Hej,

jeg har for nylig købt min første ejerlejlighed og er lige blevet medlem her.

Jeg tænkte at lave en lille renovering af en væg i stuen i min nye lejlighed. Væggen, der skal laves om, er en betonvæg med en dør, som tidligere lejlighedsejer havde lukket. Jeg så dog, at tapetet var revnet lige over den skjulte dør. Jeg ville derfor lave det hele om, rive tapetet ned, fuldspartle hele væggen* og på den måde dække døren igen. I døren tænkte jeg at sætte 3*5 glasblokke, som skal belyses med en slags farvet belysning for at få en flot effekt.

* Jeg valgte fuldspartling som et første skridt, fordi jeg aldrig har gjort noget sådan før og tænkte, at det kunne være nyttigt at prøve.

Efter min fuldspartling af hele væggen, ca. 4,5*2,75m2, opdager jeg efter et par dages hvile, at væggen igen er revnet samme sted over, samt langs dørkarmen hele vejen ned til gulvet.
Jeg har læst og forstået, at beton ser ud til at revne, når man gør sådan, og jeg overvejer, hvad den bedste løsning er for at komme af med problemet.

Skal man anvende 6mm renoveringsgips over hele væggen? Hvordan ville I gøre det? Ville I sætte gipsen på en speciel måde? Altså sørge for at dække hele døren med to plader ovenpå hinanden i vandret position, hvis I forstår, hvad jeg mener. Hvordan ville I lukke døren? Fjerne dørkarmen (som jeg synes stikker ud et par mm fra væggen)?

Jeg er virkelig dårlig til alt, der har med byggeri og materialer at gøre, så jeg håber, I er forstående og villige til at give mig nogle tips. Tak på forhånd!

ps. Jeg tænkte at male væggen sort bagefter og lave en vægmaleri. Jeg vil derfor have en meget glat overflade.

Du har sandsynligvis forsøgt at kombinere materialer, der opfører sig forskelligt ved skift i fugtindhold.
Den nemmeste måde at undgå fugtbevægelser er at mure åbningen til.
Fjern alt træ og mure derefter.

Mener du, at også betonen over døren er revnet, eller er det kun mod gipsen i åbningen?

Eftersom jeg har gjort et så godt job med bredspartlingen... :p.... så kan jeg ikke rigtig se præcis hvor det er sprunget. Kigger jeg dog på den anden side af døren, så kan jeg se at det er sprunget en del præcis som anaitis skriver, mellem træ og beton. Så det er sikkert det samme på "forsiden" også, altså mellem træ og beton og ikke mellem betonen og pladen som sidder i døren, som ikke er gips men en træplade (hvorfor de nu ikke satte gips i stedet ved jeg ikke).

Jeg ved ikke, men at mure døren til? Er det ikke meget arbejde? Lyder lidt småsvært for en nybegynder som mig. Er der ikke en lettere måde? Er ikke renoveringsgips et alternativ, at man limer det på over hele væggen inkl. den spartlede dør? Eller vil dette bare medføre at sprækken ligesom flytter sig til en gipsskive et sted... om I forstår hvad jeg mener?

Hvis man skulle gøre som jeg tænkte, at jeg skal lave et ca 60x100 cm stort hul i "døren" hvor jeg vil sætte glasblokke og at jeg slår karmen ud af døren og sætter en gipsskive for hele dørhullet, kan jeg dermed måske "flytte ned" sprækken ligesom til at variere nede blandt glasblokke/gipsskivekanten, om I forstår hvad jeg mener... hah. Blæ så svært at finde ord for noget man ikke kan.

Taknemmelig for al hjælp jeg kan få!

Min erfaring er, at hvis man lukker en døråbning i sten/betonhus med træregler og plader (uanset plademateriale), så sprækker det. Problemet er træreglerne, ikke pladerne tror jeg. Mure hullet til med sten af samme bredde som væggen og pudse, så vil det ikke sprække.

Stålregler?

Stålreglar hjælper en del, men rigtig dødt bliver det ikke før man murer det til. Selv tyndplade bevæger sig en del og især anderledes end beton. Selv ville jeg nok have nøjedes med stålregel og gips med ordentligt fiberarmering ved samlingerne, men jeg tror også det giver revner over årstiderne

// Mats

myrstack sagde:
Stålreglar hjælper en del men rigtig dødt bliver det ikke før man murer det til. Selv tyndplade bevæger sig en del og især forskelligt mod beton. Selv ville jeg nok nøjes med stålregel og gips med ordentlig fiberarmering ved samlingerne men jeg tror også det giver revner over årstiderne

// Mats
Korrekt, bare at lære sig at mure :D i princippet er det nok enklere at stable sten oven på hinanden med mørtel imellem end at fastgøre regler og skrue plader egentlig :p Sprækker vil det under alle omstændigheder gøre, hvis du blander materialer som plade/træ/sten i et hul.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.