I mit letbetonhus fra 1955 er der et par ældre sætningsskader, som ikke har ændret sig i løbet af mine 4½ år i huset.
I dag begyndte jeg at banke den gamle puds ned rundt om garageporten for at gøre klar til at pudse væggen om. Jeg konstaterede da, at husets yderhjørne, som er muret i forband, nu kan betragtes som en generalsamling.
Over garageporten er der en stedstøbt betonbjælke, og hvad jeg kan se, har man kun lagt bjælken op på den korte væg, ikke hele vejen over til den modsatte vægs murværk. Derimod går den hele vejen op til etagedækket uden revne i loftsvinklen, så jeg mistænker, at den kan være støbt sammen med etagedækket, som også er beton, så måske er bjælkens placering ikke noget at bekymre sig om?
Den lille vægstump lyder relativt hul, når man banker på den fra begge sider. Blokkene er cirka 250mm tykke.
Spørgsmålet er, kan/bør/skal man udbedre dette? Jeg tænker, at selvom man understøtter bjælken og murer om, bliver det en generalsamling, lidt svært at mure om i forband i hjørnet?
Tanken er, at der skal monteres en loftskydedør i garagen, og slagporten vil blive fjernet. Loftskydedøren burde jo give noget mindre belastning på væggen end slagporten (når den står åben, og vinden tager fat i den osv.).