5,087 læst ·
11 svar
5k læst
11 svar
Sænke loft før eller efter opbygning af væg
Har en lille overvejelse om, hvordan jeg skal gribe det an
jeg vil sænke mit indvendige loft for at kunne trække el og skjule det og også til spots/lamper.
Derefter skal rummet deles op i 3 rum. Så bliver det 2 vægge + en lille "gang", der bygges op senere.
hvad er bedst/nemmest?
Sænke hele loftet først eller lave skelet for rummene og derefter sænke efter det?
Vi vil også have et glat loft, så det bliver vel en slags gips.
Bruger man cc30 i loftet for at det ikke skal svigte eller fungerer 60 også?
Det bliver sandsynligvis 90 gips, så formoder at 30 er bedst alligevel?
jeg vil sænke mit indvendige loft for at kunne trække el og skjule det og også til spots/lamper.
Derefter skal rummet deles op i 3 rum. Så bliver det 2 vægge + en lille "gang", der bygges op senere.
hvad er bedst/nemmest?
Sænke hele loftet først eller lave skelet for rummene og derefter sænke efter det?
Vi vil også have et glat loft, så det bliver vel en slags gips.
Bruger man cc30 i loftet for at det ikke skal svigte eller fungerer 60 også?
Det bliver sandsynligvis 90 gips, så formoder at 30 er bedst alligevel?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis det er normale rum, du taler om, bør indervæggene rejses før loftet. Ellers får du dels vægge, der ikke er stabile, dels en betydelig overhøring (lydspild) mellem rummene.
Ja, det er indervægge til almindelige rum.
Okay, men så må jeg hellere gøre væggen først og loftet senere i hvert rum.
Spots sætter man i forgreningsdåser eller trækker man frem kabel i rør, og spotsene har en egen "dåse".
Tænkte så jeg ved, hvor meget man skal sænke for at få plads til alt. Tænkte først og fremmest 45x45 reglar i loftet.
Og på væggene 45x45 + OSB og gips på 12 mm på hver side. Og så sætte 45x75 ved døråbningerne for at få en lige væg.
Okay, men så må jeg hellere gøre væggen først og loftet senere i hvert rum.
Spots sætter man i forgreningsdåser eller trækker man frem kabel i rør, og spotsene har en egen "dåse".
Tænkte så jeg ved, hvor meget man skal sænke for at få plads til alt. Tænkte først og fremmest 45x45 reglar i loftet.
Og på væggene 45x45 + OSB og gips på 12 mm på hver side. Og så sætte 45x75 ved døråbningerne for at få en lige væg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Dine spørgsmål om spotlys hører nok hjemme i elforspørgsmål, der får du bedre svar. Formodentlig varierer monteringsmetoden afhængigt af effekt og spænding (stærk/svag). Den nødvendige afstand mellem nedhængt loft og almindeligt loft er jo vigtigt at få styr på.
En skillevæg behøver ikke være kraftigere end 45 mm dybe reglar samt OSB og gips på begge sider. Problemet er, at meget 45x45 træ der sælges, er af dårlig kvalitet, med mange knaster og ofte skævt. Kan du ikke få fat i træ af god kvalitet eller mangler adgang til en sav til at kløve kraftigere dimensioner, så er det mange gange bedre at gå op i tykkelse. Selv ville jeg aldrig vælge en mindre dimension end 45x70 mm. En god metode for en, der er uerfaren, er at bruge metalreglar som over- og underligger og træreglar som stående let fastklemt i metalreglarne.
En skillevæg behøver ikke være kraftigere end 45 mm dybe reglar samt OSB og gips på begge sider. Problemet er, at meget 45x45 træ der sælges, er af dårlig kvalitet, med mange knaster og ofte skævt. Kan du ikke få fat i træ af god kvalitet eller mangler adgang til en sav til at kløve kraftigere dimensioner, så er det mange gange bedre at gå op i tykkelse. Selv ville jeg aldrig vælge en mindre dimension end 45x70 mm. En god metode for en, der er uerfaren, er at bruge metalreglar som over- og underligger og træreglar som stående let fastklemt i metalreglarne.
J justusandersson sagde:Dine spørgsmål om spottarna hører nok hjemme på elspørgsmål, der får du bedre svar. Gætterigtigt varierer montering afhængigt af effekt og spænding (stærk/svag). Det nødvendige afstand mellem nedhængt loft og almindeligt loft er jo vigtigt at få styr på.
En indre væg behøver ikke være kraftigere end 45 mm dybe regler samt OSB og gips på begge sider. Problemet er, at meget 45x45 træ der sælges er af dårlig kvalitet, med mange knaster og ofte skævt. Kan du ikke få fat i træ af god kvalitet eller mangler adgang til en sav til at kløve kraftigere dimensioner ned, så er det ofte bedre at gå op i tykkelse. Selv ville jeg aldrig vælge en mindre dimension end 45x70 mm. En god metode for én der er upraktiseret er at anvende metalregler som over- og underliggere og træregler som stående let spændte i metalreglerne.
Har en lille overvejelse.
Der hvor væggen skal op er mellem 2 vinduer og har plads til 24+45+24 cirka.
Hvis du kører 45x70 regler, stiller du dem med 70 langs væggen for at få en smallere væg?
For vil have svært ved at have 45x70 regler med 70 som tykkelsen
Håber du forstår =)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Der findes jo en del varianter med andet plademateriale. lidt afhængigt af hvilken slags overflade (farve, tapet etc.) du vil bruge. Ellers må du stille 45x70 på den forkerte led.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er faktisk nemmere med stålskenor når det gælder om at få gulv og tagskinnerne helt i liv.
Angående regeltjocklek i loftet så er det spottarna som styrer. Dels har de jo en egen höjd, så skal det være luft ovenover og rundt omkring for at tage hånd om varmen.M Mlindahl sagde:Yes de är innerväggar till vanliga rum.
Okej men då lär jag köra på væg først og loft sen i respektive rum.
spottar sætter man de i koblingsdåser eller trækkes de frem kabel i rør og spottarna har en egen ”dosa”
tænkte så jeg ved hvor meget man skal sænke for at få plads med alt. Tænkte i første hånd 45x45 reglar i loftet.
Og på væggene 45x45 + osb og gips på 12mm på hver side. Og så sætte 45x75 ved døråbningerne for et få en lige væg
Du bør have cc30 mellem reglarne, forskyd samlingerne, skru fast.
Væggene blev stålskinner i loft og gulv med 45x70 reglar på cc30 for at få det godt stabilt.
Snart færdig med dem det.
Loftet har jeg overvejelser omkring at lægge 45x45 langsgående i loftet og lode det ind og så glespanel 28x70 og som du sagde Sir Duke at sætte dem cc30 for at få så jævnt loft som muligt.
Snart færdig med dem det.
Loftet har jeg overvejelser omkring at lægge 45x45 langsgående i loftet og lode det ind og så glespanel 28x70 og som du sagde Sir Duke at sætte dem cc30 for at få så jævnt loft som muligt.
Ang spottar så findes Malmbergs Md-99 som kan monteres i apparatdåse..
https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-downlight-md-99-led-5w-vit500ma-ip44
https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-downlight-md-99-led-5w-vit500ma-ip44
Klik her for at svare