Så meget erfaring har jeg ikke endnu.
Vi kommer til at have fyrretrægulv i stue og soveværelse, og de skal sæbes. Hvad der er smukkest er vel en smagssag, men jeg tror sæbebehandlede gulve har en vis fordel. Fyrre er jo en ret blød træsort, som der gerne kommer mærker i. Men, når man fugter træet, så svulmer det, og mærkerne forsvinder (helt eller delvis, snarere delvis, tror jeg). Har man så olieret træet, så kan vandet ikke trænge ind, og da svulmer det ikke. Jeg mener også, at sæben gør træet hårdere (og dermed mindre følsomt), og hver gang man sæber gulvet, bliver det lidt hårdere.
 
Vi har valgt DalaFlodas MaxFuru gulv. Det er sæbet & børstet. Meget flot!
 
Vi overvejer at sæbe gulvet i vores hus, men jeg mangler en ordentlig beskrivelse af, hvordan man gør det, fx hvilken sæbe man bruger, hvordan den skal fortyndes osv. Nogen der har gode tips at komme med, eller en god side at anbefale, hvor de beskriver sæbebehandling af gulve?
 
Sara -> Vi har også tænkt på at købe Dala Floda MaxFura! Sjovt at høre meninger om det fra nogen, der allerede har det!! :D
Et spørgsmål: MaxFura er jo lidt "riflet" efter borstningen, bliver det muligvis ikke sværere at holde det rent på grund af det??

Vi skal have fyrretræsgulv i hele huset bortset fra entré, bad og vaskerum, og vi har overvejet at lægge MaxFura i køkkenet og hallen, hvor der er mere slid, og Dala Flodas almindelige fyrretræsgulv i stuen og soveværelserne.
 
Tænk på at sæbebehandlede/olierede gulve kræver mere vedligeholdelse end lakerede gulve, og det tager flere år, før man får en hård, slidstærk overflade på et sæbebehandlet gulv. Overfladen på et sæbebehandlet gulv føles også lidt fedtet. Men bestemt, træfølelsen kommer jo frem på en helt anden måde end på lakerede gulve.
 
ab-cd sagde:
Tænk på at sæbe-/oliebehandlede gulve kræver mere vedligeholdelse end lakerede gulve, og det tager flere år før man får en hård, slidstærk overflade på et sæbebehandlet gulv. Overfladen på et sæbebehandlet gulv føles også lidt fedtet. Men bestemt, træfølelsen kommer frem på en helt anden måde end på lakerede gulve.
Det er rigtigt. I det mindste hvis man ser på kort sigt og hvis vi begrænser os til bløde træsorter. Ved ikke hvordan det er med oliebehandlede gulve men skuregulvet kræver mindre vedligeholdelse med tiden. I begyndelsen skal man måske skure en eller to gange om året, men med tiden bliver det mere sjældent. Hvis du har et lakeret fyrretræsgulv, får du garanteret mærker og ridser i gulvet, som du vil slibe væk. Så må du slibe hele gulvet og lakere det. Et skuregulv "reparerer" man hver gang man sæber det, og et skuregulv sliber man aldrig (medmindre man vil ødelægge det). Skure eller slibe, jeg ved ikke, hvad der føles mest besværligt.

Hvis man vil have et lakeret gulv, tror jeg det er bedre at vælge en hårdere træsort.
 
Charme ved et olieret fyrretræsgulv er jo netop, at det slides med årene! ;D
 
marge sagde:
Charmen med et olieret fyrretræsgulv er jo netop, at det slides med årene!  ;D
Præcis. Det samme gælder skuregulve. De bliver kun smukkere og smukkere med tiden. Anderledes er det med lakerede gulve, som kun kan blive grimmere :)
 
Dejligt at se, at der findes dem, der har lagt fyrretræsgulv også i køkkenet! :D
(så er det ikke kun os, der er ude og cykle, når vi har tænkt på at lægge det i køkkenet...)

Har I eventuelt vandbåren gulvvarme under, og hvordan har gulvene i så fald reageret på det?
 
Marge: Vores gulv er ikke lagt endnu. Det bliver lagt i uge 9. Vi skal have det i stuen, halvdelen af gangen & i køkkenet. Har både talt med sælger & set på DalaFlodas hjemmeside & ifølge dem, så skal det ikke være noget problem at holde det rent.
Vi skal ikke have gulvvarme under det men ifølge DalaFloda selv, så skal det fungere godt med gulvvarme til gulvet.
 
:D

For 18 år siden lod jeg lægge massive brede fyrreplanker i hele min lejlighed, dvs. også i køkkenet. Derefter ludede jeg gulvene 2 gange, og efter det sæbede jeg det ind 3 gange. Det har "holdt farven" og ikke gulnet mere end et par grader, måske. Værelserne skurer jeg kun hver 5.-6. år, og køkkenet en gang om året. Jeg har ingen gulvvarme under, men i en 1800-tals stenhuskonstruktion i byen er der en ret jævn temperatur hele året.

Det er sandt, at gulvet får en grågul tone med årene, men jeg har ikke kunnet sammenligne med et ludet og olieret gulv. Det eneste jeg forsøger at holde øje med, er fedt-, rødbede- og rødvinspletter, så jeg kan fjerne dem snarest muligt. Hvis der kommer et hak (sjældent), hælder jeg lidt varmt vand på eller lægger en våd skureklud på, så træet kan suge så meget, det har brug for, til at "rejse sig op" igen! ;)

Stadig lige så glad for mit valg til lejligheden. I det hus, jeg bygger ude på landet, skal jeg nok tænke mig lidt om, da man sandsynligvis løber ind og ud med sko på fra gang og terrasse mm. I det mindste bør gangen nok være mere praktisk og let at gøre ren. :)

Helena med den meget fugtige og lækkende
Sverige Stugan
 
:D
Ja, præcis sådan har jeg det også, det fungerer udmærket også i køkkenet. Nu har jeg haft det i 18 år og har aldrig fortrudt det. Den lud jeg brugte hedder Faxe Lud og findes også i farvehandlerne. Den blev brugt af bl.a. et Norsk Museum som havde tusindvis af gæster, og de syntes det var let at vedligeholde ... :)

Helena med.....
Sverige Stugan
 
Jeg lagde et massivt fyrretræsgulv i køkkenet i en tidligere lejlighed for nogle år siden. Jeg valgte at kalkskure og sæbebehandle gulvet (fandt opskriften i en eller anden biblioteksbog, hvor man talte varmt for dette). Kan dog ikke anbefale det overhovedet! Det blev rigtig flot i starten, men fedtstænk fra komfuret + andet spild pletfyrrede gulvet, og det blev grimt utrolig hurtigt. Jeg sleb gulvet og lakerede det med hvidpigmenteret silkemat gulvlak i stedet, hvilket var betydeligt mindre vedligeholdelseskrævende.
Jeg synes, at selvom gamle gulvbehandlingsmetoder kan have deres charme, og at det ikke lyder som særlig meget arbejde at sæbeskure gulvet regelmæssigt - hver anden uge skulle man skure ifølge forfatterne til bogen, som jeg læste - så findes der faktisk sjovere ting at bruge sin tid på end at vedligeholde sine gulve.
 
Vi har luderet først med hvidpigmenteret lud.
Så olieret med hvidpigmenteret olie, 2 gange.
Derefter "vedligeholdelsessæber" vi med hvidpigmenteret sæbe cirka 1-2 gange om året. Imellem vasker vi gulvet som vanligt, nogle gange med almindelig Grummesæbe (som egentlig er for udtørrende) og nogle gange med en svagere opløsning af hvidpigmentsæben. Jeg er doven, rengør ikke unødvendigt, og jeg oplever gulvet som let at rengøre!

Fyrretræsgulv er blødt, derfor passer det bedre at olie eller sæbe det. Lakens hårde overflade passer bedre på hårdere træsorter. Lak "krakelerer" på det bløde. Det skønne ved fyrretræsgulv er jo den bløde varme overflade. Men det er klart, jeg har også haft lakeret fyrretræsgulv, og det er bedre end "egetræsgulv" efter min smag. Dog oplevede jeg lakeret fyrretræsgulv som "svært at rengøre", fordi skidtet kilede sig fast i sprækkerne...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.