Skal lave om overflader i et soveværelse, hvor der i dag er spændstof som loft. Det er oprindeligt malet med limfarve og derefter overmalet med akrylat (eller muligvis alkyd) i tidernes morgen. Ikke en god idé at forsøge at male et lag til altså. Det er desuden revnet og skallet nogle steder. Under stoffet er der en primitiv variant af fer og not fyrplank.
Vil helst erstatte med en form for plademateriale, hvor gips selvfølgelig er det nærmeste, mest fordi jeg ved, hvordan jeg skal gribe det an. Overvejer en tynd plade (6 mm), da plankerne nok ikke er superjævne. Har også set, at nogle har sat masonit eller krydsfiner som indvendigt loft. Spørgsmålet er, om husets tekniske egenskaber kan påvirkes på nogen måde af gips, som jeg ikke tænker på her og nu? Har bemærket, at nogle oplever ændret akustik, men dette er altså et soveværelse med seng, gardiner og tæpper, så det problem giver jeg ikke større opmærksomhed. At det ikke er antikvarisk korrekt, forstår jeg og kan leve med.
Jeg rev spændpappen i hele dagligstuen og malede brædderne nedenunder. Sådan blev det:
Alt er jo en smagssag afhængigt af, hvad man har for stil og ønsker, men vi er tilfredse.
Jeg har i nogle rum revet ned de spændte lofter, hvor de var dårlige, og skruet almindelige 13 mm gipsplader op. Det kan være vanskeligt at sikre, at der ikke opstår revner i samlingerne over tid. I nogle rum har jeg haft succes, i andre rum mindre godt, men ingen katastrofe. Skulle jeg gøre det om i dag, har jeg mere erfaring, og det ville mindske risikoen for revner, f.eks. hvordan man skruer, hvor man placerer samlingerne, hvad man "armerer" med, osv. Rent teknisk ser jeg ingen problemer.
I det store rum derhjemme sidder der også spændpap i loftet, og jeg har taget en del af det ned. Direkte under sidder der yderligere et lag papir, ser det ud til, der ligner det yderste lag, men er tyndere og i samme hvide nuance. Gjorde man det, når man satte spændpap tidligere?
Hele rummet på 34 kvm bestod af papir. Vægge i tretex med tapet, gulv med to lag bløde plader med limet måtte, der knirkede ved den mindste belastning og mærker efter tunge møbler, og så spændpappen. Jeg har revet både tretexvæggene ned (tømmer direkte bagved med små masonitstykker eller andet materiale for at gøre væggene lige) samt gulvpladerne (pæne trægulv nedenunder), og nu har jeg også givet mig i kast med loftet, som jeg ikke havde tænkt mig at gøre noget ved.
Det bliver nok superdyrt at genskabe rummet. Hvorfor river jeg så? Nysgerrighed, en nyvakt interesse for DIY og en utilfredshed med de løsninger man havde for 50-60 år siden. Så får jeg dårlig samvittighed over, at jeg ikke kan lade være med at undersøge tings tilstand.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.