Skal sænke loftet i en lejlighed som i dag har betonloft.
Det vil blive i entré, køkken og stue.
Spørgsmålet er, hvordan jeg skal fastgøre reglar (træ) samt sætte gipsen op.
Havde tænkt mig at fastgøre med 45x45 i cc 30.
Som jeg har forstået det, kan man fastgøre på lidt forskellige måder.
Nogle fastgør hver enkelt regel i loftet?
Andre laver en ramme, hvor nogle fastgør reglar med vinkeljern mod rammen.
Andre fastgør tyndere reglar (gles?) lige over rammen, hvilket i og for sig bygger 28 mm mere. Her bliver det nemmere at trække el, da det er frit opadtil?
Hvad bliver bedst og nemmest, hvis man tager udgangspunkt i min plantegning?
Skal gipsen sættes i samme retning overalt? Hvad bliver i så fald bedst ifølge plantegningen?
Det afhænger jo lidt af, hvor jævnt loftet er i dag, og hvor meget du er villig til at sænke det.
Betondæk er sjældent helt plane og lige, så det er oftest bedst at bygge en ramme langs væggene, som du lodder ind vandret.
Læg derefter træregler (jeg synes, det er nemmere), som du lodder af, så de bliver lige. Brug trækiler, hvis der er afstand et eller andet sted.
Det er ligegyldigt, hvordan du lægger samlingerne, men planlæg, så der bruges mindst mulig antal gipsplader. Brug 90 brede plader, så de er nemmere at håndtere, hvis du alligevel skal have 30 cc.
Jeg plejer altid at bruge almindelige gipsplader og ikke loftgips (som er sværere at spartle godt).
Vil du sænke loftet så lidt som muligt og stadig have plads til el, er høvlet 22mm træ nok, men så kan du få et loft, der bølger, hvis betonen ikke er plan.
Der er en regel om brandsikkerhed, der siger, at loftet ikke må falde ned ved brand, og at du derfor ikke må bruge plast/nylon plugs i loftet, men hvor mange der følger den, er jo et andet spørgsmål...
Kan jo tilføje, at hvis I samtidig ønsker lidt lydisolering fra etagen ovenover (hvis der findes en), så findes der "ljuddämpningsreglar" men beslag i stål...
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.