Hej har et opholdsrum, der er 5,36m x 3,6m (ca. 19,3 m2), som jeg tænkte at sænke en smule.
Som overskriften siger, skal det maksimalt sænkes 4,5 cm. Det er betonvægge og betontag rundt om.
Det eneste, der skal ind i loftrummet, er nogle 1w's LED-lamper, kabler til højttalere, plus en strømføring ud til altan for infravarme.
Så hvilke regler skal jeg bruge? Jeg vil installere et gipsloft.
Afstand på regler 30cc formoder jeg, men hvilke der passer bedst i dette loft, har jeg ingen anelse om.
Taknemmelig for svar!
MVH// engdahl
Som overskriften siger, skal det maksimalt sænkes 4,5 cm. Det er betonvægge og betontag rundt om.
Det eneste, der skal ind i loftrummet, er nogle 1w's LED-lamper, kabler til højttalere, plus en strømføring ud til altan for infravarme.
Så hvilke regler skal jeg bruge? Jeg vil installere et gipsloft.
Afstand på regler 30cc formoder jeg, men hvilke der passer bedst i dette loft, har jeg ingen anelse om.
Taknemmelig for svar!
MVH// engdahl
Brug denne stålprofil og norgips plan gips, hvis du ønsker et glat loft.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 indlæg
28x70 ellers hvis du kører på træ. Dette plus gips giver jo 41 mm...
okey, men jeg har kikket lidt på stålprofilerne, de virker gode, med tanke på, at de kommer i 3,8m længder, og jeg skal jo have 3,6m, så bliver det nok ret prisvenligt sammenlignet med træ, da der altid bliver så meget spild.
Men så til det kommende spørgsmål.
Hvor køber man dem? Bauhaus, Byggmax og lignende?
Så undrer jeg over, hvilke mål man skal have for skruerne. En på hver side pr. 60cm, er det nok?
Hvilke skruer / plugs er bedst egnet til disse profiler?
Men så til det kommende spørgsmål.
Hvor køber man dem? Bauhaus, Byggmax og lignende?
Så undrer jeg over, hvilke mål man skal have for skruerne. En på hver side pr. 60cm, er det nok?
Hvilke skruer / plugs er bedst egnet til disse profiler?
Hatprofil kaldes stålprofilen normalt og findes fx på Bauhaus, sikkert på de andre byggemarkeder også, men i Länna har jeg selv købt dem. Skal du følge bogen, så tjek fx Norgips hjemmeside og deres konstruktionsløsninger. Der står også principper for, hvordan man fæster profilen i loftet og anbefaling på skruer mm. Har du luksussen af at have et plant betongloft, så går det rigtig hurtigt at sætte sådanne profiler med en passende sømpistol, selvom det koster en del at leje.
Senest redigeret:
kiggede lidt men blev mest undrende, så fandt jeg dette gamle indlæg, der klargjorde alt.. nu ved jeg, at der ikke behøves noget på langsiderne, dejligt!
"
Jeg sænkede ca. 15 cm med metalprofiler og sørgede for at sætte "hatteprofilerne", så alle samlinger landede over sådan en, således blev det stabilt. Jeg satte dem altså efter de instruktioner, jeg fik, så kortsiderne er skruede i en hatteprofil, mens langsiderne kun er skruede ca. hver 30. cm (havde altså cc30 mellem hatteprofilerne). Det blev stabilt og godt, efter 15 måneder ser det stadig ud som det gjorde fra starten...
"
Dog har jeg et spørgsmål tilbage, der stod intet på hjemmesiden om hvilken type skrue til fastgørelse i beton, hvad jeg kunne finde. Reglerne bliver jo 3600mm lange, så ved ikke rigtigt hvordan de lettest sættes op.
Måske forbore alle huller, så fastgøre den i begge ender for kunne lave markeringer i loftet.
Nogen der har et godt forslag?
"
Jeg sænkede ca. 15 cm med metalprofiler og sørgede for at sætte "hatteprofilerne", så alle samlinger landede over sådan en, således blev det stabilt. Jeg satte dem altså efter de instruktioner, jeg fik, så kortsiderne er skruede i en hatteprofil, mens langsiderne kun er skruede ca. hver 30. cm (havde altså cc30 mellem hatteprofilerne). Det blev stabilt og godt, efter 15 måneder ser det stadig ud som det gjorde fra starten...
"
Dog har jeg et spørgsmål tilbage, der stod intet på hjemmesiden om hvilken type skrue til fastgørelse i beton, hvad jeg kunne finde. Reglerne bliver jo 3600mm lange, så ved ikke rigtigt hvordan de lettest sættes op.
Måske forbore alle huller, så fastgøre den i begge ender for kunne lave markeringer i loftet.
Nogen der har et godt forslag?
Senest redigeret:
Klik her for at svare