Jeg har brug for forslag til, hvilken type fodliste man kan sætte mod en murstensvæg (se billede).
Da væggen er hvælvet, tænker jeg, at listen skal være ret fleksibel, eller findes der en anden metode?
Den oprindelige liste (som var 110 år gammel og rådden) var sandsynligvis en normal fodliste med mange "savhakker" i, som på den måde gjorde den bøjelig. Er det sådan, man bør gøre igen?
Sav en gulvlist i træ op, så når du lægger stykkerne med forsiden nedad, er der en masse V-huller i den. Tape stykkerne sammen, så de ligger tæt. Derefter kan du eventuelt lime det hele fast med konstruktionslim på fliserne. Når du har gjort dette, masker du fliserne omhyggeligt, og så fylder du op med en masse spartelmasse og sliber det, så det bliver jævnt. Eftersom du har relativt lidt runding, kan det fungere med et fåtal stykker, alternativt kan du save en masse hak og derefter bøje, men det vil sandsynligvis stadig være nødvendigt at spartle.
Det er muligt at bøje lister, hvis du lader dem være i damp et stykke tid på forhånd. Jeg kender flere, der lægger lister i spirorør, der er tætnede i den ene ende, og så damper listen et stykke tid. Så gælder det bare om at være hurtig med at få den på plads.
Man kan jo kombinere metoderne. Skæresnit er selvfølgelig godt, men tager lang tid.
Nu, når jeg kiggede nærmere på de andre sokler, undrer jeg mig over, om det ikke er bedre med sådan en fleksibel lille plastikliste, da det alligevel ikke bliver ens.
Smukkest og mest bøjelig er en liste af ask. Findes i velassorterede trævarehuse. Du kan have brug for at runde den øvre ydre kant selv. Kan sættes på plads direkte uden andre tiltag.
MDF liste fungerer godt at bøje. Ellers fugt en fyrretræ liste og pak den ind i plast og forbøj den en dag før montering. Bor færdige huller, så det går hurtigt at montere.
Hvorfor gøre det besværligt ved at bøje det? Det ville klart være nemmere at finde den nærmeste eg med en lidt større radius end væggen og bruge to større hulsave.
Hvorfor besværliggøre det med at holde på og bøje? Klart enklest burde være at bare finde den nærmeste eg med en noget større radius end væggen og bruge to hulsave model større.
For det første er tråden næsten 4 år gammel så man må håbe det er løst...
For det andet, håber jeg det var et forsøg på en joke...