Jeg er ny i forummet og har for nylig købt en andelslejlighed. Jeg har en loftshøjde på 249,5 cm. Jeg vil sænke loftet med gipsplader og installere spots. Jeg fik en maler til at diskutere prisen osv., og han nævnte, at det ville blive for lavt, hvis jeg sænkede loftet. Kan man sænke loftet med 10 cm og have spots? Eller skal det være ca. 15 cm?
Hvad synes I, der har erfaring? Bør jeg undlade at sænke loftet?
Jeg køber noget for første gang i Sverige og har ingen erfaring med byggeri osv. Jeg skal nok renovere hele lejligheden (68,5 kvm) og har et begrænset budget. Hvis jeg undlader at sænke loftet, bliver der nok ekstra plads i budgettet til at investere i andre ting af bedre kvalitet, men samtidig vil jeg gerne have god belysning. Helt usikker på, hvad jeg skal gøre.
Her har jeg 2 billeder af stuen.
Der er en alternativ mulighed at gøre ligesom en anden gjorde, sænke ned ved kanten med spots
Enig, 2.50 i loftshøjde er mere værd end spotter og 2.40. I mindre rum som badeværelse gør det ikke så stor forskel med den ekstra loftshøjde, men i en større stue gør det en stor forskel.
Sænk ikke loftet i stuen. Det er umonteret med spots i det store loft!
Det er bedre at satse på målrettet miljøbelysning, der oplyser visse områder med et blødt lys.
Det er ok med spots i gang, badeværelse og køkken.
Så jeg går ud fra, at I også synes, det bliver for indeklemt med 235 cm eller 240 cm loft?
Skal jeg kun tage kanterne ned, ligesom på det sidste billede?
Det er klart, at det er muligt at leve med 2.35 -2.40, det er, hvad jeg har nu. Men den tidligere lejlighed havde 2.50 ligesom din (samme gulvtype - det føles anderledes, hvis du sliber det ned, meget lysere), og det var bedre.
Hvad vil du opnå med spots langs væggen? Hvis det er lysudbredelsen på væggen, du ønsker, tror jeg, der findes enklere måder at opnå det på med lidt kabelkanal og spots beregnet til montering under køkkenskabe og lignende.
Har du kigget på spots og hvilket rum de kræver? Gælder det LED burde det vel være muligt at klare sig med at sænke 50mm? Mange sænker loftet for spotlights skyld og må jo rimeligvis anse at det er det værd. For egen del er jeg enig i at jeg aldrig ville sænke loftet af den årsag.
Jeg vil takke alle, der har taget sig tid til at svare. Nu er det klart, at jeg ikke skal have nogen spotlight eller sænke loftet. Det giver lidt mere budget til hvidevarer i køkkenet
150.000 budget til 68 kvm 2'eren renovering. Badeværelset behøver dog ikke renoveres et stykke tid (ca. 8 kvm), resten skal renoveres.
Køkkenet, som jeg vil bestille, koster ca. 75-80 k. Nogle venner vil hjælpe med forskellige ting, og selvfølgelig vil jeg også hjælpe. Så slipper jeg for håndværkeromkostninger.
* Fjerne en dør og lave en væg i stedet (ingen håndværkergebyr)
* Lægge om el, skifte eltavle (vil have en elektriker)
* Fjerne tapet osv. male vægge og loft (ingen håndværkergebyr)
* Skifte Køkken (ingen håndværkergebyr)
* Nye klædeskabe osv.
* Nyt Gulv (ca. 60 kvm)
Jeg gætter på, at budgettet er tilstrækkeligt, selvom jeg får små ekstra omkostninger.
Køkkenet som jeg vil bestille koster ca. 75-80 k. Nogle venner som vil hjælpe med forskellige ting og så klart jeg vil hjælpe til. Så slipper jeg for håndværkerkostnaden.
* Lægge om el, skifte el central (vil have elektriker)
En smule OT men hvorfor vil du skifte elcentral? Hvordan ser den ud i dag? Hvilken alder har lejligheden? Hvad ønsker du at opnå med skiftet? Hvilke mangler er der i dag, som du har til hensigt at afhjælpe?
Årsagen til, at jeg spørger, er, at jeg har fået indtrykket, at mange skifter fuldt funktionsdygtige diazedcentraler ud, fordi de af en eller anden grund tror, at en moderne normcentral er bedre, og det er ikke altid tilfældet efter min opfattelse.
Lidt OT men hvorfor vil du skifte elcentral? Hvordan ser den ud i dag? Hvilken alder har lejligheden? Hvad vil du opnå med skiftet? Hvilke mangler er der i dag, som du har tænkt dig at udbedre?
Grunden til at jeg spørger er, at jeg har fået indtrykket af, at mange erstatter fuldt funktionsdygtige diazedcentraler, fordi de af en eller anden grund tror, at en moderne normcentral er bedre, og det er det ikke altid efter min opfattelse.
Som jeg har sagt før, har jeg ikke så meget erfaring eller information om renovation eller byggeri. Derimod har jeg venner, der har renoveret villaer eller ejerlejlighed før.
Lejligheden har ikke fået nogen renovationsarbejde siden 60'erne bortset fra badeværelset (2013). Ifølge min ven, som har erfaring, er elcentralen meget gammel fra 60'erne. Det er bedst at skifte den under renovationen, inden den forårsager problemer, da den er meget gammel.
Jeg kan sende nogle billeder (får nøglerne om 10 dage, så det bliver mæglerens billeder) af lejligheden, men har ingen billede af elcentralen. Hvis I har nogle råd/tips til, hvad jeg kan gøre eller skal gøre. Jeg er meget åben for forslag.
Plantegning:
Jeg vil bygge en væg i stedet for døren, som ligger mellem køkken og soveværelset.
Køkken:
Stue
Gang
Køkken, jeg vil bestille. Ikea og Epoq. har ikke besluttet endnu.
Ifølge min ven, som har erfaring, er elcentralen meget gammel fra 60'erne. Det er bedst at udskifte den under renoveringen, før den skaber problemer, da den er meget gammel.
I 60'erne havde man ikke lige så mange stikkontakter, som vi ønsker i dag. Hvis det er en lille central med kun nogle få grupper, kan det ske, at den ikke er tilstrækkelig, når du skal renovere og udvide med flere stikkontakter, vaskemaskine, opvaskemaskine og lignende. Det er muligt at supplere den eksisterende central med en ekstra, der indeholder fejlstrømsafbryder og et par nye grupper. Men måske er det rent æstetisk pænere at udskifte det hele.
Hvad jeg vil sige med dette er, at der måske er gode grunde til at udskifte elcentralen. Men det behøver der ikke være. Bed din ven om at præcisere, hvad problemet er. At den eksisterende central er fra 1965, er ikke i sig selv et problem.
På 60-talet havde man ikke lige så mange stikkontakter, som vi vil have i dag. Hvis det er en lille central med kun nogle få grupper, kan det ske, at den ikke er tilstrækkelig, når du skal renovere og udvide med flere stikkontakter, vaskemaskine, opvaskemaskine og lignende. Det er muligt at supplere den eksisterende central med én mere, der indeholder fejlstrømsafbryder og et par nye grupper. Men det måske æstetisk er pænere at udskifte det hele.
Hvad jeg vil sige med dette er, at der måske er gode grunde til at udskifte eltavlen. Men det behøver ikke at være tilfældet. Bed din ven om at præcisere, hvad problemet er. At den eksisterende central er fra 1965 er ikke i sig selv et problem.
Lige nu i situationen er der ikke nok grupper. Det var på grund af æstetiske grunde, at vi vil skifte. Han har talt om fejlstrømsafbryder og nye grupper, men det ville ikke se godt ud i gangen ifølge ham. Jeg er enig med ham også.
Jeg fik nøglerne til Lgh. nu og fik kørekort samme uge, mega glad . Så må vi se, om jeg kan klare renoveringen også
Jeg havde tilsyneladende asbest bag fliserne i køkkenet. Fliserne er taget ned, asbesten er revet, men ikke helt. Den ser mere ligesom sleben ud. Så vil jeg ikke fortsætte med dette. Selv om jeg havde mundbind osv., begyndte jeg psykisk at føle mig dårlig.
Jeg har rengjort overalt, men asbest der er tilbage på betonen (sleben), kan man lægge spartelmasse over?