Vi har tænkt os at lægge klinker i entréen og overvejer nu, hvordan vi bedst går frem for at få det i niveau med trægulvet i resten af huset. Trægulvet vil bygge ca. 33 mm i højden, mens klinker bygger ca. 48 mm. En forskel på 15 mm, som vi gerne vil fjerne.
I entréen ligger bjælker med mål ca. 49x215 mm, cc 60 cm, og som længst 3 m mellem bjælkelagene (de fortsætter egentlig ca. 1,8 m da de spænder over to fag).
Klinkerne er tænkt at ligge over slange 1:3:
Vores tanke er at høvle bjælkelaget i entréen ned med 15 mm, lægge to nye bjælker mellem de eksisterende, der spænder 3 meter og korte mellem øvrige for at opnå cc 30 overalt. 22 mm sporplader vil blive limet og skruet på bjælkerne, og ovenpå det en gips eller fibergipsplade på 13 mm.
Når jeg kigger i appen Lathunden fra Svenskt Trä, synes det at være okay at høvle bjælkerne ned, som vi har tænkt, da man kan klare sig med meget lavere bjælker over 3 meter. Er det rigtigt tænkt? Eller bør vi løse dette på en anden måde?
Trægulvet kommer sandsynligvis til at bestå af:
Bjelin hærdet trægulv: 11 mm
LK sporplade: 22 mm
I alt: 33 mm
Mens klinker sandsynligvis bliver:
Klinker: 9 mm
Fix: 4 mm
Gips: 13 mm
LK sporplade: 22 mm
I alt: 48 mm
Den enkleste løsning er at gå op fra 11 til 26 mm trægulv. Man høvler ikke ned bjælker, selvom det ser ud til at fungere rent teoretisk. Der må være en grund til krydsafstivningen i bjælkelaget.
Tjockere gulv med overflade af egetræ virker svært eller dyrt at finde. Så for at nå op til 26 mm skal vi lægge 65 kvm plademateriale under det gulv, vi har tænkt os. Det er jeg ikke så ivrig efter at gøre, og derfor leder vi efter alternative løsninger. Hvis man går op til et 15 mm parketgulv, falder højdeforskellen til 11 mm. Undskyld et dumt spørgsmål, men hvorfor skulle man ikke høvle det af, hvis konstruktionen kan klare det?
Der har været krydslægning i alle fag i vores bjælkelag, så jeg ved ikke, om der er nogen særlig grund til dem lige her.
Men bortset fra høvling kunne man måske ændre læggeretningen på spånpladerne og sænke dem ned mellem bjælkerne, omtrent som LK viser for glespanel her (men vi tilføjer lægter langs bjælkerne for at fastgøre pladerne i):
Følger man den, har vi vundet 4 mm mere og kommer ned til en forskel på 7 mm. Kan man udskifte 18 mm spånpladen i billedet med noget tyndere, f.eks. 12 eller 15 mm krydsfiner, så bliver forskellen 1 henholdsvis 4 mm. Men jeg ved ikke, om dette er muligt, er det det? 4 mm kan jeg forestille mig at hæve resten af gulvet i huset med. Burde kunne lade sig gøre med masonite.
Jeg sænker 22 mm spån ned mellem bjælkerne, så højdesænkningen bliver 16 mm. Derefter limes LK-system EPS16. https://www.lksystems.se/sv/lk-sparskiva-eps-16_77746461.aspx . Så kommer varmefordelingspladen i samme højde som den oprindelige undergulvsoverflade. Derefter kan man vælge at lime klinker direkte på eller lægge flydende trægulv.
Jeg gør nok sådan, at jeg starter med at sænke 22 mm sporet spånplade (som jeg allerede har hjemme) på kortlingar cc 30, så spånpladen havner i niveau med bjælkelaget. Så undgår jeg at svække bjælkelaget, plus at jeg tror, det bliver nemmere end at høvle i dette tilfælde.
Så hælder det mod, at jeg lægger 12 mm krydsfiner + 13 mm gulvgips + klinker. Men her er der vel mange varianter. Blandt andet at bruge afretningsmasse, men det er jeg ret ukendt med.
Jeg gør nok sådan, at jeg starter med at sænke 22 mm sporet spånplade (som jeg allerede har hjemme) på kortlinger cc 30, så spånpladen ender i niveau med bjælkelaget. Så undgår jeg at svække bjælkelaget, plus at jeg tror, det bliver enklere end at høvle i dette tilfælde.
Derefter hælder jeg nok imod at lægge 12 mm krydsfiner + 13 mm gulvgips + klinker. Men her findes der vel mange varianter. Blandt andet at bruge afretningsmasse, men det er jeg ret ukendt med.
Gik det godt? Overvejer også at sænke med kortlinger, men finder ikke så mange, der har gjort det sådan.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.