9,935 læst ·
19 svar
10k læst
19 svar
Sætte dør i, karmen er letbeton.
Side 1 af 2
Ja, lange plugs fungerer. Klipssøm brugtes før i tiden, men det er nok ikke noget, der anbefales i dag. Hvis du nu skulle finde nogle, risikerer du, at væggen revner eller kraterer, når du sømmer og hamrer.
Alternativet er ellers at mure hullet op med letbeton/lecablokke.
Det er den eneste måde at fjerne dørhullet helt. Risikoen er, at der kommer smårevner rundt omkring langs samlingen, hvis du dækker med plader. Det giver også en anden følelse på væggen, men det spiller måske mindre rolle.
Problemet med revner bliver jo i øvrigt mindre, hvis man tapetserer væggen.
Alternativet er ellers at mure hullet op med letbeton/lecablokke.
Det er den eneste måde at fjerne dørhullet helt. Risikoen er, at der kommer smårevner rundt omkring langs samlingen, hvis du dækker med plader. Det giver også en anden følelse på væggen, men det spiller måske mindre rolle.
Problemet med revner bliver jo i øvrigt mindre, hvis man tapetserer væggen.
Findes en tråd om præcis det med pudset betonvæg iofs men princippet er det samme. Reglar og plade vil garanteret både være synlige og revne uanset om de er tapetseret eller ej. Måske kunne det fungere med pladeregle og gips iofs som ikke er organiske og burde bevæge sig sammen med væggen, men det er ikke noget jeg har prøvet.
Jeg satte fast reglarne med pløkker og skruer, det sværeste var at vide, at de virkelig var i midten. Derefter fastgjorde jeg en humidboard ovenpå og så byggede jeg igen huller og mellem plade og væg med gipsum tror jeg det hedder. For derefter skal hele væggen beklædes med fliser.
Var det dumt? Kan det revne under og påvirke fliserne?
Var det dumt? Kan det revne under og påvirke fliserne?
Nu har jeg allerede sat den op, og i dag begynder vi at lægge vandtæt lag. Men hvis det revner under, er der risiko for, at det så får fliserne til at falde ned? Eller revner det så meget, at flisernes fuger vil revne?
Er vandtætningslaget ikke lidt blødt, så det måske gør, at fliserne ikke påvirkes af revnerne under?
Er vandtætningslaget ikke lidt blødt, så det måske gør, at fliserne ikke påvirkes af revnerne under?
helt seriøst, er resten af rummet i sten og det er et vådrum, havde jeg definitivt muret det op med lecablokke! er det værd at risikere at tætningslaget sprækker? fugtskade osv.
hvis du ikke vælger at mure, så læg i det mindste remser over samlingen, som findes hos tætningsleverandøren. typ den slags man har i gulvvinklen. dog skal denne være "rak" dvs ingen 90-graders vinkel på.
hvis du ikke vælger at mure, så læg i det mindste remser over samlingen, som findes hos tætningsleverandøren. typ den slags man har i gulvvinklen. dog skal denne være "rak" dvs ingen 90-graders vinkel på.
Jeg har lukket to døre i et stenhus ved at bruge metalprofiler og krydsfinér/gips (altså ikke badeværelse). Resultatet efter 2 år er, at der er revner i alle fuger..
Hvis jeg skulle have gjort det nu med den viden, ville jeg enten:
a) have muret dørhullet op
b) sikret, at gipspladen overlappede fugen med "et godt stykke" (30-60 cm) og var godt fastgjort til stenvæggen (med plugs og lim).
B kræver, at man fræser gipspladen ind, hvis man ikke kan sætte ny gips/pudse hele væggen, hvorfor jeg nok ville have valgt a alligevel.
Effekten af revner i et badeværelse ville jeg ikke have lyst til at tænke over..
Angående Gypsum og badeværelse er det dog OK ifølge Maxit.
Hvis jeg skulle have gjort det nu med den viden, ville jeg enten:
a) have muret dørhullet op
b) sikret, at gipspladen overlappede fugen med "et godt stykke" (30-60 cm) og var godt fastgjort til stenvæggen (med plugs og lim).
B kræver, at man fræser gipspladen ind, hvis man ikke kan sætte ny gips/pudse hele væggen, hvorfor jeg nok ville have valgt a alligevel.
Effekten af revner i et badeværelse ville jeg ikke have lyst til at tænke over..
Angående Gypsum og badeværelse er det dog OK ifølge Maxit.
Jo gypsum burde være ok, for det var hvad flisefirmaet sagde til mig at bruge.
Ja, så lyder det jo som om det kan blive et problem senere, men det er langt fra bruseren, så jeg tror ikke der er nogen fare, hvis tætningslaget revner. Mere at fugerne kunne begynde at løsne eller at fliserne kunne falde ned. Kan det ske?
Ja, så lyder det jo som om det kan blive et problem senere, men det er langt fra bruseren, så jeg tror ikke der er nogen fare, hvis tætningslaget revner. Mere at fugerne kunne begynde at løsne eller at fliserne kunne falde ned. Kan det ske?