Da var det tid til at rive brandmuren/støttemuren for de to skorstenspiber i huset. I stedet for støttemuren vil en 115x180mm limtræssøjle blive monteret i samling med skorstenen. (Måske vælger jeg i stedet en tilsvarende HEB-bjælke for at få nogle cm større døråbning i sidde- og højderetning).
Mit spørgsmål er om aflastningsbjælken skal sættes i spænd mod ydervæggen for at give tilstrækkelig støtte til skorstenen? Skelettet i ydervæggen består af 75x230mm råspont mens kraften mod disse fordeles over mindst 3-4 stk.
Tak for svarene allesammen. Nogen direkte årsag til horisontal belastning kan jeg ikke se, når jeg gennemgår husets stel, spændingen var derimod for at stabilisere skorstene på grund af, at mørtlen mellem murstenene er begyndt at forvitre. Det har regnet ind i skorstene kombineret med, at huset har stået uden opvarmning i længere tid.
Selvom jeg foretrækker at holde mig til træ som byggemateriale, falder beslutningen på HE200B stålbjælker (overd.) 12m for ca. 10.000 kroner, hvilket bør række til tre bærende overliggere. Ingen forkrumning af disse er nødvendig, da de ifølge konstruktøren skal kunne klare langtidsbelastningen. Beslutter også at undgå den spænding, som var årsag til dette indlæg i forummet, da belastningen allerede tidligere er høj på ydervæggen, som ellers risikerer at bøje ud og overføre kraften til overetagen på en uønsket måde. Tilbage står kun valg af passende bjælketype til de vertikale stolper (to støttepunkter for hver åbning) samt at konstruere fødder, der fordeler kraften på støttepunktet på den bedste måde.
Nogle billeder for at vise udkastet af tænkt konstruktion. Der vil også blive en lignende aflastning på etagen ovenpå, derfor dimensionering af søjler.
Det bliver ret onde punktlaster på bjælkelaget under. Overvej også lidt omkring forbindelsen i knudepunkterne - jeg plejer at svejse en konsol, som kan tage moment ordentligt - så kan man tage højde for dette ved dimensioneringen. En fast indspændt bjælke kan gøres lidt slankere end en frit oplagt. Jeg tror, der findes en gammel tråd her, som viser, hvordan jeg gjorde det engang. Ulempen med konsollerne ovenpå er, at de tager lidt bygningshøjde, men det kan ofte skjules med underloftet.
Billederne i din tråd om nedrivning af hjertevæg viste tydeligt hvilken konsol du mener. Spørgsmålet er hvor meget man skal trække katet-målene ud i dette tilfælde!? Overvejer også omvendte konsoller ved montering af søjlerne til etagen ovenover, mod afvekslingsbjælken for underetagen.
Årsagen er, at selve murstokken har taget meget skade af tidligere ombygninger, hvor det ser ud som om man har brugt murstenene i skorstenen til at tage spjæt imod med et brækjern og lignende. Stenene er helt løse flere steder i partier om 3, hvilket i starten gjorde mig usikker på, hvordan skorstenen vil opføre sig, når jeg river brandmuren ned.
Spørgsmålet er vel, om skorstensfejeren er kvalificeret til at udtale sig om skorstenens strukturelle integritet. Jeg ville nok ikke konsultere en skorstensfejer, før det er tid til at godkende skorstenen til fyring.
Klart man kan gå til og lave en helt aflastende konstruktion og støbe et fundament under kældergulvet, som får bære hele belastningen, dog bliver dette ret kostbart, da det i så fald kræver to styk konstruktioner af denne slags.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.