Vi har til hensigt at sænke indendørsloftet fra 295 til 260 cm. Årsagen er, at vi ønsker at have et lige loft i et over hundrede år gammelt hus. Vi overvejer også at montere spots.
Hvad skal vi vælge? Stålregler eller træregler? Hvordan gør vi det bedst?

Hej, det afhænger jo helt af hvilken type loft I ønsker. Et nedhængt loft med skinner og loftsplader er jo det letteste. I behøver jo heller ikke sænke så meget for at jævne ud og sætte spots, der er det jo nok med 120+loftgips.

E EI30-SaC sagde:
Hej, beror ju helt och hållet på vad för loft som I vil have. Nedhængt loft med skinner og loftplader er jo lettest. Så behøver I ikke sænke så meget for at jævne og sætte spots, så er 120+loftgips nok.
Synes det virker råddent med stålprofiler. Vi vil gerne fæstne loftpanelet i lægter.
Kan man kombinere disse?

1. Sænk lofthøjden så lidt som muligt med lægter eller 45mm reglar, som I kiler i vater. 2. Respekter husets stil, undgå gips. 3. Spots er ufint i et 100 år gammelt hus, måske ok i hall eller badeværelse siger Stilpolitiet ;)

• Synes
Kalle_N og 2 andre
  • Laddar…
Mikael_L
Jeg må sige, at jeg også reagerer både på den ret dramatiske lofthøjningssænkning og spytter i et gammelt hus. :thinking: :rolleyes: , og spytter som desuden er blevet ret umoderne nu ... :sweat:

Jeg antager, at du vil have et helt plant loft? typisk gips glatspartlet. Jeg er måske ikke den rette person at spørge om råd da, for jeg mislykkedes kapitalt med dette i garagen, alle kort-samlinger er sprækket op.
Jeg blev så træt af det hele, både arbejdet med strimler, spartling, maling, som alligevel blev dårlig, så alle lofter i huset blev Forestia? loftplader (altså typisk huntonit, men 60x120).

Men ellers går mine tanker sådan her, det besværligste er at få gipssamlingerne til ikke at sprække op.
Og metalregler bevæger sig mindst, og overvej metalbånd for gips som støtte bag alle gipssamlinger.
Bruger du træregler, så må du i stedet lave kortlægning overalt, hvor samlinger bliver.
Har du ikke materiale bagved, som du skruer pladen i, præcis overalt hvor der er en gipssamling, så vil du ubønhørligt få en sprække senere.

• Synes
Jonatan79
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L sagde:
Jeg antager, at du vil have et helt plant loft? Typ gips glatspartlet. Jeg er måske ikke den rette person at spørge til råd da, for jeg fejlede totalt med dette i garagen, alle korte samlinger er sprunget op.
Jeg blev så træt af alt det der, både arbejdet med strimler, spartling, maling, som alligevel blev dårligt senere, så alle lofter i huset fik blive Forestia? loftplader (altså typ huntonit, men 60x120).
Helt plant loft vil vi ikke have. Vi tænker på at satse på loftplader eller loftpanel i MDF.
Hvad skal vi vælge for belysning i stedet for spots?

• Synes
Korpe
  • Laddar…
Mikael_L
Immobil Immobil sagde:
Hvad skal vi vælge for belysning i stedet for spots?
Det I kan lide, selvom det tilfældigvis er spots. ;)

Men ellers afhænger det vel af rummet, hvad formålet med belysningen er og præferencer.
En pendlet skærmlampe med stof på er måske ikke førstevalget i badeværelset for de fleste.
(Derimod har det været lidt mode med lysekrone i badeværelset i et stykke tid nu :))

Selv byggede jeg helt uden en eneste spot og var stolt over det (men ikke helt, der var to i emhætten, men dem undlod jeg at fjerne og prøve at svejse hullerne sammen, så der fik de lov at blive).
Så når trappen, gangen på 1. sal og badeværelset på 1. sal blev færdige, så fik børnene lov at bestemme en del (som deres badeværelse, deres gang), og så ville datteren absolut have spots, så nu er der spotlights i trappen, i gangen oppe og badeværelset oppe. Så er der også en spejlbel i badeværelset.

Ellers har vi plafonder i lidt forskellige udførelser i 4 soveværelser, 1 i køkkenet.
Lysrør i køkkenet (rengøringsbel) og i bryggers.
En porcelænsglob i loftet i badeværelset nede (dog IKEAs variant, med stålbørstet metalring rundt om soklen).
En pendlet meget gammel armatur i art-deco-stil i stuen, en slags porcelænsglob i gangen, men med klart glas og åben glob (mere som en omvendt blomsterkrukke typ).
En meget gammel "stænger med 4 GU-10 spots" i sidegangen, den sidder bare der indtil vi finder ud af, hvad der skal være der, har indtil videre taget 10 år, bliver nok mindst 10 år mere ...
En pendlet armatur over køkkenbordet, med 2 lampeskærme lidt ligesom skomagerlampe som sidder på en stang.

Jeg har måske glemt noget.
Jeg er ikke helt tilfreds med alt, nogle vil jeg skifte, nogle fortryder jeg og det er svært at skifte (ja, det er vel lysrørene i køkkenloftet det).

Den enkleste måde at få et loft i vater er at skrue lægter i loftet med "karmskruv" (ved ikke hvad det kaldes i Danmark, men ganske enkelt en skrue med gevind ved hovedet, som holder lægten fast, så man kan justere "højden" på lægten).

Derefter bruger man linjelaser og måler fra laserlinjen op til lægten og sikrer, at alle mål er de samme. Slå derefter kiler under lægterne, så bliver alt stabilt og godt!

• Synes
Uppner og 2 andre
  • Laddar…
@Immobil hvordan gik det med dit tagprojekt? Jeg står over for noget lignende i køkkenet og kan ikke beslutte mig for hvordan jeg skal gøre.

Vi besluttede os for et nedhængt loft uden spots. Tog imod tilbud fra et par firmaer. Prisforskellen var gigantisk!

• Synes
Dublin
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.