Jeg skal sænke loftet i mit køkken cirka 10 cm, dels for at få plads til indbygningsspots, dels fordi vi får brug for en bærende bjælke, der ikke er for køn, som også skal indbygges.
Hvordan er det nemmest at sænke loftet? Det fungerer sikkert med 120x45-reglar, men det bliver lidt af et arbejde at montere så solide stykker i loftet. Jeg overvejede at sætte 45'ere i loftet og derefter skrue en 70'er i dem, prismæssigt sammenligneligt og virker meget nemmere, hvad siger folk, og hvad bør jeg tænke på?
Hvordan er det nemmest at sænke loftet? Det fungerer sikkert med 120x45-reglar, men det bliver lidt af et arbejde at montere så solide stykker i loftet. Jeg overvejede at sætte 45'ere i loftet og derefter skrue en 70'er i dem, prismæssigt sammenligneligt og virker meget nemmere, hvad siger folk, og hvad bør jeg tænke på?
Pladeregler. Går hurtigt, er let og bliver lige.
Monter en krans af skinner, SK70, rundt om rummet.
Læg sekundære regler (a.k.a. Hatteprofiler), S25, på c400 i skinnen. Det er i disse, du skruer gipsen.
Ovenpå de sekundære monterer du primære regler, P45, på c1200 og hængsler disse med hulbånd på c1200 fra loftet.
Monter en krans af skinner, SK70, rundt om rummet.
Læg sekundære regler (a.k.a. Hatteprofiler), S25, på c400 i skinnen. Det er i disse, du skruer gipsen.
Ovenpå de sekundære monterer du primære regler, P45, på c1200 og hængsler disse med hulbånd på c1200 fra loftet.
En lille skitse fra Gyproc's site. Det eneste, der ikke fremgår af den, er kransen af SK70 (en almindelig U-profil, der også bruges som bund- og loftsregel i vægge), som monteres rundt om. Denne stikker du så ind loftsreglerne i og fikserer dem med f.eks. 13 mm montageskrue med borespids, s.k. flatlöss. Flatlössen kan du bruge overalt, hvor det er plade mod plade. Hvis du henvender dig til et mere seriøst byggemarked, vil du sikkert få al den hjælp, du har brug for der.
altid er man for hurtig... nogle kontrolspørgsmål;
- kransen sætter jeg selvfølgelig på væggen, i en højde der gør at jeg kan stikke P45 (eller hattprofiler??) ind og ovenpå hattprofilerne stabiliserer man med P45 som man sætter fast i loftet med hulbånd?
Har jeg forstået det rigtigt? Derefter sætter man gipset 90 grader mod hattprofilerne, så man kan skrue dem fast for hver 40. centimeter?
Hvordan sætter jeg bedst hulbåndene fast i loftet, med plugs skrue eller?
TAK igen, dette er ny mark, jeg har kun træreglet før...
- kransen sætter jeg selvfølgelig på væggen, i en højde der gør at jeg kan stikke P45 (eller hattprofiler??) ind og ovenpå hattprofilerne stabiliserer man med P45 som man sætter fast i loftet med hulbånd?
Har jeg forstået det rigtigt? Derefter sætter man gipset 90 grader mod hattprofilerne, så man kan skrue dem fast for hver 40. centimeter?
Hvordan sætter jeg bedst hulbåndene fast i loftet, med plugs skrue eller?
TAK igen, dette er ny mark, jeg har kun træreglet før...
kan man svare sig selv? nu faldt pengen tror jeg, 25+45=70 har jeg lært i skolen = begge går ind i skinnen... fra "hver sit" hold... en oppe og en nede... *tada*... 
---
EDIT: Men hvis jeg skal have loftgips, burde jeg så ikke have CC45 på hatprofilerne, så jeg kan skrue gipspladerne langs med dem?
---
EDIT: Men hvis jeg skal have loftgips, burde jeg så ikke have CC45 på hatprofilerne, så jeg kan skrue gipspladerne langs med dem?
Moderator
· Stockholm
· 57 892 indlæg
Nej du skal have cc40 eller evt. cc30. Pladerne monteres på tværs af reglarne. Desuden skal pladerne monteres med forskudte kortskøder. Hvis der er for langt mellem reglarne, vil pladerne hænge ned i bølger.
Gå ind på de forskellige gipsproducenters hjemmesider, så finder du monteringsanvisninger. Ibalnd med hele loftkonstruktioner.
Gå ind på de forskellige gipsproducenters hjemmesider, så finder du monteringsanvisninger. Ibalnd med hele loftkonstruktioner.
ok, syntes bare det føltes underligt, at der dermed bliver lange samlinger uden "mothold" bagved, men det er klart, er man nede på cc 30, så bliver det jo ikke meget man kan bøje en fastskruet gipsplade...
Hvordan samler man forresten pladereglarne, for mit rum er 4,8 x 4, og det ser ud til at ca 3 m er standard på reglarne, er det forskydning der gælder der også, eller findes der en smart måde?
Hvordan samler man forresten pladereglarne, for mit rum er 4,8 x 4, og det ser ud til at ca 3 m er standard på reglarne, er det forskydning der gælder der også, eller findes der en smart måde?
Løfter gammel tråd....
Hvordan gør man med pladereglarne ved lange/brede rum da reglarne er maks 300 cm
Hvordan gør man med pladereglarne ved lange/brede rum da reglarne er maks 300 cm
Klik her for at svare