Der er en del konstruktive fordele for mig ved at sætte vinduer lidt lavere end anbefalet. Det vil sige, at fra gulvet til vinduets overkant er det 200 cm i stedet for 210 cm. Det samme gælder indvendige døre. Fra et konstruktionsperspektiv er det at foretrække 20 døre i stedet for 21, som er dagens standard.

Rent matematisk er det kun 10 cm, der skiller, men hvordan bliver det i praksis, er der nogen, der ved? Især hvordan bliver det indvendigt?

Øvrig info:
Indvendig loftshøjde - 220 cm
Vinduerne - 18x14 (180 cm x 140 cm (b x h))

Hvad jeg kan forstå overvejer du at have lavere døre og lavere vinduesplacering, da du har lav loftshøjde og synes det ser mærkeligt ud med lidt vægplads over vinduer og døre? Jeg er ret kort og ville ikke have nogen problemer, men at døre er 210 cm som standard i dag skyldes nok, at vi mennesker er højere nu end før. En person på 2 m ville ikke bryde sig om at bo i et hus, hvor alt er for lavt. At skulle dukke sig hver gang man skal passere en dør kan være trættende, eller at skulle bøje sig for at se om det er smukt vejr udenfor... Bare en sådan ting som placering af badeværelsesspejlet, overraskende mange har dem lavt placeret. Det er vel mere sandsynligt, at man vil spejle ansigtet end brystkassen.

Jeg er 183cm og min kone er noget kortere, men jeg forstår meget godt, hvad du mener!

Årsagen er, at jeg skal lægge bjælkelag 220cm fra gulvet.
Konstruktionen er i 20cm LECA.

Hvis jeg sænker vinduet til 200cm, kan jeg placere en LECA bjælke ovenfor og derefter køre med bjælkelaget.

Men måske findes der andre måder??

Bjælkelaget er 20cm, og måske findes der nogle specielle bjælkesko, som man kan fastgøre i LECA bjælken?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.