Vi har et vindue lige over badekarret i badeværelset, og selvom vi gerne ville have beholdt vinduet, har vi besluttet at sætte det til for ikke at give forsikringsselskabet noget at klage over ved en evt. fremtidig forsikringsbegivenhed. Badeværelset skal altså totalrenoveres, hvis nogen undrede sig.
Vi vil dog ikke blot lukke vinduet, da det dels kræver byggetilladelse, som forsinker og fordyrer, og dels vil vi have svært ved at få en pæn reparation på ydersiden, da den består af pudset murværk. Den løsning vi kigger på er at skrue den yderste rude fast i karmen og sætte en eller anden folie på, så det ser ud som blindglas udefra. Derefter lukker vi vinduet til på indersiden. Da vil vi selvfølgelig også isolere, og det er her, vi endelig kommer frem til mit spørgsmål:

Rent intuitivt føler jeg, at vi ikke bør lægge isoleringen direkte mod indersiden af vinduesglasset, en slags luftspalte bør nok til for at forhindre kondens og fugtvandring. Jeg fik en del gulvplader til overs, da vi lagde det i kælderbruseren, kan jeg sætte dem op mellem vinduet og isoleringen? Se http://www.jula.se/golvplattor-av-polypropen-1-m-11-pk-290110 for billede og forklarende tekst.

Forsøger at tænke uden for boksen.

Hvis du skulle sætte en hærdet glasplade for vinduesfordybningen/hullet (set indefra).
Få det til, så at tætningslaget tilslutter udenpå denne, og at gummi/dug fæster ordentligt på glas.
Gøre vinduet åbningsbart udefra (til rengøring/pudsning).
Afslut med en fliselist et stykke ind på glasset og fliser for at skjule tætningslaget.

Så har du stadig lysindfald/udsigt men godkendt tætningslag. Glas tåler fugt/vand.
Det eneste problem, jeg ser med dette, er at det skal fæste ordentligt på glas, samt mig bekendt findes der ingen sådan konstruktion, dvs. forsikringsselskabet kan måske stadig ikke lide løsningen.
Samt hvad sker der i det lukkede rum mellem glas og vindue (fugtmæssigt).

... det var måske ikke en god idé alligevel....:)

Jeg har et lignende vindue, da jeg renoverede badeværelset var min første tanke dobbelte bruseforhæng, et mod vinduet og et mod rummet. Jeg lagde blød fugemasse mellem fliserne og vindueslisten, lakerede trælisterne rundt om vinduet. Så tænkte jeg, at det ville se pænere ud med en plexiglasskive, der beskyttede vinduet mod stænk. Da badeværelset begyndte at blive brugt, blev det hverken det ene eller det andet. Det ser ud til, at folk, der bruser i badekarret, sidder ned, når de vasker håret, så der kommer kun enkelte dråber på vindueslisterne.

I Lejeboligen jeg havde før, havde de fliseindrammet et åbentbart plexivindu (det så ud til at være til netop dette formål).

Er det ikke trist at miste en naturlig lyskilde i badeværelset?

Selvfølgelig, hvis jeg havde haft valget, ville vinduet have været der, men det er ikke mig, der har forfattet Säkra Våtrum, som forsikringsselskaberne støtter sig til.

Jeg forstår delvist, hvorfor de bekymrer sig for vinduer i vådzone 1, for når mine unger er færdige med at bade, er der ikke meget vand tilbage i badekarret.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.