Hej,

Vi er i gang med at sætte fliser i køkkenet, spørgsmålet er bare, om man skal lægge en eller anden form for fugtspærre først? Desuden føles det ikke helt 100 at sætte fliseklæberen direkte på gipsen, den vil så kun sidde i tyndt papir?

Dem jeg har talt med indtil nu siger, at man bare skal sætte det op på gipsen direkte, men jeg tænker, at fugemasse og klæber ånder og vil tillade fugt at trænge igennem. Gips tåler slet ikke vand, så kombinationen føles ikke som nogen højer?

Som sagt ovenfor, det er nok at prime først, så du mættes gipsen.
Af to grunde, dels for at få godt greb med fixet, samt at gipsen ikke suger fugten ud af fixet for hurtigt.

Okay så jeg skal bruge primer da og primer er i sig selv vandtæt også? Noget specielt mærke man bør købe? Antager at det bare skal på i et tyndt lag.

ClasseClas
Da jeg flisede køkkenet, brugte jeg en primer for at forbedre tætningen og for at øge vedhæftningen. 6 år senere byggede jeg nyt køkken på landet, og da valgte jeg at bruge både primer og vådrums-tætningsgucka, som jeg påførte overalt, hvor jeg har mosaik + ekstra tætning også under bordpladen og specielt dækkende hele vejen ned til gulvet ved vask, køleskab/fryser og komfur. At ikke prime ved vasken synes jeg er direkte forkert. Det bliver garanteret vådt der på væggen af og til.

Alle primer til formålet duer. Vandtætte er de ikke, men det er ikke noget, du har brug for over en køkkenvask, jeg lover!

Fungerer!

Har fået fat i produkterne, der skal bruges, nu er spørgsmålet, hvilke værktøjer jeg har brug for? Jeg har jo en del tilbage, siden jeg lagde gulv, men jeg mistænker, at fixkammen er alt for stor, ligeledes korsene.

Så spørgsmålet er, hvad man skal have for 10x200 plader på lige over 3 m2?

lb7NWtv.jpg

Og hvordan plejer man at gøre på siderne? Skal det bare være lige, eller skal det gå i en form for trin?

Når man saver stykker i hjørnerne, skal de så fortsætte på den anden side, eller tager man et nyt stykke, når man starter på kortsiderne?

Er det 10x20 du mener? Faset kanter?
3mm burde blive godt som fuge, skal du have dem i 1/2 stens forband eller lige?
6mm kam burde blive godt, lige i kanterne.
Hjørnestykkerne afhænger lidt af...
er det faset fliser og forband, så ville jeg købe 10x10 fliser i samme serie, hvis det findes, og sætte dem som slutstykker, hvis bænken er 60cm, så får man en pæn afslutning med glaserede kanter hele vejen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.