Hej. Jeg tænkte på at sænke loftet med 45mm reglar og sætte nye giplofter op. Have LED lamper. Som er 2w.

Det er et to-plans hus med flere lejligheder efter hinanden. Loftet er betonplade, og jeg ville skulle skrue cirka 70/80mm skrue/pløk op

45 for regel og resten 25mm ind i betonloftet.

Jeg er bange for, at der kan være el rør og afløb.
Så hvad er min grænse for at skrue op i betonloftet?

Jer der har erfaring med det eller har viden, det ville være godt, hvis I kunne dele med jer.

Er taget "nøgent" nu? Har du billeder? Så er det lettere at svare på, hvilken dybde eventuelle installationer ligger på.

Også planlægningstegninger for lejligheden ovenover hjælper, så kan man sandsynligvis udelukke f.eks. vand og afløb.

Spontant ville jeg sige, at du har for korte Expanderspik. Man kan aldrig eliminere risikoen for at ramme el- eller vandrør, men risikoen er lille. Hvis du vil minimere antallet af fastgørelsespunkter, sætter du glespanel 22x70 eller 28x70 med CC 1200mm og derefter i den anden retning (som du så skruer i det første lag) med CC 300mm. Det går hurtigere, og brug gerne 28x70, hvis du kan. Med denne metode mindskes antallet af fastgørelser i betonen. Og en ting mere, 2W spots er i den mindste ende, hvad er det for et rum?

C C.Lundin sagde:
Er taget "nøgent" nu? Har du billeder? Da er det lettere at svare på, hvilken dybde evt. installationer ligger på.

Også plantegninger af lejligheden ovenpå hjælper, da kan man sandsynligvis udelukke f.eks. vand og afløb.
Hej nu har taget lidt billeder af taget og også billede inde i dosen til loftlampen. Tegninger får jeg vente på til 3. januar, hvor jeg får dem, senest får dem.
Men vandledninger går igennem væggen, hvor der er gips videre til oven lejligheden.

Det der bekymrer mig mest er kloak og el.

Hej. Lige nu er det

• Loft med gipsplader og delvist afsløret tapet på væggen nær vinduerne.
  • Loft i gang med nygipsede vægge og tapet, en dør, stige og værktøj i forgrunden.
  • Indvendigt billede af en loftdåse med elektriske ledninger og en lineal, der måler afstanden.
Det er mindst 50 mm til noget du kan skade. Til afløbene er det troligtvis det dobbelte.
Men som Johan var inde på er det lidt lidt at fæstne 25 mm.

• Synes
Johan456
  • Laddar…
J Johan456 sagde:
Spontant ville jeg sige, at du har for korte Expanderspik. Man kan aldrig eliminere risikoen for at ramme el- eller vandsrør, men risikoen er lille. Vil du minimere antallet af fæstepunkter, sætter du glespanel 22x70 eller 28x70 med CC 1200mm og derefter den anden vej (som du så skruer i det første lag) med CC 300mm. Det går hurtigere, og kør gerne 28x70, hvis du kan. Med denne metode reducerer antallet af fastgørelser i betonen. Og en ting til, 2W spotlys er i mindste laget, hvad er det for et rum?
Tak for infoen. Måske skal man bruge den metode med glespanel.
Men hvilke expanderspik kan man bruge til 28/70? /størrelse?

Der er nogle forskellige ledspot, jeg kigger på lige nu.
Det vil muligvis være mellem 3-6w. Har fundet nogle på www.Vare44.se
De har forskellig tykkelse. Så jeg vil tilpasse det, der passer bedst. Men omkring 37mm kan nok fungere.

Men her har jeg lavet en lille skitse, som du mente. Hvis jeg forstod rigtigt, så mener du vel sådan.

1. Brug glespanel 28/70 med 1200cc
2. Brug 22/70 anden vej
3. Eller så lægger jeg 45x45 regel på glespanel. Men så vil loftet synke lidt mere end det normale
28+45+13 loftgips. 86mm.

• Manuskript med byggeplan: Glespanel 28/70 mm, dimensioner og afstande markeret, inkl. skitser af træpaneler og piktogrammer med målinger.
C C.Lundin sagde:
Det er mindst 50 mm til noget, du kan skade. Til afløbene er det sandsynligvis det dobbelte.
Men som Johan var inde på, er det lidt lidt at fastgøre 25 mm.
C C.Lundin sagde:
Det er mindst 50 mm til noget, du kan skade. Til afløbene er det sandsynligvis det dobbelte.
Men som Johan var inde på, er det lidt lidt at fastgøre 25 mm.
Testede i dag med en kabelsøger, tilsluttede den i loftdåsen og fulgte kablet langs med loftet, så var det på en dybde på 18-20 cm, og der var lidt forskellige dybder langs længden. Ved ikke om man skal stole på det mål. Men når jeg bruger den til at søge kabler i jorden, plejer den at ramme rigtigt, så sandsynligvis kan det passe. Men bør måske vente på tegninger.

Y Yunus180701 sagde:
Testede i dag med en kabelsøger tilsluttet til loftsdåsen og fulgte kablet langs med loftet, og det var i en dybde på 18-20 cm, og der var lidt forskellige dybder langs længden. Ved ikke om man skal tro på det mål.
Men når jeg bruger den til at søge efter kabler i jorden, plejer den at ramme rigtigt, så det kan sandsynligvis passe.
Men må måske afvente til tegningerne.
Højest usandsynligt. Sandsynligvis er etagedækket mellem 220-250 mm tykt, og at elinstallationen skulle ligge lige under overkanten af armeringen er ikke særligt sandsynligt. Det er filigran der ligger, og der kan jeg næsten garantere, at slangerne er trukket på denne, hvilket bliver i en dybde på cirka 60 mm.

• Synes
Karl P
  • Laddar…
C C.Lundin sagde:
Højst usandsynligt. Sandsynligvis er bjælkelaget mellem 220-250 mm tykt og at elinstallationen skulle ligge lige under overkant armering er ikke særligt sandsynligt. Det er filigran som ligger og da kan jeg næsten garantere at slangerne er trukket på denne, hvilket bliver på omtrent 60 mm dybde.

Ja, præcis sådan tænker jeg også, men jeg mente kabelsøgeren viste 190mm skrive før 19cm.

Y Yunus180701 sagde:
Tak for infoen. Måske skal man bruge den metode med remmer.
Men hvilke ekspansionssøm kan man bruge til 28/70? /størrelse?

Der er lidt forskellige LED-spot, jeg kigger på lige nu.
De vil muligvis være mellem 3-6w. Jeg har fundet nogle på www.Vare44.se
De har forskellige tykkelser, der varierer. Så jeg vil tilpasse det, der passer bedst. Men omkring 37mm kan nok fungere.

Men her har jeg lavet en lille skitse som du mente. Hvis jeg forstod rigtigt, mener du vel sådan.

1. Brug remmer 28/70 med 1200cc
2. Brug 22/70 den anden vej
3. Eller så lægger jeg 45x45 regel på remmerne. Men så vil loftet falde lidt mere end det almindelige
28+45+13 loftsgips. 86mm.

Hmm, lige når det kommer til længden, tør jeg ikke sige, hvad branchen siger, søm skal normalt være 2,5 gange længden på det, du fæster ind. F.eks. En 45-regel ville skulle bruge 45x2,5=112mm lange søm. Men et andet ekspansionssøm i beton sidder hårdere end et søm i træ. Bruger du 28x70, så køb mindst 60mm lange, helst 70mm. Desuden gerne 8mm. Så 8x60 eller 8x70.

Din skitse ser ok ud. Skalaforholdene passer dog ikke, men det ved du. Den første nederste rem sætter du i loft-vægvinklen på den korte side, derefter CC1200 hele vejen til den anden side og afslutter med en i loft/vægvinklen på den anden side. Så går du den anden vej som du har tegnet CC300mm. Mål på en gipsskive, så kanten på den havner midt på remmen, hvor den skal sammensættes. (Den første skal man trække 35mm fra, ellers er der intet at skrue i. Disse fastgør du med 2 stk. spånpladeskruer på hver af de nederste remmer.
Så for at have noget at skrue i hele vejen på kortsiderne, må du stoppe ind småstykker mellem det nederste lag.

spotlights:
køb en, der giver 500-600lm, placer denne cirka CC 1200mm. Jeg tror det rækker med en række i midten. Den første og sidste armatur skal sidde med halvdelen af CC-afstanden til væggen. Hvor stor er gangen?

Din sænkning bliver 28+28+12,5 De fleste downlights på 500-600lm (Normalt omkring 6W) passer med sådan en sænkning.

Jeg ville kigge på downlights fra Hide a lite eller SG-armaturen med forinstalleret dæmpbart driver.

Y Yunus180701 sagde:
Testede i dag med en kabelsøger, tilsluttede den i loftsdåsen og fulgte kablet langs loftet, og det var i en dybde på 18-20 cm, og der var lidt forskellige dybder på længden. Ved ikke om man skal tro på den måling.
Men når jeg bruger den til at søge kabler i jorden, plejer den at ramme rigtigt, så det kan sandsynligvis passe.
Men må måske vente på ritningar.
Hvad er det for ritningar du skal vente på? Tænker du på el- eller konstruktionsritninger, så hjælper disse dig ikke. Elritninger viser kun skematisk, hvor rør ligger. konstruktionsritninger viser ikke elrørene.

Jeg kiggede på linket til armaturer. Jeg ville kigge på et andet mærke. Der er meget, man skal have styr på, og jeg synes deres armaturer føles sådan:

Lysstrøm: Måles i lumen, ”hvor meget lys du får ud”. Her bliver det lidt irrelevant med antal Watt (W)

Farvetemperatur: måles i Kelvin (K). Glødelampe er 2700K. Jeg synes man skal gå efter 2700K, gerne ”dimtowarm”, så bliver lyset varmere, når man dæmper ned, præcis som på en glødelampe armatur.

RA/CRI: Farvegengivelse. Glødelampen gengiver farver til 100%, LED gør ikke det. Mindst RA:80 men på denne type armatur findes flere, der giver RA90 og endda RA95.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.