringen i bjælken så hmm stål er ikke sjovt ved brand. Kræves 2 lag gips eller brandsikringsmaling.
4) Bjælkesko? så skal du nok sørge for at forstærke væggen ordentligt

5) træ kontra stål.... jo træ er bedre efter min mening. Kræver godt nok større dimensioner, men er betydeligt bedre ud fra brandsynspunkt og bærende dimensionerende evne...

Og som sidste bemærkning 1911 sagde du, huset er fra. Kæmpe indgreb du gør i huset, jeg fastholder, at du burde søge byggetilladelse, det er ikke sjovt at genskabe
 
Byggetilladelse hvis jeg vil rive vægge i mit eget hus :o
Det lyder jo helt vanvittigt.

Må man ikke gøre som man vil derhjemme?

//KK
 
Kalle_Kofot sagde:
Får man ikke gøre som man vil derhjemme?
Desværre ikke, i hvert fald når det gælder bærende konstruktioner. ;)
I øvrigt gør du næsten som du vil. ;D
 
Man kan jo blive anarkist for mindre. Så tror jeg ikke, at væggen er såååå bærende... Men sætter en HEA ind, fordi det er flot. Meget flot...

KK
 
  • Synes
dempa-
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.