Jeg har startet renoveringen af et af rummene på overetagen, det blev en lidt større renovering, end jeg først havde tænkt mig :)
Nu er det sådan, at jeg gerne vil sænke mellemdækket, så jeg får bedre loftshøjde på tredje etage (loftet). For øjeblikket er der ca. 2,9 meter i lofthøjde på anden etage og maks 1,95 (skråt loft) mellem bjælkerne på tredje etage. Hvis jeg tager 30 cm af anden etage, så bliver jo pludselig tredje etage brugbart.

Jeg havde en tømrer på besøg for et par dage siden, og han foreslog, at man skulle fjerne teglstenen og indsætte en bjælke langs med væggen og derefter fastgøre bjælkerne til denne med bjælkesko. Selv havde jeg tænkt at kun fjerne de mursten jeg har brug for og fortsætte med indfældede bjælker. Tager jeg dem en ad gangen og murer væggen op igen, burde det jo gå helt simpelt, tænker jeg.

Som det er nu, er bjælkerne indfældet også i den anden "tegelrække" (en halv mursten) - her tænker jeg, at det er nok, at bjælkerne hviler på kun én "tegelrække".

Hvad tror forumet om denne løsning?

Huset er i tegl (udvendig puds) fra 1874, og jeg håber, at billederne taler for sig selv.

• Billede af renoveringsprojekt med stige op ad væggen, synlige bjælker og isolering i taget, samt en mur i baggrunden med eksponerede mursten.
  • Renoveringsprojekt: Tegelvæg med mursten fjernet, træbjælker og en stige op ad væggen. Isolering i loftet og huller i pudset væg.
  • Gammel murstensvæg med udsat træbjælke, viser murværkets samling og konstruktion i et renoveringsprojekt af et ældre hus fra 1874.
  • Renovering af et rum med synlige trækonstruktioner, isolering og en delvis muret væg. Loft og loftrum ses tydeligt.
Hej!
Sjov med et så gammelt hus :)

Jeg vil løfte en advarende finger mod dine planer. Hvis du læser lidt på forummet, så er der folk, der har gjort lignende ting.

Med stor sandsynlighed er dine bjælker ikke kun en struktur for etageadskillelsen, men holder også husets vægge "sammen" fra at blive presset ud af de udadgående kræfter fra tagkonstruktionen. En ændring i niveau af dem skaber momenter i de øvre dele af teglvæggene, og tegl håndterer ikke momentbelastninger så godt. Specielt ikke gammel konstruktion.

Hvis ikke din tømrer, som du har haft på stedet, har set risikoen (hvis det nu forholder sig på den måde, jeg beskriver), så bør du ikke ansætte den tømrer.

Mvh: Torpalainen

Tag kontakt med en konstruktør, inden du gør noget mere.......

man takker for input!
Det lyder altså som om jeg også må have en konstruktør med på banen, lidt synd at være ansvarlig for at et 139 år gammelt hus kollapser. Jeg tænkte, jeg ville tegne huset op (i hvert fald denne del) og dele med forummet.
Er der nogle andre billeder, som I mener er nødvendige for at lave en bedre analyse? Det er ikke sådan, at jeg går videre uden at snakke med en konstruktør, men det har jo vist sig i samtalen med tømreren, at jeg har brug for at vide lidt mere om konstruktionen og indgrebet for at kunne stille de rette spørgsmål.

Nogle billeder af tagfoden udvendigt ville have været sjovt at se.

Håber dit projekt bliver vellykket.

/Torpalainen

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.