Loftet skal sænkes ved hjælp af Gyproc SK70, primærer og sekundærer, ikke sikker på om dette billede indeholder det rigtige produktnavn, men principen ser ud til at stemme.
Var hos Beijer og fik alting med sælgerens hjælp.
Rummet er en rektangel på 265 x 420 cm.
Sælgeren gav mig 5 stk. primærer 3800 cm og 8 stk. sekundærer 3500 cm (hatprofiler) og sagde, så nu har du minimalt spild men alligevel langt tilstrækkeligt.
Gipsskiverne vil være 120 cm brede, disse skal vel fastgøres med skruer med 40 cm interval i sekundærerne?
420 / 8 = 52,5 cm, og det passer vel ikke?
Så jeg antager, at jeg må sammensætte disse til 40 i bredden.
Hver sekundærs samling bliver ca. 85 cm lange, er disse lange nok til at blive brugt, hvis jeg har brug for mere end 8 i bredden?
Nogle spørgsmål:
- Skal jeg måle op 40 -> 40 -> 40 -> 40 -> i sekundærernes bredde
- Hvilken afstand skal jeg sætte primærerne på i bredden?
- Skal primærerne eller sekundærerne gå langs med rummets lang- eller kortside?
- Skal primærerne først fastgøres i SK70 med montageskrue (skal disse skruer i øvrigt sidde nedefra eller oppefra og med en eller to skruer i hvert beslag?) og så aflaster man den med hulbånd?
- Hvor mange hulbånd kan der være behov for pr. regel i dette rum, og hvordan fastgør jeg dette i primæren, med to montageskruer på skinne og to fastgørelsessøm i loftet pr. hulbånd? Eller er det lidt overkill?
- Må jeg bore noget for at få montageskruerne ind i primæren, eller kan disse klare at bore sig igennem selv?
Mange spørgsmål jeg ved Ville være ekstremt taknemmelig for svar på i det mindste et par stykker af disse
Hej og velkommen til forumet.
Jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan fra tabletten.
Først vil jeg sige, at Beijers har lavet en fejl, når det gælder dit materiale. De har tænkt sig at sætte gipsen på langs i rummet. Hvilket jeg mener er forkert, for hvis du sætter den i den anden retning, kan du bruge 2,7 m gips og undgå at skulle sammensætte dem på langs. Nok om dette. Sådan har de tænkt, at du skal gøre.
1. De har tænkt, at du skal sætte primærerne på den kortere længde 2,65m lange. Du fastgør den første til væggen og derefter sætter du resten med 1,2 m center til center. Den sidste fastgør du i væggen præcis som den første. Det er tilstrækkeligt med et båndstål på midten med 2 skruer.
2. Sekundærerne fastgør du først mod væggen på langs i rummet 4,2 m. Den næste sætter du 40 cm til center målt fra væggen, derefter fastgør du resten c/c 40. Den sidste sætter du mod væggen. 2 skruer i hver hatprofil mod primærreglen, du skruer nedefra med selvborende skruer.
Jeg tegnede en lille skitse af, hvordan jeg tror, du mente.
Eftersom du ville have primærerne med 120 cm mellemrum, men da ville der kun være plads til tre i rummet, så jeg reducerede til 105.
Tegningen er ikke helt i målestok, og det bliver 3,5 gipsplader per lag, ikke tre som på billedet.
Men da ville jeg vel have samlet gipsen langs langsiden i stedet?
Hvordan sætter jeg båndstålet? Skal det fastgøres i selve primæren, eller trækker man det rundt og fastgør bare det i loftet?
Er det virkelig nok med bare et båndstål på midten? Det føles som om, jeg gerne vil have to per primær.
Måske lidt overkurs, men jeg har brugt disse med godt resultat mellem primær og sekundær. Clipsene kommer fra Lindab, og man kan med lethed bare klemme primær og sekundær sammen helt uden skruning - Nok for at jeg plejer at trække en skrue i primæren alligevel.
Markerer man ud CC på primærerne inden montage og sætter et clips, kan man bare snappe sekunderærne ind, hvor de skal være. Enkelt!
Flere båndstål skader ikke, og to per primær gør det kun mere stabilt - Båndstålet trækker du bare rundt om primæren og skruer fast. Fastgør i loftet på passende måde.
Den så dejlig ud!
Enkelt må det gerne være, jo Lindab anbefaler, at hver femte clips erstattes med skruer, så det er jo ikke forkert at sætte en skrue i hver.
Tak for infon om båndstålet!