Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
Når man laver en tilbygning i vinkel, forsøger man så at have en form for korrelation mellem bredden på tilbygningen og delingen mellem tagspærene på huskroppen, som den møder? Og jeg antager, at det er passende, at tilbygningens centrumlinje rammer enten midt imellem to tagspær eller midt på en....
sender et billede med, der viser, hvad jeg vil gøre...
sender et billede med, der viser, hvad jeg vil gøre...
Jeg hænger ikke helt med på, hvad du mener.Snailman sagde:Når man laver en udvidelse i en vinkel, forsøger man da at have en slags korrelation mellem bredden på udvidelsen og afstanden mellem spær på huskroppen, som den møder? Og jeg antager, at det er passende, at udvidelsens centerlinje rammer enten midt imellem to spær eller midt på en....
sender med et billede, der viser, hvad jeg vil lave...
Man slår liggende regel på det gamle tag fra tagfoden op til rygningen ud med, hvor taget går sammen, så det bliver som en liggende spær på det gamle tag. Der slår man derefter enden på råsponten eller masonit, hvad du nu vælger. For øvrigt placeres de nye spær inkl. de, der bygges på stedet på det gamle tag med C-C 120 bortset fra de yderst i enderne.
Det spiller ingen rolle placeringen mod det gamle hus og spær.
Du gør sådan, at du slår op nybyggeriet og placerer de spær, der skal være på det. Derefter tager du trepunkter (fødderne og top) på spæret tre-fire spær fra det gamle hus og trækker en line til det gamle byggeri. Så får du placeringen på reglerne, som du skal slå på det gamle tag. Linen i nocken lader du blive for at få reference linje, når du bygger på stedet de spær, der skal stå på det gamle byggeri.
Jeg håber, du forstår, hvad jeg mener.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
Prøver at genbruge min gamle tråd, Når det begynder at være tid i praksis...
Linnex har nok en løsning, der fungerer, jeg undrer mig om der er nogen, der har nogle billeder af et nybyggeri, og da billeder før de har sømmet alt forskalling op, helst også billeder inde fra 'loftet' af det færdige resultat.
Et billede fra nettet med forskallingen sømmet op
http://3.bp.blogspot.com/_qzKoFsDwuG4/S5-Y7VEsrdI/AAAAAAAAAOM/hxi9t97TdFM/s1600-h/058+-+Kopia.JPG
Linnex har nok en løsning, der fungerer, jeg undrer mig om der er nogen, der har nogle billeder af et nybyggeri, og da billeder før de har sømmet alt forskalling op, helst også billeder inde fra 'loftet' af det færdige resultat.
Et billede fra nettet med forskallingen sømmet op
http://3.bp.blogspot.com/_qzKoFsDwuG4/S5-Y7VEsrdI/AAAAAAAAAOM/hxi9t97TdFM/s1600-h/058+-+Kopia.JPG
Hvad er det du vil vide?
Hvad skal du have for takstoler?
Hvad skal du have for takstoler?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg

Så jeg vil vide, hvordan man plejer at gøre så, f.eks. fastgøre de små trekanter, med søm? hullestrip? de står jo i en bakke ligesom...
så skal enderne af brædderne fastgøres, det gælder nok begge tage, formoder jeg i 'den liggende spær' som Linnex skriver...
for at give mig et klarere billede af, hvordan det skal se ud, ville nogle fotos nok hjælpe ganske meget (eller et 3d - cad billede)
Senest redigeret:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
Nu er det jo nogle år siden, men jeg fik et par trekanter fra tagstolsfabrikken omtrent som jeg har tegnet, jeg tror jeg satte trekanterne på først, og lagde råsponten på begge tage derefter, jeg lod råsponten gå til næste tagstol, så den går ind under tagstolen men bliver stadig åbning, hvor råsponten mødes, inde på loftet savede jeg en regel spids så jeg kunne sømme råsponten der hvor de mødtes. Satte en eller anden træbit ovenpå de tagstole som bærer de mindre tagstole, som forhindrer dem i at glide ned ad tagstolens hældning (rutsjebane).
Skal se om jeg har nogle billeder et sted.
Skal se om jeg har nogle billeder et sted.
Hvad kan størrelsen på reglerne være, er 95x45 nok..skal de være stående eller liggende på det gamle tag?L Linnex sagde:Jeg følger ikke helt med på, hvad du mener.
Man slår liggende regel på det gamle tag fra tagfoden op til kip ud med, hvor taget mødes, så det bliver som en liggende spær på det gamle tag. Der slår man så enden på råsponten eller masonit, hvad du nu vælger. I øvrigt placeres de nye spær inkl. de, der bygges på stedet på det gamle tag med C-C 120 bortset fra de yderst i enderne.
Placeringen i forhold til det gamle hus og spær betyder ikke noget.
Du gør sådan, at du slår op nybyggeriet og placerer de spær, der skal være derpå. Så tager du tre punkter (fødderne og top) på spæren tre-fire spær fra det gamle hus og trækker en line til det gamle byggeri. Så får du ud placeringen af reglerne, som du skal slå på det gamle tag. Linen i kip lader du blive for at få en referencelinje, når du bygger på stedet de spær, der skal stå på det gamle byggeri.
Jeg håber, du forstår, hvad jeg mener.
Klik her for at svare